Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Forandring i bæsjing rundt den alderen- er det normalt? Lillemann får bare mm , men har den siste uken hatt sjeldnere avføring og litt mer grøtete..

2. Hvor mye sover deres baby i den alderen på dagtid og klarer dere å bare legge fra dere babyen også sovner den? her må vi amme,bære, vugge eller kjøre vogn/bil/bæresele for å sove..

3. Hvilken grøt / matvare starter dere med og når?

mange spørsmål på deilig søndags ettermiddag når lillegutt ligger og sover sin andre lur for dagen;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tulle på 3 måneder har begynt med 2 bæsjer per dag igjen.

Hun sover en kort dupp på ca. 1 time fra 09 til ca. 10 og en lengre dupp 2 timers cirka fra 13 til 15.

Med førstemann begynte vi ikke med annet enn morsmelk før 5 måneder

Skrevet

Føyer til et spørsmål jeg ;-)

4. Når tar de kvelden og hvilke rutiner har dere da?

1. Før var det ca. hver dag - i det siste har det gått flere dager i mellom - opp til en uke.

2. Sover vanligvis 3-4 dupper. De to første duppene er på ca. 2-3 timer, de siste er kortere. Sovner av seg selv eller i vogna når vi triller.

3. Her er det bare mm. Satser på å fortsette med det til 5-6 mnd alderen.

4. Tar kveld rundt 21-22 (jobber med å få til dette tidligere). Starter i 18-19-tida med amming, stell og byssing. Sovner oftest på stua og vi bærer han over i senga...

Skrevet

1) Bæsjer hver dag, mer tung og seig nå etter begynt med annen mat enn MME/MM

2) Sover dårlig av seg selv dagtid. Rugging av vogn i evigheter. Har 3-4 dupper, for det meste 30-45 min. En lang på 1,5-2 timer hvis vi er ute og triller.

3) Flaske er hovednæringa,+ får det lille jeg har selv. Begynte med grøt ved 4 mnd, forsøkte Holle's hirsegrøt som blandes med MM, likte ikke den særlig. Nå Nestle's risgrøt, den er nammis! Sviskemos er også poppis, og smakte i dag gulrotmos - det var også nam.

4) Tar kvelden 18.30-19.00, og sovner da som oftest av seg selv (HURRA! etter lang dag med mye hjelp for iå få til nnsovning). Rutiner er vel bare mat, stell og 3 faste sanger på sengekanten.

Skrevet

Rundt 2-3 mnd ble det forandring i bæsjen her...fra å bæsje flere ganger om dag til ca annenhver-tredje dag. Hun ammes og får MME i tilegg.

Hun sover lite på dagtid når vi er inne...noen ganger sovner hun med puppen, ellers så legger jeg henne i vogna da sovner hun selv.

Hun sover alt for lite på dagen når vi er hjemme. sover aldri mer enn 20 min hjemme, ca 3 ganger om dag.

Vi har begynt å gi risgrøt, og det elsker hun. + litt sviskemos for å slippe treg mage. startet når hun ble 4 mnd.

På kvelden legger hun seg mellom 19-20. Jeg samsover så jeg ligger sammen med henne å gir henne flaske, så går jeg ut av rommet.

sover til rundt 8-9, våken 2-3 ganger i løpet av den tiden.

Skrevet

Begynte med morsmelkerstatning for 2 uker siden, da forandra bærsjen seg også. Blitt mer grøt og så masse mer.

Hun sover i vogna si fra 11 til 14 ca og fra 16 til 18, noen ganger må jeg gå tur for at hun skal såve, men som regel så er d bare å legge henne, så sovner hun.

Startet som sagt med mme og litt grøtvelling på kveldene når hun bikket 3 mnd, grøten var ikke såå populær, så får bare av og til :)

Legger seg for kvelden i 21 tiden... Da legger jeg henne i senga si, synger et par sanger, stryker henne på kinnet og går ut. Så suller hun litt for seg selv til hun sovner :))

Skrevet

er 3,5 mnd å bæsjer 1 gang kanskje 2 til dagen, er litt hardere enn før etter srat med annen enn bare mme, (får malt)

står opp kl 07.30- 08. og har første lur ca fra 09-10, og siste lur ca 16.30-17, eller 17.17.30, ellers er det alt etter som :) sover bare korte lurer :)

startet med velling for noen dager siden, fikk ren grøt for første gang i kveld å det gikk ned på høykant :)

begynner med kveldsstell ca 18.18,30 så får han mat og kos, så legges han ca kl 19, trenger smokken og kosleklut over halve ansiktet, har 3-4 stk i senga :P så sovner han av seg selv :)

våkner somoftest 2 ganger om natta og gleder meg til det er over :P hehe

Skrevet

1. Mini får MME i tillegg til at jeg ammer 2-3 ggr om dagen. bäsj "konsistensen" har forandret seg en del. för var den "grötete" og lys i fargen og ganske flytende. Nå er den mörkere i fargen og tykkere. För bäsjet han flere ganger om dagen, nå 1-3 ganger, kan også gå en dag uten bäsjing.

2. Nr 1 måtte bysses i sövn HVER eneste gang i over 1 år men mini som er nå 3,5 mnd legger vi stort sett bare ned i senga så sovner han selv. Hvis han er veldig urolig og virkelig ikke klarer å finne sövnen tar vi han opp og bysser han lett, legger han likevel ned mens han fortsatt er våken.

Sover korte dupper à 30-60 min ca 3-4 ganger om dagen. iblant kan han sove 2-3 timer, sånn som idag sov han fra kl 14 til kl. 17, men det er ikke hver dag det skjer.

3. Vi har nettopp startet med smaksporsjoner på risgröt. Får 2-3 ts en gang om dagen. Går bedre for hver dag som går..var ikke så begeistret i begynnelsen lillegutt:)

Mini legger seg for kvelden ca kl 21-22..Jobber også med å få han til å ta kvelden litt tidligere..syns kl 19.30-20.00 hadde passet bra.

Skrevet

Hei!

Småtten er akkurat blitt 4mnd.

1. Vi har akkurat gått over til kun mme, før var det 70% mm+ 30% mme. Da var avføringen grøtaktig gul og kom ca hver 3 dag.

2. Vi står opp ca kl 07-08 tiden hver dag. Våken i ca 1 time, før han legges i vuggen med snill og koseklut. Legger ham våken og lar ham finne søvnen selv. Legges han før han er for trøtt så går det greit, er han overtrøtt så blir det mye skrik og skrål og krever byssing. Sover 1,5-2 t. Våken 1,5t - sover 45-60 min igjen og en liten dupp fra kl 1630-1700 så han ikke blir overtrøtt når han skal legge seg kl 1830-19 tiden.

3. Har ikke tenkt å begynne med grøt før han er 5-6 mnd gammel. Han sover greit og trenger ikke annet enn mme. Tenkte da å begynne med

risgrøt.

4. Vi starter kveldsrutiner rundt kl 1745 med stelling og pysj, noen ganger et bad. Kl 18-1815 får han en flaske mme. Legges våken i sengen med koseklut i ansiktet ( liten gassklut)og smokk

Ca 1830-1845 tiden. Sier natta og går ut av soverommet, lar ham finne

søvnen selv og prøver å forstyrre ham minst mulig. Dersom han mister smokken går jeg inn og gir ham den uten å prate og raskt ut igjen. Pleier som oftest å sovne ganske raskt så lenge han legges i tide. Legges han senere så blir det mye skriking og vi må bysse og roe ned for at han skal sovne.

Dette er våre erfaringer, men barn er jo så forskjellige:-)

Skrevet

Min på 3 måneder får mme, grøt og middag. Ble alt for mye melk, så vi begynte med grøt og middag da hun ble 3 mnd og det har gått kjempe fint så da har selvfølgelig avføringen forandret seg og blitt fastere.

Vi står opp kl 09, bruker lang tid på badet, koser oss med å vaske og kle på. Så får hun mat kl 10, grøt og mme, sover så litt under en time. Får en melkeflaske kl 13 og sover da 3-4 timer, hender jeg må vekke henne, om vi er hjemme sover hun i sengen sin. Får middag mellom kl 16-17, om hun ikke har sovet nok sovner hun i 30 min før kveldstellet.

Startet med tynn risgrøt med banan, hun elker den og ikke noe problemer med magen, hele tiden fått så mye hun orker, og det blir bare mer og mer..

Her er det natte mellom kl 19 og 20, spørs hvor lenge hun har sovet på dagen. Starter å bade rundt kl 18-18.30, får så grøt om mme, våken og blid en liten stund så legger vi henne i sengen. Sovner greit, hende vi må inn med smokken et par ganger..

Skrevet

Lillerusken er 3mnd og 3 uker gammel

1...vet ikke om det er normalt, men her har vi i alle fall sett forandringer i hyppighet. Fra etter hvert maaltid (de foerste par maanedene), til en gang om dagen til naa en gang annenhver dag. Er litt bekymret, for jeg ser det plager henne. Hun jobber faelt uten aa faa til noe og blir frustrert og gretten.

2. Rusken sover mye paa dagtid, men hun sovner ikke selv. Hun bysses i soevn i armene, i baeresele, samsover med mamma eller vugges (med mye styr og hyl og klaging) til soevn i vognen sin. Om kvelden sovner hun selv i kurven sin (innimellom maa mamma til med vugging og synging, men det gaar som regel smertefritt). Leggetid omtrent 18.30 etter en kveldsrutine som bestaar av bad, massasje med krem, paakledning av pysjamas, kveldsmaaltid (pupp) og synging av nattasanger. Begynner med rutinen kl.18, innimellom litt foer hvis ettermiddagsluren ble avsluttet tidlig (foer kl.16.30). Hun sover da som regel ca 7 timer i strekk og har etter det 2 maaltider i loepet av natten. Venter i spenning paa at natten forlenges ytterligere, men har en mistanke om at vi maa begynne med fast foede foerst.

3. Har planer om aa fullamme frem til 6 mnd, hvis ikke rusken skulle vise stort behov for fast foede tidligere. Har ennaa ikke bestemt hvilken mat vi begynner med. Tror enten det blir risgroet (ikke risengrynsgroet, altsaa), eller frukt (eple eller paere).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...