Gå til innhold

Han vil ALDRI skifte bleie!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er jo i alderen der han egentlig ikke vil noe som helst. Og det er ekstra frustrerende at han aldri vil skifte bleie!

Må nesten alltid kjempe med han for å få han inn på badet for å få jobben gjort.

Virker som han lett kan gå hur lenge som helst med bleie full av bæsj eller tiss.

Tips og triks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er over bleiealderen nå men vi hadde også sånne perioder med henne. Det jeg gjorde var å si i fra til henne med bestemt stemme at nå skal vi gå og bytte bleie! Så tok jeg henne i hånda og leide henne til badet. Hvis hun nektet bar jeg henne til badet. Ikke noe spørsmål om hun vil, skal snart osv. Ingen lokking, luring, truing. Just do it liksom.

Skrevet

La barnet få klar beskjed om hva det kan velge og hva det ikke kan velge. Bleieskift og tannpuss kan ikke velges bort. La ham bestemme noen andre ting og vær klar på at han da får bestemme

(vil du stå eller ligge når vi skifter f.eks.)

Eller så får han få alternativet med at han godt kan la vær å skifte bleie, men da blir det slutt på bleie og han må bruke potte i stedet!

Skrevet

Signerer under den.

Av en eller annen grunn er det blitt mye lettere å skifte bleie etter at vi sluttet å spør "skal vi gå å skifte bleie?" og heller sier "kom, nå skifter vi bleien din" (rolig men bestemt stemme).

Om han slår seg litt vrang, sier jeg det som det er: om jeg ikke skifter blir du sår, osv. Og om du ikke vil ha bleie er det en enkel løsning, her er det en potte som du kan bruke.

Det samme gjelder tannpuss, det løste seg den dagen jeg sa " nå pusser vi tenner (gnåling og sutring i bakgrunnen), du liker å spise, du trenger tenner for å spise, derfor pusser vi tennene for å holde de gode og solide til å spise. Måtte gjenta den 2-3 dager ved tannpuss, nå går det som regel greit.

Vet ikke om det er det jeg sier, eller den rolige og bestemte stemmen, men det funker.

Skrevet

Vi spør aldri 2-åringen om noe når hun ikke kan velge. Spør vi om hun vil leke eller kaste noe i søpla og hun sier nei så er det greit.

Bleieskift, tannpuss osv sier vi til henne og da har hun ikke noe valg.

Kan tenke deg selv hvor frustrert du hadde blitt hvis noen hadde spurt deg om å gjøre noe og du ikke vil det. Men allikevel så MÅ du.

Det er nok en vane folk har, de spør av høflighet. Men til barn så blir det noen ganger feil.

Klikker hun bærer vi henne og skifter uansett hvor vanskelig det måtte være for oss.

Skrevet

Her går det ganske greit å få med toåringen på badet, men han må alltid ha med seg et par biler, en i hver hånd :) Kan det være noe, ikke for å lokke og lure, men da blir det noe positivt ved det også. Trenger ikke bruke masse tid på å ta med lekene, han går kjapt og finner de selv. Da er det liksom noe han får lov å bestemme også.

Skrevet

Nettopp!

Hverdagen vår er blitt mye lettere etter at vi begynt å si konsekvent "nå skal vi..." eller "kom, vi skal..." i stede for "skal vi...?"

Pappaen sliter fremdeles litt med den, han er en myk myk hønefar, men han merker selv at det funker bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...