Gå til innhold

Av juridisk betydning at barnet er folkeregistrert hos far, selv om jeg har hovedomsorg (skriftlig avtale) ?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker, men tror faktisk at barnet fremdeles er folkeregistrert hos sin far, selv om vi ikke har vært sammen på snart 4 år. I starten hadde vi delt omsorg, men de siste årene har jeg hatt hovedomsorgen. Dette har vi en skriftlig avtale på. (Og det har bl.a. vært dokumentert ved at jeg har fått bidrag betalt gjennom nav.)

Men har det noen juridisk betydning dersom barnet fremdeles er folkeregistrert hos sin far? Er det noen rettigheter far har eller jeg mister som EGENTLIG skulle vært "mine", men som faller bort pga dette? (Som gjelder f.eks. bestemmelser over barnet mht skolevalg, bosted, videre omsorg e.l.?)

Og dessuten; kan det stemme at barnet er folkeregistrert hos far, selv om jeg har hovedomsorgen? Eller blir han automatisk registrert hos meg da? Far har flyttet OG solgt boligen sønnen vår var registrert på, uten at jeg har undertegnet noen flytteerklæring.. om dét har noen betydning?

Fortsetter under...

Hvis dere har skriftlig avtale er du sikret ift far som ellers kunne laget trøbbel og sagt at han har hatt hovedomsorg, og dermed ville stilt sterkere i barnefordelingssak, enn han gjør nå.

Men du har plikt til å sørge for at han er folkeregistrert på riktig adresse. Og det kunne fått følger hvis nav hadde hengt seg opp i det, hvis du har mottatt stønader fra dem. I forhold til skole og diverse må han være folkeregistrert hos deg for å ha rett på skoleplass på nærmeste skole ift dere.

Du bør vel få folkeregistrert ham, det er man påbudt ved lov som voksen, og jeg antar det samme gjelder for barn, at foreldrene har plikt til det.

En skriftlig avtale er bare gyldig så lenge begge partene ønsker å følge den.

Dersom han en dag ønsker å være vrang kan han fint få gjennom at hovedomsorgen tilfaller han da barnet er folkeregistrert hos han.

Nei, da vil han jo få spørsmål om hvorfor han ikke har forsøkt å endre samværsavtalen. Og de vil se på veldig mye annet i tillegg. Det bør heller ikke være noe problem å bevise hvor barnet har bodd, ift barnehage, som vil vite hvem som har hentet mest osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...