Gå til innhold

Hvilke sykehus vil du anbefale i Oslo?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hvor jeg vil/bør føde, og så vidt jeg forstår skal dette diskuteres på legetimen på tirsdag.

Jeg er helt ny i gamet og trenger virkelig noen tips for hva jeg skal se etter/tenke på.

Noen tips?

Fortsetter under...

Kommer litt an på hvor du bor.

Jeg fødte på AHUS sist - litt utenfor Oslo. Veldig bra! Helt nye fødestuer fra 2009, eget badekar, stor fødestue og bra service også hele tiden på barsel.

Har hørt at man som førstegangs fort kan føle seg litt "forlatt" hvis du velger et sykehus med hotell (f.eks. Ullevål) og blir plassert der rett etter fødselen. De som jobber på hotellet er ikke så service minded fordi det er lagt opp til at man skal klare seg selv...

Ellers er det mange som er fornøyd med Føderiket på Riksen der man går på kontroll under svangerskapet og visstnok skal få sin "personlige" jordmor som er med på fødsel. Fins det samme på Ullevål, men husker ikke hva det heter i farta. På disse klinikkene får man ikke noe smertestillende under fødsel da... Ikke alltid det anbefales for førstegangsfødende som ikke helt vet hva de går til.

Ellers har jeg ikke så mange tips. Syns det var vanskelig å velge selv, og tok derfor det sykehuset jeg sogna til.

Lykke til:-)

Jeg fødte på Ullevål første gang og følte meg overhodet ikke forlatt på pasienthotellet. Jeg syntes det var fantastisk der!! Rommet er akkurat som et hotellrom, bare veldig enkelt, med en vanlig seng (i motsetning til de forferdelig sykesengene), de var gjesteseng som kunne settes inntil og bli til dobbeltseng, sofa, stoler, TV, et lite kjøleskap, garderobeskap og eget bad.

Det er masse jordmødre der, men de kommer ikke så mye uanmeldt inn til deg. Det er noen fastsatte ting de kommer og gjør, men ellers er det litt opp til en selv hvor mye hjelp en vil ha. Du kan bare ringe på dem og få hjelp til alt mulig rart - også på natta. Jeg fikk masse hjelp til amming, fordi jeg ville være sikker på at jeg fikk det helt til selv. Jeg ba dem derfor komme flere ganger for å hjelpe meg. De kom også for å hjelpe oss å stelle babyen første gangen.

I tillegg likte jeg at det er en egen restaurant hvor man som pasient spiser gratis, men hvor du også kan ha med gjester som bare trenger å kjøpe et "spisekort". Dermed kan du og pappaen spise alle måltider sammen.

Var veldig fornøyd med pasienthotellet, men fødselen min gikk ikke så veldig bra. Men vet ikke om dette har noe med Ullevål å gjøre. Det er så mye som kan skje, og det skjer sikkert like mye overalt.

Sist fødte jeg på Ahus, og var veldig fornøyd med det. Som sagt over - veldig nytt og fint. Men jeg var ikke så fornøyd med oppholdet etterpå, hvor jeg synes det var veldig dårlig oppfølging, dårlig informasjon, dårlig mat (og pappaen får ikke noe mat - han må gå i felleskantina).

Hvis jeg bodde i Oslo ville jeg nok valgt Ullevål fordi jeg synes det var kjempe bra med pasienthotell, og fødselen blir nok ikke noe særlig mye bedre eller dårligere noen av stedene. Riksen, Ullevål eller Ahus er nok likeverdige. Alle har kvinneklinikk og nyfødtintensiv, og alle har alt av smertestillende. Det handler nok mer om hvilken jordmor du får.

Mange er veldig fornøyd med Føderiket på Riksen eller ABC på Ullevål, hvor du får personlig oppfølging gjennom hele svangerskapet. Synes det virker kjempe bra! Men du får ikke smertestillende da - bare akupunktur. Så hvis du vil ha lystgass eller epidural er det et dårlig valg. Men på ABC iallefall kan du hele tiden "kaste inn håndkleet" og bli kjørt over gangen til vanlig fødeavdeling hvor du kan få alt mulig rart :)

Lykke til!!

Gjest isimagen

Hei,

Jeg har vurdert å søke fødeplass på ABC-klinikken på Ullevål og har derfor gjort endel research.

ABC står for Alternative Birth Centre. Både ABC-klinikken på Ullevål sykehus og Føderiket som ligger på gamle Rikshospitalet er alternative fødesteder for kvinner som ønsker å føde naturlig. Føderiket skal forøvrig dessverre legges ned i sommer fordi Oslo Universitets sykehus (samlebetegnelse på Ullevål, Riksen, AHUS m.fl.) ønsker å samle dette tilbudet på Ullevål.

Fødestuene er jordmordrevet, altså er det ikke leger der.

De stiller krav om at kvinnene som skal føde der er friske og har et naturlig svangerskapsforløp, ikke er overvektige, ikke røyker m.m. Føderiket har i tillegg valgt å ikke ta imot førstegangsfødende. Tanken er at kvinnekroppen er skapt til å føde barn og at dette derfor er noe de fleste kvinner kan mestre uten medikamenter og teknisk sykehusutstyr.

Skulle det oppstå problemer underveis blir man selvfølgelig overført til en ordinært fødeavdeling umiddelbart. De strenge kravene til fødende gjør at risikoen for å føde her er minimal. Det er ikke høyere risiko enn på vanlige fødeavdelinger. I tillegg er ABC-klinikkene innrettet mer som et vanlig soverom med dobbeltseng, bilder på veggene, en kjøkken krok og stort badekar. Man skal ha følelsen av å føde i en trygg og hjemlig atmosfære. Et godt alternativ til hjemmefødsel.

Gravide kvinner er ikke syke, og vi treger ikke nødvendigvis føde på sykehus!

Annonse

Gjest isimagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...