lus246 Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Hei, Har en baby på 4 1/2 mnd. Far jobber veldig mye. Økonomisk så trenger vi det, men jeg skjønner godt at han blir sliten. Han drar vanligvis ca 05.45 og er ofte ikke hjemme før 19.30-20 (er håndtverker med mye å gjøre). Pga de lange dagene har han stort sett fri på fredager slik at vi får langhelg sammen. Jeg tar alt i huset, matlaging, matpakke til mannen, handling, klesvask mv. Lillemann er en del våken om natten slik at far sover i stuen (vi har bare ett soverom, men har planer om å gjøre om litt i huset slik at vi får et til etter hvert). Han sover i stuen både hverdag og helg for å få nok søvn. På de 4 1/2 månedene har han hatt lillemann 3 netter. Far hadde 2 uker ferie i forbindelse med julen. Han tok en natt i den perioden ellers tok jeg resten. Far hadde sikkert tatt mer hvis jeg hadde bedt om det, men jeg hadde ikke hjertet til det fordi han har så slitsom jobb ellers. Jeg jobber også litt, i gjennomsnitt en dag i uken. Jeg kjenner at mangel på søvn tærer på. Lillemann sover bedre nå, men det er fortsatt aldri en natt med sammenhengende søvn. Sliter i tillegg en del med helsen etter fødsel. Bla har blodtrykket blitt veldig høyt (150/100). Jeg er usikker på hvor mye jeg kan be far avlaste meg om nettene uten at han får en urimelig stor arbeidsbyrde, all jobbingen tatt i betraktning. Ser jo på han at han er fryktelig sliten innimellom. Han er veldig flink med lillemann ellers!! Føler imidlertid helt klart at han ikke får med seg at jeg strekker meg veldig langt når det gjelder nettene. Opplever at han tar det omtrent som en selvfølge at nettene er mitt ansvar. De tre nettene han har hatt, har det vært mye klaging i etterkant om hvor lite lillemann sover (mao. far er trøtt). Han tenker tydeligvis ikke på at slik har jeg det hver natt. Jeg synes det toppet seg litt forrige helg. Far sov med lillemann natt til fredag. Lillemann våknet kl 7 på morgenen (i tillegg til et antall ganger på natten tydeligvis). Jeg gikk da og tok med lillemann ned, slik at far kunne sove noen timer til (skulle gjerne ha sovet noen timer til selv jeg). Lørdag morgen var jeg som vanlig våken fra rundt kl 5. Lillemann våknet igjen ca kl 7, men jeg klarte å holde ham rolig ved å stappe i ham smokken frem til kl 8.30. Dette for at far skulle få sove lengst mulig. Ikke fordi jeg syntes det var så festelig å sitte i senga. Jeg skulle imidlertid jobbe et par timer den dagen, slik at 8.30 var det seneste jeg kunne stå opp. Når jeg kommer ned i stuen våkner jo far og presterer da å si: fy f... er det ikke mulig å få sove EN dag her i huset. Må si jeg ble ganske sjokkert og lei meg. 8.30 er da ikke sååå tidlig??Jeg poengterte at han kvelden før hadde sittet oppe og spilt WOW fra 23 til 01 og at hvis han var så trøtt kunne han jo ha lagt seg litt tidligere. (Og var han ikke trøtt så kunne han jo ha tatt lillemann den natten også da, men det sa jeg ikke). Da kom en lang regle om at han jo ikke fikk lov til å spille tidligere på kvelden før jeg og lillemann hadde lagt oss. Det får han lov til, men jeg krever at han skal hjelp meg, feks med å lage til mme, dersom jeg trenger det. Dvs at før jeg og lillemann har lagt oss kan han ikke regne med å få sitte uforstyrret i timesvis. Det er ikke uvanlig at han kan sitte til ganske sent på natten i helgene med spillinga. Det er jo på en måte bra at han ofte venter til jeg og lillemann har lagt oss, men det er kanskje ikke nødvendig at han sitter såå lenge som han ofte gjør. Han får jo ikke tatt igjen søvn på den måten akkurat. Jeg opplever far som veldig egoistisk her, men kanskje er det jeg som krever urimelig mye? Er det andre her med menn som jobber mye og i hvor stor grad får dere da avlastning? Håper noen kan svare for jeg føler meg litt oppråd her.
Super-Mish Skrevet 19. februar 2011 #2 Skrevet 19. februar 2011 Her holder pappaen på med mastergrad og har lange dager på skolen. Han har Påsan på nettene innimellom når jeg trenger å sove ut. Det har vel blitt ca 50-50 fordeling på nettene, tenker jeg. Påsan pleier å våkne to ganger for mat, og pappaen hans er mye flinkere til å sovne igjen enn jeg er, jeg mister ofte halvannen time per mating, mens pappaen "mater i søvne" Jeg har mye dårlig samvittighet, føler at pappaen tar urimelig mye, men samtidig så må vi jo forholde oss til det faktum at jeg trenger mer søvn for å fungere gjennom dagen til pappaen kommer hjem. Så da har det blitt sånn. Når det gjelder spilling: både pappaen og jeg er skikkelige spillnerder, men etter at Påsan kom, er det en SELVFØLGE at vi begge prioriterer baby, søvn og hverandre. Når Påsan legger seg kl. 19 har vi bare oss selv å takke hvis vi sitter oppe til ett på natta og spiller Gran Turismo (f.eks.), så da gjør vi ikke det...!! Jeg synes kjæresten/mannen din er urimelig, rett og slett.
Mamma til en liten prinsesse Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Hei, har også en baby på 4,5 mnd.. Her i huset jobber ikke pappan like mye, men han spiller i band også, så er endel kvelder og helger som blir borte der! Her i huset har jeg tatt snuppa hver natt, og pappan har ikke våknet en eneste gang i løpet av natten pga henne (noe som fører til at han faktisk tror at jeg finner på at hun er våken mye om nettene hvis jeg er sliten og spør om han kan ta henne litt når han kommer hjem fra jobb) Han mener nemmelig at han aldri har noe tid til seg selv., hahaha! Hva tror han vi har?? Skulle gjerne likt å sovi en natt og kunne våknet av meg selv for en gang skyld. Nå har han faktisk stått opp ett par helge dager (2-3 ganger) med henne noe som er sykt deiligt, men da må jeg høre på at han sier at han aaaaltid står opp med hu, hehe.. Tror disse mannfolka har en veldig egoistisk hukommelse altså! Skjønner godt at du er frustrert over pappan, det er jeg også. men jeg tror at de faktisk bare ikke skjønner hvor stor jobb det er å ha ett spebarn! Jeg har bare gitt opp, tenker at når snuppa blir større og ikke er fullt så avhengi av meg, da er det min tur til å slappe av litt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå