Gå til innhold

Spekemat, hva tenker du da??? Har dåp til helgen igjen, så trenger tips


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å NAM:)))

 

Jeg tenker kanskje sånn fra italia, husker ikke hva det heter... eh... er det serrano skinke, tro?? Usikker..

 

Men noe som er godt til er potetstuing!! Skjær poteter i små biter og kok de møre. Lag en hvit, tykk saus som du krydrer med salt, pepper og litt muskat. Bland sammen! Svigermor lærte meg oppskriften med spekemat, potetstuing, eggerøre og flatbrød.

 

Husk på de gravide da:) Jeg hadde jo ikke kunne spist noe særlig av det... ( men mer plass til kake, derimot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, kun jeg som hadde klart å kunne vært gravid i det besøket, og det skjer ikke igjen. ;)

 

Jah, serranoskinke ja. Potetstuing hadde sikkert vært godt, se og jegfår lagtdet til på lista. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speket dyrekjøtt er kjempegodt, så det er et must her i huset. Som tilbehør er det godt med eggerøre ( det går mye mer enn du tror), potetsalat, salat, rømme og oppskåret melon, pære og eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget potetsalat med epler og purre, litt sennep i rømme/majones dressingen. Veldig god. Eggerøre. Grønn salat, med rødløk, sukkererter, fetaost og oilvenolje. Flatbrød aioli, hjemmelaget majones, rømme. Nam nam nam.

 

ja jeg liker mye god og feit mat. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også som de andre med tanke på tilbehøret.

Men jeg synes også det er veldig godt med øl sammen med spekemat, noe som jeg ikke synes passer seg i en dåp... Hadde nok droppet spekematen.... Men godt, det er det!!!

 

Lykke til med dåpen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tilbehøret har jeg kontroll på, er tips om mer speke jeg ønsker.

 

Og dropper ikke spekebordet pga jeg ikke kan ha øl til maten, MÅ en ha øl til slik mat har en et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lokalmathyllene som er i enkelte butikkar er det ein del ulike spennande spekepølser, feks elgpølse, geitepølser ol. Dette varierar nok etter kvar en bur i landet. Eg kjøpte eit par slike pølser og hadde merkelapp på om kva slags pølse det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt med :

Arnoldpølse

Rødvinspølse

Elgpølse

 

Alle tre er veldig gode spekepølser.

 

Også syns jeg rømmegrøt hører til spekemat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serranoskinke er spansk da, hun over her tenker vel på Parmaskinke? Men begge er jo gode :) Noe som også er nydelig til parma er honningmelon. Ta å del opp honningmelonen og surr Parmaskinke rundt.

Litt salami er heller ikke feil, som f.eks napoletansk og chorizo.

 

Det kan bli veldig salt med så mye skinke osv, kan være godt med et fat med noen gode oster og litt druer. Oster som f.eks gruyere, monchego, parmesan, brie osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til anonym 10:05- 21.feb.

 

Jeg fikk inntrykk av at hun ville kuttet ut spekebord fordi det ikke passet seg med øl i en dåp, og fikk da inntrykk av at hun MÅTTE ha øl til spekemat. Og kan en ikke spise spekemat uten øl, ja, da mener JEG at en har et problem.

 

Og nei, jeg er ikke hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk serranoskinke her på rema. ;) Hm...melon til spekemat, den var ny for meg, men enig i at det kan være godt med noe som veier opp for alt det salte. ;) Takk for honningtipset. ;)

Er en "speke"bil i området av og til, får se om jeg ser den nå før helgen. Han har mye godt å selge han.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...