Gå til innhold

MME vs fast føde (fire mnd gammel sulten gutt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på fire mnd viser ganske tydelig at han er mer sulten selv med hyppige amminger, og jeg har mye melk - så nå holder jeg på å introdusere litt ekstra. Men hva er egentlig best? Legen min sa at jeg skulle gi ham MME med litt ekstra pulver (slik at den blir tykkere), en flaske om kvelden før han legger seg (dette var spesielt siden han har spist veldig ofte om natten den siste mnd, og hun mente at dette kunne hjelpe på det). Helsesøster sier at jeg bør gi ham f.eks. litt most potet eller andre grønnsaker, mens noen andre mødre i nabolaget mener velling eller grøt er det beste - andre igjen sier advocado.

Noen som har noen "faktabaserte" meninger om dette? :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom magen og tarmene sakte må tilvennes fast føde så ville jeg begynt med tynn grøt eller velling.

Potet og grønnsaker kan fort bli litt tøft for en liten mage som kun har fått melk.

Jeg vil anbefale seg å begynne med grøt og/eller velling. Og så kan du forsøke deg frem med litt avokado eller banan som smaksprøver først mellom måltidene. Og så ta det derfra.

Skrevet

Å ta ekstra pulver i mme står det jo at man abolutt ikke skal gjøre, det kan føre til at barnet blir dehydrert.. Alt for lite kunnskap om mme hos helsepersonell..

jeg fikk også beskjed om å gjøre det når vesla mi spiste for lite, og helsesøstra visste ikke at man ikke skal gjøre det.. Alle som har med mme-barn å gjøre av helsepersonell burde virkelig gå kurs..

Ta heller en-to skjeer risgrøt i flaska.. Jenta mi var storfornøyd når hu fikk det, og i tillegg til at det mettet mer, spiste hun også fler ml enn ellers..

Skrevet

Enig med hun over meg her!! Man skal ikke ta ekstra pulver i flaska, det står også klart og tydelig på mme-eskene. Syns det er merkelig at legen kan komme med et slikt råd når hun tydeligvis ikke har den minste peiling!

Skrevet

Det sies jo at man bør begynne med litt grøt eller annen fast føde istedet for MME når de har rundet 4 mnd, så var jeg deg ville jeg kanskje prøvd meg fram med en flaske velling på kvelden f.eks?

(og ekstra pulver i MME-flaska er som de andre over her påpeker- IKKE noe som anbefales over tid!)

Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Et spørsmål til - hvorfor er det slik at det anbefales grøt/velling heller enn MME? Jeg bare lurer, er det noe "farlig" med MME? Og hvordan kan det være det, med tanke på babyer som bare får det..?

Skrevet

Hvordan gi vellinggrøt på flaske ? Skal d være så tynt altså? Bare dobbler man porsjoner da ? På pakken står d 1dl vann og 1 dl grøt gir 1 porsjon.....

Skrevet

Du kan blande inn ca 1 ts grøt i pr 100 ml mm/mme. Du kan blande det litt tykkere etterhvert som magen begynner å vende seg til det.

Skrevet

Ja, ok. Æ har bare gitt med skjei eller i sprøyta æ... :) Skal prøv på flaska :) E d 1 ts ferdigblandet grøt eller 1 ts grøtpulver ?

Skrevet

min gutt fikk heller tydligvis ikke nok mat, han har fått MME da hele veien er nå 3,5 mnd. og jeg startet med 3 skjeer med risgrøt i melka til "kvelds" han sov tydlig bedre og litt lenger før nattmat :) han var ikke særlig begeistret for bare melk til hvert måtlid på dagen heller, så han får en flaske velling til "lunsj også. i kveld fikk han grøt å det går ned på høykant,

så prøv med litt velling i et par dager å se hvordan magen reagerer så kan du gå over til grøt :)

Skrevet

Tutta mi er 4 mnd om 4 dager, og fikk idag sin første smaksprøve av ris-hvete. Lagde velling, 1ts pulver til ca 2 ss vann, og tilsatte litt fersk MM for å spe ytterligere ut. Det virket ikke som at vesla satte det i vrangstrupa, selv om hun ikke svelget mer enn ei teskje tilsammen hehe:) Storesøstra lagde et svare hel*** når noe annet enn MME skulle i munnen. Men det virker altså til at vesla kan finne på å like dette ganske raskt:)

Et råd jeg vil gi basert kun på MIN erfaring,er at det er fryktelig dumt å begynne å gi velling e.l på flaske, hvis babyen ellers kun får pupp... Jeg lar heller vesla få velling med skje, for da slipper jeg unna evnt flaskeavvenning og kan begynne rett på tutkopp når det er tiden for det.

Skrevet

Jeg tok en halv teskje Holle hirsegrøt i flasken i går kveld, men han fikk ingenting ut av flasken - selv om jeg ikke synes melken ble så tykk..? Lager du ekstra hull i flasken?

Og når du sier velling, da mener du bare at det er veldig tynn grøt, ikke sant? :-) Har prøvd å finne vellingpulver, men finner bare grøtpulver..

Skrevet

Velling er veldig tynn grøt ja, men det kan være lurt å lage ekstra stort hull i flaskesmokken, eller eventuelt kjøpe vellingsmokk (fåes kjøpt på de fleste babybutikker).

Skrevet

Etter å ha sett hvordan min mellomste koste seg med vellingflaska, ønsker jeg å tilby det samme til babyen denne gangen. Velling med skje blir ikke den samme kosen... Problemet her er heller at babyen ikke vil ha flaske. Jeg øver nå nesten daglig, og håper han tar flaske snart!

I samråd med lege kan det brukes en svak oppkonsentrering av MME (info jeg har fra brosjyre fra Ullevål sykehus. Max 5 g erstatningspulver i 100 ml standardløsning står det der). På MME-pakka står det informasjon som gjelder alle babyer. I samråd med lege eller annet kvalifisert personell kan man tilpasse mengden pulver slik at barnet får nok kalorier. (Det er ikke min anbefaling at man eksperimenterer med dette på egenhånd!) I tillegg til kaloribehovet må man forsikre seg om at barnet får i seg nok væske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...