Gå til innhold

Har vi egentlig kommet så langt her i Norge? Flere land (f.eks Tyskland) velger å ikke ha barnehageplasser for barn under 3 år, begrunnet med forskning rundt sosialisering.

Anbefalte innlegg

Fra 0-3 år er de fleste forskere enige i at barna har mest behov for foreldrene, mens de fra 3 års alder får større behov for å omgås andre barn.

Jeg har selv sendt en av ungene mine i barnehagen fra 10 månders alder, og vil jo gjerne forsvare det valget vi tok. Men ut fra barnets beste tror jeg nok de fleste barn ville hatt godt av å få mer tid hjemme de første årene.

Vi lever i et sykt samfunn, når det å ta seg av egne barn blir så kraftig undervurdert. Man blir nesten tvunget til å forsvare sitt valg, om man ønsker å være hjemme etter lønnet permisjon.

Fortsetter under...

Her tror jeg det er STORE forskjeller på barn og foreldrene må selv vurdere det.

Jeg og mine venner har stort sett alle gått i bhg fra vi var 1- 2 år og klart oss veldig bra, ingen er ufør eller spesielt deprimerte.

Klart er man selv urtygg er det jo en større sjangse for at barnet ditt også blir det og kanskje man bør holde seg hjemme til barnet fylle 3

Jeg mener at vi er litt for hysteriske i Norge og at barna i denne genrasjonen er både mamma/pappadalter, late og frekke og det blir tatt for mye hensyn til barnets og at man syr puter under armene på de ..

Og nå har forskerne begynt å tenke at kansje vi har gått for langt i denne dullingen med barna ..

Har ikke noe tro på å pakke barna inn i plast og tro at de er skjøre porselensdukker ...

I mange land i verden har man ikke de rettighetene vi har og de må ut i jobb bare et par uker etter fødsel . Og der vokser ungene opp og har ikke tatt noe skade av det ....

Tror de har en ordning der de får 1/3 av vanlig lønn frem til barnet er 3 år, mer det første halvåret. I tillegg kan kvinnene pensjonere seg et år tidligere for hvert barn de får. (Er i hvertfall sånn i Tsjekkia).

Så de tar altså forskningen på alvor, og tar et grep som hadde vært helt utenkelig i Norge.

Er usikker på de økonomiske ordningene.

Will og Nurket. Hvordan kan du slå fast at ungene ikke har tatt noe skade av det? Og nå tenker jeg selvfølgelig hele samfunnet under ett. For meg høres det ikke ulogisk ut at barn har best av å være hjemme de første årene. (Selv om jeg ikke har klart å følge det opp i forhold til egne barn).

Annonse

Det faller jo på sin egen urimelighet å skulle leve på 1/3 av ordinær lønn i 3 år. Dersom det ikke finnes gode alternativer til å være hjemme burde den hjemmeværende få full kønn. Med alle de rapportene som forteller hvor viktig det er for samfunnet at de er hjemme, så skulle de jo bare mangle. Det er også viktig å få full pensjonsdekning, slik at ikke de hjemmeværende (som oftest mødrene) blir minstepensjonister fordi de er mødre.

Hvordan skal det gå med barna våre hvis det bryter ut krig i vår verdensdel en gang i framtiden, når de får traumer av barnehage.

Ingen som snakker om traumer her :) Men det er vel ikke så usannsynlig at barnas beste er å være en del sammen foreldrene, det er jo det naturligste sett i et naturperspektiv.

Ikke alltid det er så gunstig at barna er hjemme til de er 3 år. En jeg vet om har et barn på nesten 3 år. H'n er bare hjemme med mor, for mor har tatt utgangspunkt i det HI skriver. Men siden når er det barnets beste å gå hjemme med en mor som kun er nettopp hjemme? H'n har ikke språk, ikke venner, ingen sosiale antenner. Mor sitter foran pc og tv hele dagen, barnet klarer seg selv. Intet nettverk, ingen far. Og ja, barnevernet er koblet inn. Men barnet er fortsatt ikke i barnehage, og det burde h'n vært!

Personlig kunne jeg ønsket meg å ha mitt barn hjemme til det er 2 år, men det har vi nok mest antagelig ikke økonomi til. Jeg synes man kunne fått litt ekstra med stønad (i tillegg til kontantstøtta) frem til barnet er 2 år. Burde ikke vært lov å ha barnet i bhg før barnet var 2 år:-)

Problemet er vel at det er dyrt for samfunnet. Men vet ikke hvor mye det egentlig ville kostet sammenlignet med det staten gir i støtte per enkelt barn. Men så må man på en måte også regne med at jo fler barn som går i bhg, jo mer arbeidsplasser blir det. Og fler ansatte som skatter. I tillegg så kommer foreldrene til barna ut i jobb.

Er det noen som vet hvor mye staten/kommunen gir i støtte per barn under 3 år i en bhg? Og klarer å finne ut hvor mye man går i pluss evt. minus ved at alle gikk hjemme med barna de 2 første årene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...