Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har PCOS og blitt operert for overvekt?

Ble dere da kvitt PCOS'en?

Har dere blitt gravide i ettertid, uten "hjelp"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pcos er arvelig og noe de færreste blir kvitt.

Fedmeoperasjon burde være absolutt siste utvei, det går an å gå ned i vekt uten, spesielt med metformin og med riktig oppfølgning/ riktig kosthold, går det an å få det til.

Det finnes også slanke kvinner som har pcos.

Jeg er ikke kvitt cystene mine til tross for at jeg nå er 35 kilo lettere enn den gang pcosen ble oppdaget.

Forresten for generell inspirasjon:

http://www.mystyle.com/mystyle/shows/ruby/index.jsp

Hun har gått ned over 150 kilo

Skrevet

Neida, jeg mener ikke at PCOS skal være eneste grunn for å ta denne typen operasjon. Jeg er overvektig og har diabetes type 2 i tillegg, så det er det som er grunnen til operasjonen, IKKE PCOS'en:)

MEN, jeg lurte på om noen som har tatt operasjonen er blitt kvitt den, eller fått barn på normalt vis i ettertid.

Jeg kan ikke bruke metformin, da jeg ikke tåler det. Får utslett over hele kroppen, så jeg har måttet slutte dessverre.

Skrevet

Søstra mi har tatt slankeoperasjon og gått ned snart 60 kilo. Ho har fremdeles feil hormonverdier og mye økt hårvekst, men tror ikke hun har sjekket hvor mye cyster hun har enda. Etter operasjonen gikk hun ikke ned et kilo de første fire mnd, noe som er svært uvanlig, men når hun begynte på metformin og spirix igjen, da begynte hun å rase ned i vekt!! Så er faktisk ikke alle operasjon hjelper på en gang uten tilleggshjelp i form av medisiner!!

Skrevet

Det finnes også et annet anti diabetika man kan ta mot pcos, men ikke spør meg hva det heter, det burde jo diabetologen din vite.

En slankeoperasjon alene behandler jo ikke problemet bak fedmen, det trener man egentlig hjelp av psykolog ol av fordi det er (bortsett fra visse medisiner) jo bakenforliggende grunner til at man har blitt så overvektig.

Nå har jeg aldri fått dette men klarer allikevel å holde/ redusere vekten min men det er ikke lett.

Spesielt i begynnelsen felte jeg en god del tårer og var så frustrert fordi jeg ikke visste hva jeg kunne sise og synes det var vanskelig å tenke annerledes og lage annerledes mat enn det jeg var vant til.

Nå 5-6 år senere, sitter dette i "blodet" og jeg vet hvilken mat som er fyfy for meg og hva som kroppen tåler.

Jeg er tørrlagt sjokoholiker f.eks.. og vet så inderlig godt at sprekker jeg, sprekker jeg grundig og spiser i tillegg annet snop.

Skrevet

Hei. Jeg har diagnosen pco. Jeg kan desverre ikke svare deg på om pco`s vil forsvinne med fedmeoperasjon. Jeg har tenkt samme tanke selv, men fikk besjed i forbindelse med mitt svangerskap at det beste var om jeg holdt blodsukkeret mitt stabilt og gikk ned i vekt etter graviditeten. Jeg har også stilt krav til gynavd ved sykehus om større oppfølging av pco, synest den har vært mangelfull siden jeg fikk diagnosen for 1,5 år siden. Føler at det er veldig liten hjelp og få i forbindelse med denne diagnosen.

Kan forøvrig nevne at jeg har blitt gravid uten hjelp av noe slaget, og uten og prøve særlig lenge.

Skrevet

Synes det blir feil å si at man trenger hjelp av psykolog for å bukt med et fedme problem, det finnes mange der ute som er overvektige, uten at de trenger psykolog av den grunn!

Jeg skal ta denne operasjonen for å få bukt med min diabetes(i hovedsak), den er ute av kontroll, jeg ligger på mellom 12-14, noe som er skyhøyt. Tabletter hjelper ikke, og jeg får i tillegg kløende utslett som blir til åpne sår av til nå 3 typer tabletter jeg har prøvd.

Det finnes mange grunner til at noen er overvektige, jeg f.eks spiser ikke overdrevent mye, men har gener og sykdomme® som gjør at jeg har lett for å legge på meg. Jeg har aldri vært deprimert, og trøstespiser ikke. Så jeg føler ikke selv at en psykolog på noen som helst måte kan hjelpe meg med dette problemet.

Skrevet

Ja, noen er heldige og klarer å bli gravide på tross av diagnosen.

Jeg, derimot, har kommet til det punktet at jeg ble henvist til Haugesund for prøverørsbehandling. Jeg kom aldri så langt, da min samboer på den tiden forlot meg før vi kom på langt. Men jeg har fått beskjed av legen(en annen enn sist) at jeg også nå må regne med å ta prøverør for å kunne bli gravid.

Så da er det bare å krysse fingrene for at operasjonen og vektnedgangen er nok i seg selv til at jeg kan bli gravid på naturlig måte :)

Skrevet

Men insulin i spryteform kan hjelpe, en fedmeoperasjon vil ikke hjelpe hvis det er sykdom som gjør at man legger på seg, dessuten må man etter operasjonen jo også lære å spise riktig, hvirfor ikke begynne før?

En venninne av meg sier hun spiser sunt men har lag tpå seg ganske så kraftig det siste året, når jeg da spør litt nøyere hva hun spiser, er det en god del usunne ting inni der.

Prøv lavkarbo, det hjelper mot diabetis og hvis man spiser det man skal, går man ned i vekt.

Er selv kronisk syk og kan ikke bevege meg så mye som jeg gjerne vil, men jeg karer å gå ned i vekt og ble kvitt insulin resistensen min.

En fedmeoperasjon betyr jo jo i bunn og grunn at du ettrpå forandrer kostholdet og at du ikke kan sise mye.

Gjør man dette før en operasjon og man har ikke problemer med uvaner ang mat og trøstspisning, går man også ned i vekt.

Skrevet

Insulin i sprøyteform gjør også at man legger på seg. Leger som behandler pasienter med diabetes OG PCOS, vil i utgangspunktet ikke gi insulin i sprøyteform, nettopp pga dette.

En fedmeoperasjon vil jo hjelpe selv om man har en kronisk sykdom som gjør at man legger på seg.

Selvfølgelig skal man spise sunt og bevege seg, men når man har prøvd det meste som lavkarbo(som du sier), grethe roede, shaker, tabletter fra legen og div andre ting, og det fremdeles ikke fungerer. Da blir man litt oppgitt.

Egentlig skjønner jeg ikke helt denne diskusjonen, for jeg lurer ikke på OM jeg skal ta en operasjon, det er allerede bestemt.

Jeg lurte på om det var noen erfaringer rundt det å ha PCOS og å ha tatt fedmeopersjon.

Skrevet

Vel tror ikke det er forskjell på hvordan man går ned iv ekt ang pcos, bare at man går ned i vekt.

Lavkarbo er jo best pga blodsukkeret, men jeg antar etter operasjonen må du jo følge strengt regime på hva du kan spise og hvor mye (sp hvorfor dette ikke funker uten operasjon skjønner jeg ikke, problemet må jo være at man ikke holder seg strengt til det man skal spise fordi fjerning/blokkering av magesekken gjør jo såvidt jeg vet ikke at forbrenningen øker)

Man sier jo generelt at symptomene på pcos kan bli bedre når man (hvis man er overvektig) går ned minst 5% av kroppsvekten.

KAN er ordet...

Noen går ned i vekt og blir gravide på 1-2-3, jeg merket ingen bedring av symptomene av vektnedgang, vel bedre hud altså kvisene forsvant bortsett fra 1-2 stk rundt mens tider) om det var vektnedgang eller metformin aner jeg ikke.

Syklusene mine stabiliserte seg noenlunde under metformin men det er osteopati som gjør susen for min del.

Jeg hadde da jeg begynte med vektnedgang en bmi på 34 og nå har jeg bmi på 22.

Har hvis jeg går regelmessig til osteopat ofte regelmessige sykluser med EL (vel antar jeg, jeg får pms så..)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har en venninne som er slankeoperet. Hun ble gravid uten hjelp under et år etter operasjonen. Etter fødselen har hun vært til gu-undersøkelse for å se hvordan det stod til med pcos-en. Gynekologen sa at man fremdeles kunne se "arr" etter pcos-eggstokker, men hun ble definert som kvitt pcos-en sin. Ikke vet jeg...

Jeg har også pcos, er overvektig og har ønske om barn. Begynte med lavkarbokosthold før jul og har nå gått ned 11 kg. Har det mye bedre på alle måter. Blodsukkert mitt er helt normalt og har hatt to menser etter nyttår.

I dag tar jeg min siste pergopillle i første kur. Er spent på om det gir resultater.

Jeg er hverken for eller imot slankeoperasjon. En må selv velge det som er best for en selv. Jeg kunne imidlerid ikke slankeoperert meg. Er redd for langvarige bivirkninger, som jeg synes er for lite utredet foreløpig. Dessuten klarer jeg jo å gå ned med lavkarbokosthold. :) Det er verdt å prøve for andre som sliter med å gå ned i vekt pga pcos.

Lykke til i alle fall. Leit å høre at samboeren din forlot deg. :(

Skrevet

Så flott for venninden din at hun klarte det:)

Og flott for deg at du klarer å gå ned "alene", og masse lykke til med babyprøving:)

Jeg ser på denne operasjonen som begynnelsen på mitt nye liv, uten diabetes, og jeg gleder meg! Har vært på samtale med kirurg, som nesten garanterer at jeg blir kvitt diabetesen, og for alle som har denne sykdommen, vil jeg tro det er en drøm å få denne beskjeden!:D

Gleder meg til å prøve på en baby(selv om jeg må vente 1,5 år etter operasjonen)

Mtp eksen som stakk, det er hans tap! Nå i dag er jeg glad for at han stakk med halen mellom bena, han sitter igjen med ingenting, bor hos den nye dama og moren hennes, går på NAV og skylder masse penger.

Jeg er lykkelig med ny samboer, og har et fint, stabilt og godt liv:)

Ikke at jeg fryder meg på hans mislykke...eller jo, det gjør jeg! hehe.. han fortjener det;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...