Gå til innhold

Bli samboere? Hvor mye skal han betale i husleie?

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg diskuterer litt samboerskap. Siden jeg eier hus, vil han da si opp sin leilighet og flytte inn hos meg. Det er ikke snakk om at han skal kjøpe seg inn helt med det første.

Han lurer på hvor mye jeg vil han skal betale for å bo hos meg, jeg synes det er vanskelig. Hva mener dere?

Fortsetter under...

Han betaler 8000 for den leiligheten han leier idag. Synes ikke det blir helt rett om han kun skal betale halvparten av faste utgifter. Da bor han jo gratis... I og med at jeg mister stønader som enslig mor om vi blir samboere synes jeg han burde betale litt for seg. Noe han er helt enig i, men vanskelig å finne en grei sum. Han har sagt seg villig til å betale halvparten av strømregningen. Mens kommunale avgifter ol mener han tilhører meg siden jeg er eier av huset.

Det jeg skrev var kun utgiftene til selve huset.

Han må selvfølgelig betale 50% av strøm og kommunale avgifter til toalett og søppel må han selvfølgelig betale på.

Mat og annet er utenom.

-------------------------------------------------------------

Vi betaler for eksempel.

7600 kr på lånet

6600 kr i "husleie" til boretslaget.

Av dette er 4000 kr betaling rett ned på lånet og så har vi ca. 1000 kr skattelette i mnd.

Så skulle jeg da ha byttet ut mannen med en ny måtte han ha betalt 5600 kr i selve husleien+ strøm, tv, internett, mat......................

Forsikringene på huset må den som eier betale, men innboforsikringen må begge betale.

Takk for svar :)

Synes dette er skikkelig vanskelig å finne en fornuftig løsning på.

Han mener at kommunale avgifter følger huset, og skal betales av meg. Der han bor nå er kommunale avgifter inkl i husleien.

Internett mener han er mitt ansvar, siden jeg bruker det selv.

Husleie til boretslag har jeg ikke. Eier huset selv. Betaler kun lån.

Han bodde en periode hos foreldrene sine, da betalte han husleie + sin egen mat.

Men mulig det blir feil av meg å ta husleie av han. Synes bare det blir litt urettferdig at han kun skal betale noen hundrelapper i strøm.... :)

Annonse

Det er overhode ikke feil av deg å ta betalt for husleie. Om det bare er du som bruker internett er jo det greit nok. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke han skal betale for kommunale avgifter så lenge han bruker dusj,vask, toalett og kaster fra seg søppel!!

Det som er vanlig når man skal leie ut en leilighet genrelt er jo å se på hvor mye man har i utgifter på leiligheten og sette husleia ut fra det (og selvfølgelig se på hvor mye man kan tjene på det, men det vil jeg tro ikke er akutelt for deg). Han trenger jo ikke direkte å betale halve regninga når du får regning på kommunale utgifter, men du bør ta det med i beregningen på hva han skal betale, det samme med internett ol. Jeg ville tatt rentene du betaler på lånet i løpet av et år, kommunale utgifter, forsikring på huset, internett osv og delt summen på 12, da kommer du til en sum det er ca fornuftig at han betaler. Så burde du også sammenligne den summen med hva du mister av inntekter etterhvert og se om det er stor forskjell mellom de beløpene.

Gjest Balle Klorin

Du mister ikke OS før etter 12 mnd...

Det er du alene som får verdistigningen på boligen, så det er ikke rimelig at han skal dele utgiftene likt med deg.

Jeg ville latt han betale halvparten av alle utgiftene knyttet til boligen med unntak av selve lånet (strøm, forsikring, kom.avgifter, internett osv)

Annonse

Hva er dette for noe sludder om at han ikke skal betale penger til selve lånet, fordi hun får verdistigning av det? Det er jo nettopp det som er tilfellet med alle som leier, at de må betale for noen andres verdistigning... Så lenge han flytter inn til deg uten å være medeier i huset, så bør han betale husleie til deg fordi du gir ham husrom.

Juridisk er du da husverten hans, gjør som en her over sier, ta det du betaler i lån, kommunale avgifter og alt det, del på 2 (halvparten hver) og så på 12 (per måned). Da får du en ganske billig husleie for ham, kan jeg tenke meg. Alle huseiere kalkulerer inn kommunale utgifter i utleiebeløpet, så han kan ikke klage på det. Så betaler bare du regningen når den kommer.

La oss si du betaler 8000 kr mnd på huset, og 6000 kr året i kom. avgifter. Da blir det 8000*12=96000. 96000+6000=102000. 102000/2= 51000. 51000/12 = 4250. Altså en husleie på 4250 i måneden. Nå aner jo ikke jeg om tallene er i nærheten av dine, men det er en knallbillig husleie, så det kan godt være en del mer.

I tillegg må han jo dele på variable utgifter som mat, strøm, tv og jeg synes nett også...

om han mener at han ikke skal dele regninger som internett og kommunale avgifter så må du putte dette inn i husleien. for det gjør gjør jo folk om han leier av dem og bare betaler leie også.

og jeg syns han skal betale 50 % av rentene, men ikke avdragene.

og hvordan skal dere gjøre det med mat? skal dere ha en felles konto der dere setter inn samme beløp vær månede og betale matutgifter ut i fra det?

det burde dere, for ellers kommer sansynligvis du til og betale mye mer i mat en han, om dere følger stattestikken.

men det er litt vanskelig og si en konkret sum om vi ikke vet hva du nå betaler.

Vet ikke hva som er vanlig, men vi var i samme situasjon da vi ble sammen. Hadde da ikke barn og han var i fast jobb og jeg student. Jeg leide av han. Han betalte 5000,- på lånet i mnd og jeg betalte 2000 i husleie og det var inkludert kommunale avgifter. Alt annet delte vi i 2; strøm, internet og mat. Håper dere finner ut av det, det viktigste er å finne en løsning dere begge er komfortable med.

(vi kjøpte siden hus sammen da vi fikk barn og gikk da over til felles økonomi, som jeg synes er mye bedre)

Jeg syns han bør betale halvparten av rentene på lånet, men du må betale avdragene selv, ettersom du vil få verdistigningen ved eventuelt salg. Alle fellesutgifter bør deles på to.

Dersom dere har vesentlige forskjeller i inntekt så kan det være en ide å ta med dette i vurderingen.

Jeg hadde et vennepar der han drev å betalte husleie til henne, det ble slutt og han hadde finansiert store deler av leiligheten uten å få et rødt øre igjen for det. På en annen side blir det litt rart om han skal få bo "gratis" (da sett bort fra alle utgifter man har uansett, slik som mat, strøm...). Så ser jo at det lett blir galt uansett. Hva med om han betaler halvparten av alle felles utgifter botsett fra lånet. Evt kan du legge til litt som skal stå på konto slik at han kan kjøpe seg inn om feks 5år dersom dere ser at dette fungerer. Jeg ville ha tidsfestet en slik samboeravtale slik at han er med å betale på huset dersom han blir boende der for godt.

Han skal betale halvparten av ALLE utgifter, som nevnt før, har han ikke tenkt til å kaste søppel og bruke vann?..

Han skal også betale halvparten av renteutgiftene. Dette blir jo husleien.

Vil tro at han fortsatt kommer meget godt ut av det. Så det burde jo være minimum.

Slikt blir aldri retferdig. Dere må finne en løsning som dere begge kan leve med. Han bør vel i utgangspunktet ikke tape penger på å flytte til deg. Han bør derfor betale mindre enn det han gjør nå. Hvis du har barn og ikke han, bruker du sansynligvis mer enn 50% av hunset. Så lenge du står som eier vil det også være du som får økt formue når huslånet blir nedbetalt. Jeg ville foreslå at han betaler noe sånt som 40% av renteutgiftene + for eksempel 30% av avdragene. Da ville jeg forutsatt at du betalte eventuelle vedlikeholdskostnader. Alternativt kunne han slippe avdragene mot å dele vedlikeholdet med 50% på hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...