Gå til innhold

Kolikknatt :/ Men har lært litt likevel! Kanskje det kan hjelpe andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

LIllegutt har vært plaget med luft i magen lenge nå, men det har gått mye bedre etter at vi begynte hos kiropraktor. I går eskalerte det dessverre, og fra fire på ettermiddagen til to på natta var det en utrøstelig gutt som nesten hysterisk skrek ut sin smerte. Vi gjorde alt vi kunne, prøvde alle råd vi har fått, hørt og lest om, men til syvende og sist var det bare to ting som fungerte for oss:

1: På sykehuset viste de oss et triks for å tømme tarmen for luft ved å stikke inn et termometer for på en måte å "åpne" endetarmsåpningen (husk olje e.l. som glidemiddel!). Da vi gjorde dette sto spruten! Tvers over rommet og faktisk helt bort til veggen på andre siden (sorry detaljene). Så det var tydelig at det var både vondt og eksplosivt! Kom også masse luft, og det ble brått stille fra lillegutt. Anbefaler å prøve det hvis de små har luft eller annet som ikke kommer ut!

2: Vi fikk han fortsatt ikke til å sove etterpå, det var enda masse som knøt seg i den lille magen. Bæring, byssing, massasje, alle mulige ligge-, sitte- og til og med stående stillinger ble forsøkt, uten hell, skrikingen bare tiltok. Til slutt satte vi han i bilstolen og vugget, og da roet han seg såpass at han prøvde å sove, men ikke nok til at han faktisk sovnet. Så da var bilen siste utvei. Der sovnet han, og det ble en kjøretur på ca 2 timer for at han skulle få hvilt litt.

Vel hjemme ble det en ny "termometerkur", med nok et eksplosivt resultat, før jeg la han til puppen, som jeg hadde pumpet en halvimes tid tidligere. Der sovnet han faktisk igjen (klokka var da litt over 02), så da ble jeg sittende i nesten tre timer med stive armer mens han sov (først prøvde jeg å løfte han opp på brystet mitt, men da våknet han og begynte å skrike igjen). Så, klokka fem i morges, fikk jeg endelig lagt han ned på madrassen mellom meg og pappaen, og han sov godt til klokka 10, med masse promping innimellom.

Nå er sikkert alle barn forskjellige og reagerer positivt på forskjellige metoder, men det var disse to (og puppen) som til slutt gjorde utslaget for oss! Ville bare dele det dersom det er noen andre som sliter med magevondt eller kolikk hos sine søte små :)

I dag er han forståelig nok ganske sliten og ligger og sover i sofaen med smokken og et godt pledd rundt seg. Der ser ut som om det verste absolutt er over, og vi krysser fingrene for at det var et engangstilfelle for lille go'prompen vår :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så deilig! kan tenke meg det var en lettelse..... håper mor og far har fått seg litt søvn nå da :)

Har også hørt om dette trikset med å stikke noe i rumpa (også hvis baby ikke har bæsja på maaaange dager), bare at noen sa man kunne forme/skjære til et såpestykke (?) og putte forsiktig inn... men ja hvorfor ikke et termometer? blir jo akkurat det samme, bare litt lettere :)

Skrevet

Uff for en kveld og natt dere har hatt alle tre....

Håper virkelig for dere alle at dette gir seg og alle får det bedre. Må virkelig være fortvilende når den lille gråter så og ingenting hjelper. Godt dere fikk hjelp.....hvor gammel er han??

Klem fra meg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Jo takk for det, håper det vi også :) Han blir 7 uker på mandag, så han er vel fortsatt i faresonen for å få kolikk på "fast" basis... Men vi håper som sagt det var et engangstilfelle... Unner ingen små bebiser (eller foreldre) kolikk, det høres grusomt vondt ut!

Skrevet

Oida, det hørtes slitsomt ut for dere alle. Stakkars lillegutt.

Men bra dere fant noe som funker! er et tips jeg skal ta med meg videre iallfall :)

Skrevet

Oj, stakkars lillegutten og dere. Men det går over!!! :))

Så bra at dere har funnet en god metode!!

Jeg vet, for her hadde lillegutten vår kolikk i flere uker.... Gikk bedre etter vi var hos manuell terapeut. Der fikk jeg forressten tips om å kutte ut melkeprodukter og poteter ( i tillegg til typisk løk, brokkoli etc) et par uker.

Han ble iallefall bedre! :))

I tillegg "pumpet" vi knærne opp mot magen (om du forstår), da kom det masse luft!! Fenikkelte fungerte også utmerket! Prøvde Minifom, det hjalp også bra, men veldig "styrete", så gikk tilbake til Fenikkelteen.

Ellers brukte vi massasjeprogrammet som er beskrevet i Sandviks spedbarnsboka som vi fikk på sykehuset ;)

Lykke til videre! Håper det var et engangstilfelle! Om ikke, så går det iallefall over!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...