Gå til innhold

Min fødselshistorie :) (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille vakre prins Lukas kom til verden på termindato, lørdag 12.02.11!

Min mor kom på besøk på tirsdag for å delta på fødselen, og etter at hun kom ble det vel mest bare venting på at noe skulle skje :) Jeg hadde mye tak og var fryktelig sliten i korsryggen lenge, men det ble enda verre da mamma kom. Jeg tror både kroppen og hodet mitt ventet på at mamma skulle komme for å delta :)

Fredag kveld satt vi bare hjemme og koste oss mamma og jeg, mens kjæresten var en liten tur hos en kompis borti gata her. Jeg hadde kraftige menssmerter i korsryggen, så mamma masserte meg litt. Mamma hadde selv kjent en murring i korsryggen, men denne slapp faktisk da hun masserte MEG- og sa at hun trodde ting kom til å begynne om natten :)

Ti over halv tolv sto jeg på badet med kveldsstellet mitt, da jeg plutselig hørte det plasket i lineoleumsgulvet :P Det rant og rant! Kjærsten sto opp og ringte føden mens jeg gikk i dusjen. Vi fikk beskjed om at det var fullt, og med mindre jeg fikk rier med 3-4 minutters mellomrom trengte vi ikke å komme før dagen etter. Vi fikk faktisk TIME klokken 13.00!! Ble faktisk ganske iritert, men konsentrerte meg om meg selv.

Ti minutter etter at vannet gikk, begynte jeg å få kraftige rier. Jeg ba mamma og kjæresten om å gå å legge seg, mens jeg prøvde å finne en komfortabel stilling på sofaen med rietelleren på laptopen. De var uregelmessige, og hadde intervaller på alt ifra 2 min til 7 min. Da klokken var 01.45 måtte jeg vekke de andre, og det ble ringt inn på føden igjen. "Vi fikk vel komme inn til en obervasjon da". Sjåføren vår kom, (bestekompisen til kjæresten) og 02.10 var vi på sykehuset. Vi ble sendt rett fra observasjonen og inn på føden da jordmora så hvordan situasjonen var, uten å måtte sjekkes først.

Jeg fikk på meg ctg-beltet og sykehusskjorte, og registreringen viste at jeg hadde veldig kraftige rier. Det tok ganske lang tid før jordmora sjekket meg, hun hadde tre andre fødende samtidig som meg :P Men da hun endelig fikk sjekket hadde jeg bare 3 cm åpning! Jeg lå der da, i fødesengen, og pustet meg igjennom riene helt til klokken var 07.50. Da kom den skjønneste jordmora jeg kunne fått, og ga meg endelig lystgass! Jeg kjente ikke at det ga meg noe smertelindring, men det hjalp meg iallefall med å konsentrere meg om noe annet. Jeg konsentrerte meg kun om å puste i masken, for da hørte jeg hvert åndetak jeg tok. Kjæresten fikk veldig vondt av meg stakkars, for det var nesten ikke pause mellom riene lenger. Han spurte om jordmora ikke kunne gi meg noe annen smertelindring, og det endte opp med at jeg fikk ei lita dose med morfin. Dette hjalp heller ikke på smertene, men det gjorde at pausene mellom riene ble litt lengre. Fikk derfor drypp en liten stund etterpå, slik at de riene jeg hadde ble kraftigere.

Da klokken nærmet seg 10.30 ble åpningen min sjekket igjen, og jeg hadde 9 cm! MEN det viste seg at lillegutt er stjernekikker, derfor tok ting så lang tid.. Hun røsker i meg nedentil, og prøver å hjelpe lillegutt å snu seg. Etterhvert fikk han litt lavere hjerterytme, og fikk derfor elektrode på hodet. Jordmora prøvde atter en gang å røske i meg for å få fjernet den siste kanten, sånn at lillegutt skulle få komme ned. Noe som forøvrig var JÆ**** vondt! Holdt på å sparke henne i fjeset stakkar :P Jeg hadde fortsatt problemer med å få presset nok, så jordmora satt lokalbedøvelse for å klippe meg- slik at hun kunne ta tak i gutten. Men i det hun skulle finne frem saksa fikk jeg en kjemperie, og presset alt jeg kunne- jeg ville absolutt ikke klippes!

Lillegutt kom ut blå stakkar, og fikk surstoff og motgift til morfinen. Det tok ca fem minutter før han klarte å komme seg, men det gikk bra :) Jeg fikk noen småsår, men ingenting som trengte å syes- heldigvis!

Fødselen varte altså i nøyaktig 12 timer, pluss tre minutter! :)

Vi kom hjem på mandag, og har bare kost oss <3 Han spiser kun en gang per natt, så det er egentlig bare fryd og gammen ;) Og selvfølgelig er han bare verdens vakreste og mest herlige lille prins <3

Takker med det for meg her inne, vi skrives på DiB! :) *Sender fødestøv*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med nydelig gutt! Bra det gikk så bra, legen rgnet emd at det blir stjernekikker fødsel på meg også du hun ligger slik til nå og ikke rikker seg.

Kos deg masse som mamma =)

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Skrevet

Takk for det :) Ikke for å skremme deg eller noe, men om de tror du får stjernekikker anbefaler jeg deg at du ber om epidural :P Det var VONDT :P

Skrevet

Hei :-) gratulerer med gutten og lykke til.

Skrevet

Gratulerer! Min gutt var og stjernekikker, han roterte ikke helt ned og måtte tas med vakuum, herregud for en opplevelse.. :P

Skrevet

awww, gratulerer :D!

Så de hadde tenkt til å klippe deg? Jeg har fødselsangst, og er mest redd for klipping / eller om jeg revner.. Og jordmora jeg går til sa at de har slutte å klippe, at de ikke driver med det lenger :|

Skrevet

Jeg ble klippet sist fordi gutten min ikke fikk hadde det noe bra og ble derfor tatt med vakuum. Trygt å vite at de har muligheten, synes jeg. Og ja takk, MYE heller et lite klipp enn å revne helt til knærne!!

Men det de har sluttet med er å klippe alle og enhver av førstegangs, sånn just in case.

HI - gratulerer med baby!!

Skrevet

Først: Gratulerer så mye HI, kos deg

Så: preggy pop: hvorfor har det sluttet og klippe førstegangsfødende "just in case".... Of what liksom?? vet du noe om hvorfor de sluttet med det, og hva som er forskjell på første og annengangs??

Jeg ble klippet første gang fordi jenta mi satt fast, hadde intrykk av at det var bedre enn og revne, fordi man da risikerer som du så pent uttrykkte det "helt til knærne" :P

Skrevet

Jeg tror at de gjerne ga førstegangs et klipp for å unngå de mest alvorlige revneepisodene. Tipper det var fordi førstegangs ikke er så "tøyd". Men her skal jeg ikke uttale meg for bombastisk, gitt. Men så har de vel sett at det kan gå ganske bra også og at det derfor er unødvendig å klippe alle.

Vet at de på bl.a Ullevål har jobbet spesielt med å få ned antall alvorlige rifter, og dette har fungert. De skal vel helst være to jordmødre akkurat i det barnet kommer ut bl.a, pluss legge på varme kluter etc. Her er det sikkert mange som kan mer enn meg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...