Gå til innhold

Trenger hjelp med oppdragelse..

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg mislykkes totalt når det gjelder oppdragelse av sønnen vår på 3,5 år. Det siste året har vært "vanskelig" - han trasser mye, og hører absolutt ikke på hva vi sier. Nesten alt er et problem: å kle på seg, spesielt når vi skal ut, er et prosjekt. Han plager lillebroren sin konstant, uansett hvor mange ganger vi prater til han. Han har blitt veldig "slossete" og skal liksom fekte, skyte og sloss hele tiden. Han blir derfor veldig gira og høylydt, og det er vanskelig å få roet han ned. Det er pinlig å ha han med bort på besøk, og det er nesten enda verre å få besøk - han blir utrolig gira av det. Jeg tror ikke det er noe "feil" med han, som adhd eller lignende. Det er bare vi foreldre som ikke klarer å hanskes med han. Pappan og jeg har ulike måter å håndtere dette på, jeg forsøker å snakke med gutten vår og forklare han hvorfor han ikke kan gjøre sånn og sånn, pappaen hans kjefter og skriker til han. Jeg føler at dette har blitt et stort problem for oss, jeg vil ikke ha et hjem hvor det skrikes til barna. Men samtidig hjelper det jo heller ikke når jeg bare prater med han. Vi har forsøkt time-out, men synes ikke det hjelper.

Kan jeg få noen gode tips og råd til hvordan vi skal få en bedre hverdag?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142931428-trenger-hjelp-med-oppdragelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg fåreslå klikkertrening? både av ungen og faren?

nei skal svare litt mer seriøst ;)

Skjønner godt frustrasjonen din! Er ikke alltid like lett.

Mine tips:

1 Fjern dårlige impulser som leker, tv-serier og filmer av voldelig art, eller annet som han tydelig reagerer på.

2 Belønn all ønsket adferd, både ungen og farens. Jeg tuller ikke, men om du forklarer faren hvordan du vil han skal håndtere ungen, og gjerne med eksempler. Og faren prøver, så er det viktig at du backer han opp og gir positiv oppmerksomhet på det. hehe menn er enkle sånn, nesten som uoppdradde hunder...alt de trenger er litt kjærlighet og kos i rett øyeblikk så gjør de som du vil!

Tilbake til ungen... Fokuser på kun 2-3 problemadferder av gangen, ellers blir det for mye.

F.eks påkledning og slåsseadferd.

Belønningsystem for påkledning, husk å ikke kreve for mye i starten, poenget er få snudd utviklingen rett vei!

Så er "straffen" for dårlig adferd at ungen mister fra belønningsystemet.

Belønningsystemet bør bygges opp slik at det tar korrt tid å tjene seg opp til belønningen, og belønningen må være noe ungen virkelig vil ha f.eks barnetv tid om kvelden om det er noe han liker. Så har du f.eks klistremerker, klinkekuler, magneter e.l som ungen må tjene et vist antall av for å oppnå belønningen!

Nei ser jeg kan skrive i flere år om dette her...Kanskje du syns mine inspill er helt idiotiske så skal gi meg her! Send gjerne en pm om du vil høre mer fra en skravlebøtte av en x-pedagog som har hatt litt å stri med i både egne ungers oppdragelse og andre ungers i jobb sammenheng :)

Far må slutte å rope og skrike. Han oppnår ikke annet enn å lære guttungen at det er slik man reagerer, i stedet for med å være rolig, men bestemt. Den som hever stemmen først, har tapt diskusjonen, da prøver man å gjøre seg og sine argumenter større enn man er. Man må være der når det skjer noe. Det klarer man selvfølgelig ikke alltid, men plager han lillebror, så vær der med en gang og fjern ham fra situasjonen, uten brå bevegelser eller vold (dra etter armen, riste), men med en kort og konsis beskjed om at slik skal han ikke gjøre. Sørg for at dere har øyekontakt, for det forplikter. Er han i ferd med å ta noe han ikke skal, så gå og fjern ham fra situasjonen igjen. Det er lov å bruke humor samtidig. :)

Om han blir veldig gira av å ha og å få besøk, så er det egentlig bare en ting å gjøre, og det er å ikke oppsøke disse situasjonene. En periode var de to eldste jentene her så gærne at vi måtte bli hjemme. Det var et svare liv å ha dem med på butikken, til og med. Løsningen var veldig kjedelig; vi måtte bare bli hjemme. Etter en periode gikk det over. Uansett ikke artig å dra et sted, og alltid være på vakt.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med familiesenteret der dere bor, evt. helsesøster. Der er det mye god hjelp å få. Belønning og straff har ingenting for seg, du vil ha barn som samarbeider fordi de er med på laget og blir respektert og hørt, ikke fordi de frykter å miste lørdagsgodteriet sitt, eller å bli kastet ut av fellesskapet. :)

Først må du og far bli enige om hvordan dere skal håndtere dette! Skriv det gjerne ned som en kontrakt.

Ta så ett problem av gangen. Ikke hiv dere på alle samtidig.

Det har hjulpet veldig her å la eldste få litt mer ansvar i trass periodene.

La feks gutten få velge klær selv? La han få hjelpe til litt.Forklar han så at dette kan han fordi han er blitt såååå stor nå:-)

Og noen konsekvenser er det alltid av dårlig oppførsel.Barn har ikke vondt av å lære dette.

Men,advar barnet i forkant. Feks gjør du det en gang til så får du en time out. Om barnet gjør dette,gi time outen ,men forklar hvorfor!

Lykke til:)

Ofte tar uønsket atferd lang tid å snu, men det går.

Ofte føler man seg alene om å snu atferden, uten backing fra andre enn seg selv. Det er en krevende prosess, jeg er der.

Vi har begynt på et kurs som heter "De utrolige årene".

Det grunnleggende der er LEK. ROS for det ungen gjør som dere synes er bra. (Amerikansk). OPPMERKSOMHET under lek. Beskrive leken, ikke overstyre.

Alle unger ønsker oppmerksomhet, om den er positiv eller negativ.

Overse den uønskede atferden(såfremt den ikke er fysisk).

Anbefaler dere å undersøke om det finnes et slikt kurs i deres kommune. Kontakt helsestasjonen, her vi bor er det ihvertfall de som arrangerer det.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...