Ettervinterkommervår Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Huff, er ganske sliten nå. Første halvannen uken spiste hun og kunne sove i 3-4 timer i strekk etterpå, helt rolig. Men den siste halvannen uken har hun ikke vært like rolig. Hun gråter, sovner med puppen men våkner straks jeg legger henne ned, gråter igjen... Sover ikke like tungt lenger virker det som. De siste nettene har vært vanskelige, med så og si ingen søvn. Hun roer seg med puppen og i stillingen hun ligger i akkurat når jeg tar puppen ut av munnen hennes, men når jeg skal legge henne ned våkner hun igjen. Hun gråter/skriker, kan roe seg litt på brystet og når hun blir bært litt rundt. Er det flere som har det slik? Hun gråter litt mer på dagtid også enn det hun gjorde, det er generelt vanskeligere å roe henne. Men som sagt, puppen funker alltid.
Ettervinterkommervår Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 19. februar 2011 Ingen som kan si noe om dette? Tuller henne forresten godt inn i teppe, har smokk, vet hun er mett... hun bare vil ikke roe seg skikkelig. Det underlige er at hun roer seg ganske godt på dagtid (i hvert fall de siste dagene), men om natten er det er mareritt. Rart hvis hun bare skal ha vondt i magen/nakken/you-name-it om natten synes jeg... =?
MissVaiper Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Nå er jeg ingen ekspert på området, men det er vanlig at barn blir mer urolig på kvelden. Iallefall om det er noe som plager dem. Mange med kolikk barn opplever at det er verst på kvelden/natten. Er ikke sikker på hvorfor det er sånn. Om det er et problem ville jeg fått henne sjekket ut hos kiropraktor, manuell terapeut eller osteopat. Bare pass på at det er en som har god erfaring med babyer.
littlefairy Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 hmm ikke godt å si, første jeg tenkte på var noe låsninger etc som plaget henne, men kanskje nærhetsbehov? Min gutt lå veldig mye på meg de første ukene, og gjør det fortsatt ettersom jeg merker han trenger det. da våkner han hele tiden og er veldig urolig (og kan se sulten ut)... Men jeg passer på å gi han masse kroppskontakt og nærhet hele dagen, så når natta kommer er det meste av behovet dekket (",) (han er nå 8 uker...) (forresten så sov han veeldig mye og tungt den første tida og da tror jeg ikke det betydde noe om han lå på meg eller ved siden av eller i senga/sofaen etc,) Lykke til uansett, kanskje andre her som har mer erfaring eller noen andre tanker:)
littlefairy Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 mye fint som står på disse sidene forresten: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden http://www.ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat
Tingenes Herre Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 For det første så er det jo helt normalt at de sover mye og tyngre de første dagene/ukene, etter påkjenningen som fødselen er. Etter dette er de gradvis mere våkne. Kan jo rett og slett være at jenta di har "feil" døgnrytme? Dette er vanligvis vanskelig å gjøre noe med de første mnd, men pleier å gå seg til ganske fint av seg selv, ofte etter 3 mnd. Da er jo som regel magevondten over også...kan jo hende hun sliter med det i tillegg. Beste rådet jeg kan gi deg er å akseptere at det er slik det er akkurat nå, og innrette deg etter det. Sover hun bedre på dagen, sov da du også. Gjør det litt hyggelig for dere på natta, lag deg en god kopp te, kos mye og syng rolige sanger etc. Vet at det man ønsker seg er en god natts søvn -men sånn er det nå engang å ha en nyfødt baby i huset. Vit at det blir bedre!! Du kan selvfølgelig prøve å endre på rytmen hennes, men det vil sannsynligvis ikke føre noen vei, og bare lage masse uro mellom dere to. Kanskje vil hun bli enda mere gråtete av det? Og så slipper du å bli skuffet når det ikke går din vei natt etter natt. En ting til: hvis hun sovner fint ved puppen, men våkner når du legger henne ned; hva med å amme henne i søvn i sengen? Så kan du enten sove med eller liste deg ut...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Dette høres helt normalt ut! Vanlig at de blir mer urolige på kvelden/ natten, pga luft osv, og ofte gjør dette at de ikke tar natta før nærmere 24- 01 tiden.. Har du prøvd å bare la henne sove vedsiden av deg i sengen, med puppen i munn, om det er det som kreves? Funka som bare juling her ihvertfall
jente08ogspire:) Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Hei! Dette er akkurat som å lese om min egen datter som også var rolig de 14 første dagene, etter det ble hun bare mer og mer urolig. Det eneste som hjalp var puppen, da var hun rolig ikke ellers. Her ble kiropraktor løsningen, lille gullet hadde låsning i nakke og og rygg. Anbefaler deg å prøve det. Vi har måtte til kiropraktor med begge jentene våre. vet hvor slitsomt det er med grining og urolig baby som ikke vil sove.... Masse lykke til!
Snuppa + Spire Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Hei! Signerer de andre her som anbefaler kiropraktor:) De kan behandle babyer som bare er få dager gamle. Ville heller gått til kiropraktor enn manuellterapeut, de kan mer om skjelett... Skader jo ikke å sjekke ut. Om de ikke finner noe, og du har prøvd det som er, så får du heller bite tennene sammen og håpe på bedre tider, for det kommer til å bli bedre. Men jeg ville ikke latt kiropraktor være uprøvd. Lykke til:)
Januarjente <3 Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Samme her: Hun våkner med en gang jeg legger henne ned, skifter stilling el.. Mye pga. nærhetsbehov, tror jeg, for hun har ikke så mye luftsmerter lengre. Løsningen her er amming i søvn og samsoving. Om dagen bruker jeg bæresjalet endel, men får ikke gjort så mye mer enn å være med babyen, akkurat. Hun vil bli holdt og båret hele tiden. Jeg har bare innfunnet meg med at slik er det, og prøver å få litt bærehjelp innimellom..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå