Gå til innhold

Har 39,4 i feber. Bør jeg ta paracet eler la være?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde uten tvil tatt paracet. Er jo nettopp kommet fram at paracet kan være uheldig for barnet. Høy feber har man visst i alle år at er farlig for barnet. Men du kan jo høre med legevakten om du ikke føler du får godt nok svar her inne.

Jeg hadde uten tvil tatt paracet. Er jo nettopp kommet fram at paracet kan være uheldig for barnet. Høy feber har man visst i alle år at er farlig for barnet. Men du kan jo høre med legevakten om du ikke føler du får godt nok svar her inne.

Dette står det i felleskatalogen om Paracet:

Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet.

Høres ikke så veldig skummelt ut syns jeg.

hvorfor skulle du ikke tatt det???

pga de varslene som har kommet?? hvis jeg leste de riktig så gjelder det om du tar en neve paracet av gangen...

så så lenge du ikke har tenkt til det så tror jeg baby har godt av å få en frisk mor:)

har tatt noen paracet ved bla hodepine og feber selv igjennom svangerskapet nå og sist(venter gutt nr 2 nå)

har ikke tenkt en ekstra tanke på det en gang..tar jo bare en, kanskje en og en halv ettersom hvordan jeg føler meg...

Tar veldig sjelden piller da, så når jeg gjør det har jeg som regel VONDT

Takk!

fant også dette på Doktoronline:

Selv om moren er rammet av influensa påvirker det heldigvis sjelden fosteret. Du trenger derfor ikke bekymre deg for dette.

Morens immunsystem er endret under svangerskapet. Hun vil, som du nok erfarte, derfor ofte få kratigere symptomer enn vanlig. Den som er gravid er også utsatt for å bli rammet av komplikasjoner som for eksempel en bihule- eller lungebetennelse. Hvis man regner med å være gravid i influensasesongen (november – februar), kan man overveie å la seg vaksinere mot influensa før unnfangelsen.

Hvis man likevel blir syk, er det helt trygt å lindre hodepine og muskelsmerter med paracetamol (Paracet, Pinex, Panodil), og åpne en tett nese med Otrivin, Rhinox eller tilsvarende. Drikk rikelig, unngå anstrengelser og gi deg selv tilstrekkelig med tid til å bli frisk før du begynner på jobb igjen.

Elsker internett :) Så til alle forkjølte - få ned feberen og føl dere litt bedre!

Det er verre for både mor og barn at mor har feber og infeksjoner i kroppen enn at mor tar paracet!!¨

Det sto at man øker sjansen med 10% for guttebabyer for ang sterilitet enn før, men når man ser tallene så er det ikke så ille allikevel... En vanlig gutt har 0.2% sjanse for sterilitet, med at det øker med 10% betyr jo bare at sjansen da er på 0.22%...

Ta paracet med god samvittighet! :)

Annonse

Jeg har fått beskjed fra alel jordmødre å leger jeg har vært hos at jeg kan ta 1 gram paracet om gangen uten noooe problemer..å jeg kan ta opptil 6-8 tabl dagen. (ikke ta 8 tabl dagen over lengre tid,du kan risikere leverskade) men jeg har aaaldri fått beskjed om å ikke ta paracet..selv var jeg veldig sånn: neeei jeg må være SJUK for å ta d..nå tar jeg det om jeg får vondt i hode eller noe..tenker ikke over det engang..tar en om gangen da:))

Så lenge man ikke tar mer enn angitt dose og over alt for lang tid , så er det ikke farlig sier legen min iaf :) Hadde feber mm, for en tid tilbake, og jeg tok en paracet innimellom, når det ble som værst :) Det gjorde jeg i de 2 andre sv.skapene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...