Gå til innhold

Når kan man ta bort trappegrinden? Barn på 14mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 14mnd og tenker kanskje at det er på tide å ta bort trappegrinden. Hun kan åpne å lukke den selv, så går hun opp og ned trappen som hun vil selv. Full kontroll.

Men hva skal jeg se etter av ferdigheter når det er på tide å ta den bort?

Hvor gammel var ditt barn og når så du det var greit å ta den bort?

Skrevet

Hvis hun åpner og lukker grinden selv, og går opp og ned trappen alene, ser jeg ikke helt poenget med å ha grind... Da hadde jeg nok fjernet den, om du ikke er redd hun skal falle ned når hun leker eller noe.

Her i huset begynte størsta å gå trapper selv uten at vi går foran eller bak henne når hun var to og et halvt. Vi flyttet i høst og har ikke hatt trapp inne før det, så det var i høst hun fikk begynt å trene ordentlig på det. Men, vi har fortsatt grind pga minsten som er 13 mnd, og han er ikke i nærheten av å ha kontroll på å komme seg opp og ned trapper.

Skrevet

Lot minstejenta krabbe opp opp og ned trappen fra hun lærte å krabbe jeg, droppet altså hele grinden... Hun har aldri falt ned ;)

Hadde trappegrind til de eldste, men fjernet den da de var rundt året.

Skrevet

Så lenge hun faktisk kan åpne den så mister den jo mye av effekten da- annet enn å stoppe henne hvis hun faller på toppen av trappen;)

Her har vi fjernet trappegrinden når jeg ikke har vært redd for at barna skal dette ned- enkelt og greit:)

Skrevet

Hvis hun er av den typen som løper bort til trappa så hadde jeg latt den være litt til, når trappegrinden er der så må hun jo stoppe opp. Om ikke grinden er der og hun kommer løpende for hun skal ned trappen så kan det jo gå litt for fort ned.

Vet ikke jeg, jeg har ei på 1,5 som gjerne vil gå i trappa alene men det er ikke aktuelt enda. Har nok arvet sin mors klønetehet, om man kan kalle det det :)

Skrevet

Ser forresten at du venter nummer to, så da er det kanskje bare like greit å ha den der?

Skrevet

Takk for mange gode svar. Ja, hun må stoppe helt opp og bruke litt tid på å få opp grinda, så bruker hun litt tid på å lukke den igjen. Så sånn sett er det egentlig lurt at den står der.

Det ville vært fælt hvis hun kunne ha løpt ut mot trappa.

Men jeg har vært så usikker på dette med trapp og barn.

Venter nummer til i august, så da må trappegrinda opp igjen.

Skrevet

Vi har ei jente på 1,5 år og leier leilighet med trapp ned og trapp opp... Vi har grind på døra ut til den gangen der alle trappene er.

Vår jente har ikke kontroll og det er veldig bratt både opp og ned. Den grinda skal være der så lenge vi bor her. :)

Med førstemann fjernet vi den da han var 2,5 tror jeg. Bratt trapp der også. Veldig bratt.

Skrevet

Vi kunne ha fjernet den før de var året begge to, men siden de alltid skulle leke forran trappa ble den værende der lenge. Den ble aldri låst, det gjorde den nesten bare når de krappet og prøvde å reise seg.

Jeg ble så vant til grinda at jeg syns det ble kjempenakent og veldig skummelt å gå forbi trappa når vi tok den vekk, følte nesten jeg ramlet ned trappa når jeg gikk forbi.

Skrevet

Vi valgte å ha den øverste mye lengre enn den nederste. Det var fordi det kunne fort gjort skje at man kunne falle ned den veien i forbindelse med lek. Grinden ble da en stopper for å falle ned, selv om ungen fint ordnet med den selv hvis hun ville ned.

Skrevet

Vi skal bo i et hus med trapp for første gang nå snart, og har tenkt til å sette OPP trappegrind, guttungen er 18 mnd... Han er litt hyper, heter Emil og lever virkelig opp til navnet sitt, detter og slår seg, dunker borti ting med hodet, brenner seg, noe skjer hele tiden. Så vi må ha grind en stund ja.

Skrevet

Minsten har alltid hattt full kontroll i trappen, fra hun var 7 mndr eller noe..Nå er hun 20 mndr og jeg lar henne fremdeles ikke gå alene og har fremdeles grind.

Grunnene er at jeg er ikke redd når hun går i trappen, men er redd hun snubler utfor i lek eller at hun skal gå i trappen alene.

Uansett hvor motorisk flinke barna er så er de ikke moden nok til å ha kontroll til en hver tid. Hva om barnet kvepper eller blir distrahert på vei ut i trappen?

jeg har og et større barn, og har ofte vært glad for trappegrinden når han har kommet snublende i sine egne tanker. han må liksom våkne litt, når han må åpne grinden før han setter utfor!

Skrevet

Gutten er 3,5 år og vi har forsatt trappegrindene.

Han klarer seg jo fint, men det er veldig greit når vi har besøk av mindre barn. Lettere å slappe av for oss og foreldrene når vi er sikre på at de ikke faller ned trappen / klatrer opp.

Skrevet

Vi har ikke trapper, men 2 trappegrind som skjermer 2 områder der vi ønsker å ha mer kontroll på arvingens bevegelser (spisestue og kjøkken, inngangsparti og bad). Han klarer å åpne de nå, men det bremser han litt og han prøver ikke å gå ikke der med mindre det er noe han vil gjøre der (gå ut eller spise).

Han er 2, og jeg tror de skal stå der en stund til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...