Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Vi har begynt å gi grøt (holdt på i nesten 4 uker). Han får da tynn grøt 1 til 2 ganger om dagen og de siste 2 ukene har vi gitt han maltekstrakt for å få avføringen i gang, men det hjelper fint lite. Vi har nå måttet sette microlax 3 ganger. Har også prøvd å gi han pære, noe som han breker seg av selv når vi tar det i grøt. Har også prøvd å gi han svisksaft og sviskemos, men han bare brekker seg av det også. Er det noen som har noen gode råd?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Prøvd å blande sviskemosen inn i grøten?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Han bare brekker seg av det
Nicoline3 Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Hadde samme problem med gutten min som er 6,5 mnd da vi startet med grøt for 2 mnd siden. Ville heller ikke ha sviskemos,men fortsatte å gi han små skjeer hver gang han var skikkelig sulten (før både pupp og grøt) og da har han vendt seg til det over tid.....(tok mer enn en måned) Pass også på å amme før grøt da enzymene i mm bryter ned grøten og hjelper tarmen!!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Hmmm jeg har pleid å amme etter grøten jeg, blir jo helt feil det da Har jo noen ganger laget grøt på mm da. Pumper og lager grøt på det av og til... Men et slikt glass med sviskemos holder jo bare 3 dager etter at det er åpnet og da må jeg jo kaste så mye....
tromsøjenta Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Heia Bjørnen:-) Lenge siden sist! Håper det går bra med dere foruten om dette problemet. Vår mini slet også med hard mage i overgangen til fast føde. Han hadde/har god effekt av sviskemos og vi er så heldige at han liker det godt. Som hun over skriver kan dere blande det i grøten om dere ikke har prøvd det. Evt prøve å blande det med noe annet, f.eks. annen frukt. Jeg har lært at banan er stoppende, men har også hørt at man kan ha motsatt effekt. Så hvis dere allerede gir banan, går det an å unngå det. Får gutten din i seg bra med væske? Høres kjipt ut å måtte ty til mikrolax... Det er jo ikke noe løsning på sikt. Dersom man må gi klyster, er oljeklyster mer skånsomt for tarmen. Man skal ikke gi hele altså til babyer. Ellers kan man bruke laktulose, selv om det kanskje står i pakningsvedlegget at man ikke kan bruke det til så små. Når man tar laktulose, er det viktig å få i seg rikelig med væske. Håper det går seg til raskt, det gjorde det her, men problemet var nok ikke like stort for oss. Klem fra
Skedsmo(r) Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Hei. Hvor mye malt gir du han ? Vi gir jenta vår malt i flaska si hver kveld. En god t-skje oppi 210 ml mme. Hun har hatt hard mage en gang og da var vi tomme for malt i2 dager, men ga henne sviskemos, men det hjalp ikke, så malten har jeg troa på bare du gir nok. Så fort vi fikk kjøpt inn malten igjen ble magen fin igjen allerede dagen etter. Sviskemosen porsjonerer jeg i isbiterform og fryser ned.
Skedsmo(r) Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 Du kan også blande litt olivenolje eller annen type mat olje i grøten hver gang.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #9 Skrevet 18. februar 2011 Ja da vi har det bra. Junior er så enkelt å ha med å gjøre at det er en fryd å bli 2-barnsmamma ) Han er veldig kresen da, alt annet enn grøt kommer ut... Prøver jeg å fortsette å gi han det han brekker seg av kaster han opp Fruktmos pleier liksom å være noe alle liker, men ikke denne karen... Hverken slik som man kjøper på beger eller som jeg lager selv. Kan klare å få i han litt frukt/bær ved å ha det i grøten, men det er alt. Han får 1 ts maltekstrakt i hver grøtposjon, har jeg i mere brekker han seg bare... Raspet pære vil han heller ikke ha, og banan har jeg ikke turt å prøve en gang. Han får jo pupp både natt og dag utenom 2 porsjoner med tynn grøt (vil ikke ha kompakt grøt heller) så veske får han jo i seg nok av. Så dette med mat er et prosjekt da
Rose69 Skrevet 18. februar 2011 #10 Skrevet 18. februar 2011 Hei Bjørnen Colargol! Så artig å høre fra deg, long time...(selv om d r kjipt m forstoppelse) Du har allerede fått kloke råd ser jeg. Har hørt at sukkervann kan få fart på magen.Og det m banan kan gå begge veier som de skriver her; så kanskje verdt et forsøk?Hvis gullet ikke liker "klumpene" i bananen bruk stavmikser eller blender. Jeg fryser ned hvis jeg ikke rekker å bruke all babymaten.Så slipper jeg å kaste.Omtrent all mat kan fryses ned. Risgrøt gir fast mage, men d visste du sikkert.Fullkorns-grøt m litt fruktmos og maltekstrakt burde gi litt fart på sakene kanskje? Prøv å lage grøten/vellingen på sviskesaft.Dvs du varmer safta opp og lager grøten som før.Helst fullkornsgrøt.F eks Holles.Smak på den etterhvert som du lager den,du kjenner d om den blir for "sterk"..ta da kun 50/50 vann/sviskesaft/fruktsaft e.l. Mye væske er selvfølgelig viktig for å unngå hard mage. Noen øvelser evt: Syklebevegelser Plasser barnet slik at det ligger på ryggen. Ta tak i leggene og beveg dem i raske syklende bevegelser. Dette vil bidra til at magemusklene beveger seg, og det kan i sin tur gi et lett trykk på tarmene og stimulere dem til å bevege seg. Gi barnet et bad Et varm bad kan få barnet til å slappe av slik at avføringen lettere kan passere. Når barnet er avslappet i badet, kan du også massere magen som beskrevet ovenfor. Etter at du har tørket barnet, kan du smøre litt krem eller vaselin rundt utsiden av endetarmsåpningen. Junior her nettopp passert 7 mnd har spist velling fra 4 mnd og grøt fra 5 mnd.Nå er det middag (hjemmelaget mosete grønnsaker med kjøtt eller fisk), frukt mos,avocado,frukt,søtpotetmos er en favoritt,gulostbiter,prøvde en liten bit brød uten skorpe idag..smattet og smattet...hehe...har forresten fått 2 tenner nede. Kan forresten anbefale denne linken: http://barnemat.com/ Masse lykke til gamle ørn :-) Artig å "se" deg.Du har forresten PM :-)
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #11 Skrevet 18. februar 2011 Hmmm matolje skal prøves ja, takk for tipset!
Rose69 Skrevet 18. februar 2011 #12 Skrevet 18. februar 2011 Skriver under det Skedsmo® skriver; olje i maten.Det smører.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. februar 2011 #13 Skrevet 18. februar 2011 Heia Rose Ja jeg har ikke vært aktiv her inne på leeenge! Her var det mange fine tips, dette med risgrøt visste jeg ikke.... Så i morgen blir det innkjøp av fullkornsgrøt Disse øvelsene på magen og "syklingen" har vi gjort mye av! Og den linken skal saumfares ) Her har det ikke kommet noen tenner. Han sikler og klør og har gjort det siden før jul, men ennå er det ingen riskorn i munnen her Nå skal jeg inne og lese på min PM
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Amming før grøten og olje i grøten ser ut til å gjøre susen her TUSEN takk for tips!
Trollmor til 2 Skrevet 21. februar 2011 #15 Skrevet 21. februar 2011 Hei =) Du kan også prøve å blande inn Laktulose i melka eller grøten. Får kjøpt det på apoteket. Det skal fungere på den måten at det smører tarmene. Men du trenger jo ikke å gjøre det hvis olje fungerer bra =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå