Gå til innhold

Hva er mine rettigheter i denne situasjonen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på jobbintervju før jeg ble gravid og ble innstilt som nr.2 og fikk derfor ikke jobben. Ble gravid, er hjemmeværende og har ikke tenkt mer over det. Så for noen dager siden ringte de og sa at den som var blitt ansett ikke kunne ha jobben lengre og derfor lurte de på om jeg fortsatt ville ha stillingen. De sa at siden jeg var innstilt som nr.2 kunne de ansette meg uten å måtte gjennom en ny ansettelsesprosess med utlysning og intervju osv.

Nå er jeg gravid (34+2) men likevel veldig interessert i å ha jobben og har sagt at jeg gjerne vil ha den. Informerte om at jeg var gravid og at det da måtte tas litt hensyn til hvor fort og hvor mye jeg kan begynne å jobbe. Det er en 50% stilling i utgangspunktet og prosjektbasert så jeg vil ha mulighet til å jobbe litt etter hva jeg selv ønsker innenfor rammene av hva som skal gjøres. Det virket i utgangspunktet ikke som noe problem og vi ble enig om å finne en tid å ha en samtale for å sette alt i perspektiv og slikt at jeg kunne komme igang med å få litt oversikt før jeg skal føde.

Nå har det gått 4 dager og jeg har ennå ikke hørt noe ang møtetidspunkt ennå jeg har ringt og purret en gang. Jeg frykter nå at de skal prøve å vri seg unna og heller gå for ny utlysning og ansette noen andre som ikke er gravid / med nyfødt baby som kan starte med en gang.

Jeg har søkt litt på nettet men finner ikke noe konkrete svar på hva mine rettigheter er i denne situasjonen. Jeg er jo ikke formelt ansatt, men har man noen krav når man er innstilt til en stilling som nr.2 når nr.1 fratrer stillingen? Vet at det ikke er lov å diskriminere mot gravid og mødre i ansettelsesforhold, men kan jeg slå i bordet med det om de mener jeg ikke er like attraktiv å ansette i min nåværende situasjon enn sist? Jeg slo sånn sett ut alle andre søkere enn en sist, så de kan jo ikke skylde på at jeg ikke er kvalifisert. Får jeg ikke jobben nå etter at de har ringt og tilbudt den til meg er det bare en grunn til det - at jeg er gravid og skal snart nedkomme med en liten baby. Og det er vel ikke lov å sitere det som grunn for å ikke ansette noen?

Har sagt at jeg er villig til å jobbe noe allerede etter de første 6 uker som er forbeholdt mor og at det ikke vil problem å stille opp mer jo eldre barnet blir. Jeg krever ikke ett års permisjonstid før jeg kan tiltre stillingen.

Er det meg som er litt paranoid? Hvis det viser seg at jeg har rett i fryktene mine - hva kan jeg slå i bordet med? Har jeg krav på å bli ansett til tross for min gravide og snart barselsmamma situasjon? Er det noen som kan foreslå hvor jeg kan finne info om dette???

Takker for alle svar!!!

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...