Gå til innhold

Vil heller få prematurfødt baby i uke 36, enn å gå over til uke 41/42!!

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt alt for mange skrekkhistorier om de som har gått 1-2 uker over termindato, og opplevd dramatikk pga det, så jeg er livredd for å gå over.

Som for eks "dødfødt baby", "bæsjing i fostervann", "lite fostervann", satt seg fast fordi fosteret har vært for stort...

Er det bare jeg som tenker sånn?

Fortsetter under...

Ja, jeg tenker litt sånn..

Jeg gikk 10 dager over termin med min første (og foreløpig eneste), kom på overtidskontroll på gynpol på sykehuset på dag 10, og ble sendt rett på føden for igangsetting pga lite fostervann.

Jeg hadde vært inne på føden på sjekk pga lite liv fore dager før, og da var alt fint.. Var samme lege som sjekket da og på overtidskontrollen, og det er jeg veldig glad for.

Alt gikk fint med både meg og jenta mi, men hun hadde nok ligget lenge nok i magen. veldig lange negler og tørr i huden. Vekten var ca 3500 gram, så den var normal da.

Helt enig HI!

Det er ikke farlig å føde i uke 36, babyen er da ferdig og ligger bare og modnes/legger på seg og veier som oftest mellom 2500gr - 3000gr.

Verre å måtte gå over 14 dager og kanskje lenger også om UL terminen er feil....

Myye større sjanse for at det skal skje noe galt når man går over terminen eller om man føder før termin!

Så håper jeg føder før terminen jeg også!

Annonse

21:52;

I all verden får du det fra?! Barn regnes IKKE som prematur fra uke 37, så hvorfor i all verden mener du på at det er best at barnet er i magen til uke 40. Det stemmer jo overhode ikke!!

Fødte i uke 35+0 som var fryktelig liten (dysmatur). Det var 6 mnd hard jobbing døgnet rundt for å få opp kroppsvekten. Var normalvektig ifht nyfødt ved 4 mnd. Det er et slit jeg ikke unner noen.

Men jeg synes det er håpløst at de lar folk gå altfor langt over tiden. Selv har jeg falks for at jeg finnes da min mor bar meg over 3 uker over termin og det holdt på å gå riktig ille.

Nei, de regnes ikke som premature etter fullgåtte 37 uker. Men full svangerskapslengde er 40 uker så hvis ikke fødselen starter av seg selv før uke 40 bør babyen få bo i magen til uke 40. Med mindre det er noen spesielle grunner til at den ikke kan det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...