Gå til innhold

Har akkurat fått vite at jeg ikke tåler: melk, egg, gjær, sukker, gluten, hvete, rug, og spelt. Får ikke time til ernæringsfysiolog før om 1 mnd. så er litt matt akkurat nå. Noen som vet ?

Anbefalte innlegg

Gluten skal jeg kutte ut før jeg har tatt gastroskopi, men alt det andre måtte jeg kutte ut med en gang.

I.o.m at jeg ikke har fått snakket med en ernæringsfysiolog enda så er jeg helt lost nå.

Hva kan jeg egentlig spise ? Enda verre blir det jo når jeg i tillegg må kutte gluten, det måtte jeg uansett hva gastroskopien viste siden 4 forskjellige tester viste at jeg hadde veldig intoleranse for gluten (cøliakitesten var negativ).

For å toppe det hele så skal jeg ut å spise på resturant i dag. Får vel bare spise kjøtt med litt grønnsaker eventuelt, da jeg også i tillegg til alt det andre er allergisk mot poteter og gulrøtter (herlighet).

Noen som vet om noen nettsider o.l. slik at jeg skal få en litt større forstålse for hva jeg kan og ikke kan spise ?

Fortsetter under...

Det er på en helseklinikk som spesialiserer seg på slikt. Det er en privat klinikk, ja. Har ME og går dit, der leter de etter alt for å finne ut av hvorfor man er syke.

Er det steder som er useriøse ? Og hvorfor skulle noen sagt at du har intoleranse for ting man ikke har, egentlig ? Ble litt nysgjerrig nå altså.

Annonse

Bruk google og finn frem til andre sine blogger der de skriver om det å leve med allergier og gå gjennom oppskriftene deres. Lagre de på din maskin.

Finn ut hvilke vitaminer og andre helseprodukter du kan ha en heldig effekt av.

Noen tester kan gi falsk positiv. Kutt ut alt til å begynne med, og så prøv én og én av de tingene du ikke skal tåle, og se om du tåler det allikevel.

Sjekk ut denne siden https://www.allergimat.no/butikk/s/home.html , håper den kan vere til hjelp.

Jeg har cøliaki og det går veldigt greit å leve med det, du vil få en del mere utfordringer en meg, mange skuffelser og frustrasjoner. Men lover deg det ordner seg etter hvert, men tar tid (lang tid), ikke mist motet...

Lykke til :)

Der er en del klinikker som lever av at andres problemer.

Jeg vet om mange som har fått beskjed om at de ikke tåler både det ene og det andre uten at det er hold for det i virkeligheten. Mange som får behandling for lavt stoffskifte uten å ha det osv.

Det verste jeg har sett var en ung pasient som hadde utviklet hjertesvikt av å bruke medisiner han ikke skulle hatt.

Så ja - det er mange som ikke har rent mel i posen.

Hvis det er en av landets klinikker for alternativ medisin (mange ulike typer av dem) så ville jeg ha avventet til jeg hadde snakket med lege. Hvis du hadde fått denne beskjeden av en lege ville du nok ha fått med deg en henvisning til ernæringsfysiolog om langt kortere tid enn en måned.

Annonse

du kan spise:

- alle produkter fra god & mager

-risis ( istede for vanlig iskrem)

-rismelk (for melka)

-erlet odense krem(istede for vanlig kremfløte)

disse produktene finner du på meny og ica maxi butikker

-bakepulver el eggerstatningspulver (for egg) 1ts bakepulver pr egg

-kjøtt og fisk

-frukt og grønnsaker,bortsett fra poteter & gtullerøtter

-bak brød selv,men bruk mindre fint mel og mer grovt,samt nøtter,diverse frø,på nett finner du oppskrifter uten gjær...

-ris (gjerne den sorte typen)

det gjelder å tenke lurt,¨se løsning.....du kan fint spise grønnsaker og kjøtt/fisk el salat ol til lunsj

på helsekosten får du en type mel som er veldig næringsrikt,1ss tilsvarer 1 dl grovt mel..det heter Hi Maizmel( det er ikke vanlig mel,inneholder ikke gluten)

Du er heldig som har fått time om 1mnd hos ernæringsfysiolog,det er jo somregel mange mnd ventetid...men husk få det skriftlig fra spesialist at du er allergisk,og må gå på diett,du får støtte fra nav.

og utvalget av glutenfrie og allergi mat er større i sverige og rimeligere.

Lykketil

det finnes flere kokebøker for allergikere,husker ikke hva den heter,men trur det er en som heter den store allergi boka...mange oppskrifter,det står hva du kan bruke som erstatning,og hva maten er fritt for.

Dette syns jeg høres voldsomt ut.

Ja, hva kan du egentlig spise hvis du skal kutte ut alt dette?

I og med at du ikke kan spise sukker, kan du ikke spise noen form for frukt eller juice heller da?

Og en del grønnsaker får jo ganske høyt sukkerinnhold når de blir kokt. Kan du bare spise disse rå da eller?

Og kan du ikke spise karbohydrater i det hele tatt? Ikke grovt brød, pasta eller ris av noen type?

I så fall syns jeg det er umenneskelig å måtte forholde seg til dette i en måned før du får noen som helst kostholdsveiledning.

Nå vet ikke jeg så mye om me og jeg kan jo ikke fortelle hva du skal gjøre, men hadde jeg vært deg, hadde jeg bestilt akkurat det jeg ville på restaurant og spist med god samvittighet.

En dag fra eller til liksom.

Og jeg vil tro du har valgt denne klinikken fordi vanlige leger ikke har kunnet hjelpe deg på en bra nok måte. Men, kanskje det er greit å ta dette med en klype salt?

Det er et godt tips hun ene kommer med her, å prøve seg fram litt selv.

Lykke til, håper du finner noe som hjelper!

Ei jeg kjenner fikk samme beskjed, etter å ha vært fryktelig dårlig med magen i flere år. Hun fikk hjelp på Balderklinikken og fikk nesten samme beskjed som deg (men hun kunne spise spelt).

Hun fikk veldig god oppfølging. Kuttet først ut alt, før hun sakte, men sikkert introduserte en og en ting. Dermed fikk hun meget god oversikt over hva hun tålte. Nå 1,5 år etterpå, tåler hun alt unntatt hvetemel.

Vet ikke hva som gjelder for deg, men mas om å få timen tidligere.

Krysser fingre for at du blir bedre!

Lavkarbo minus egg.

Ligger mange gode oppskrifter på lavkarbo forum.. husker ikke navnet på det. men finner det sikkert på google =)

Til frokost har jeg et super godt forslag:

Legg ferdig skiver med ost (type med skinke, eller tomat) i mikroen i ca 1,5 min. til de er gyldne. (husk å legg de på matpapir) avkjøl, så blir de sprø. Utolig godt med masse pålegg oppå =)

Har en søster som omtrent har det på samme måte. hun spiser rent kjøtt og fisk. Naturris og tåler de fleste grønnsaker. For å sikre seg nok næring drikker hun herbalife pulver ved siden av. Men hun tåler også egg da.

Noe av samme historien bak min søster også forørig. hun blir kjempe sliten/utmattet av å spise den maten hun ikke tåler. Skeier hun ut en gang kan det føre til utmattelse i dagesvis.

Kan man ikke spørre om en ting uten å få svar på noe helt annet ??

Jeg spurte ikke om dette var seriøst eller ikke, men om noen visste om noen nettsider mtp mat jeg kan spise.

Fastlege er også involvert i dette, så slapp helt av !!"

Igjen, de er spesialister på dette.

Jeg kan spise ris. Usikker på fruktsukker, det sa hun ingenting om.

Hun sa sukker, alkoholsukker og rørsukker.

Hvorfor i all verden skal jeg ta det med en klype salt, dere vet jo ingenting om legene. Sorry, men blir faktisk litt irritert, for det var da ikke det jeg spurte om ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...