Gå til innhold

Noen som har greie på måling av bekkenet ved setefødsel vs vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Mitt første barn ble forløst ved hastesnitt grunnet for smalt bekken.. (i følge vakthavende lege den natten han ble født). Nå er jeg gravid igjen og forlangte pelvimetri for å se hva slags mål bekkenet mitt har, siden jeg helst vil slippe KS. Fikk svar i dag på at ingenting er galt med bekkenet mitt og at jeg kan føde barn opptil 4 kg i seteleie. Nå ligger barnet i seteleie, jeg er i uke 35 og dersom han ikke snur seg må jeg ha keisersnitt. Fikk et barn på 4200 gr første gang og denne som ligger i magen nå er rundt samme str. Jeg har uansett valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt dersom han skulle snu seg riktige veien...

Jeg føler at målene mine ligger i grenseland, hvor mye større plass kreves det da baken kommer først kontra hodet? Her tas det ingen sjanser...har ingen god følelse rundt vaginal fødsel men vil gjerne gjennomføre det også. Er det noen som vet litt om dette?

Fortsetter under...

Hei du!

Dem foreslo å prøve det, noe jeg takket pent nei til. Den risikoien tar jeg ikke. Men jeg er i tvil om jeg kan føde normalt om han skulle snu seg også hvis du skjønner..siden 4 kg er grensa på seteleie, hva er grensa for vaginal fødsel? skulle likt å visst det :)

Hei, det er jeg som skrev svaret.

Det å snu en baby blir gjort under ordnede former på sykehuset, og skal ikke være farlig. Jeg forhørte meg masse om det i går da jeg var hos jordmor da det kanskje blir sånn for min del. Om du er veldig i tvil, så ville jeg bedt om måling av bekkenet. Er dette din første fødsel?.

Annonse

Det finne singen maxgrense for hva som kan fødes vaginalt. Jeg har født et barn på nesten 4,8 kg, og det er ikke akkurat verdensrekord.

Da jeg fikk sistemann for tre år siden (på et stort universitetssykehus) sa de at de ikke foretok bekkenmålinger lengre.

Hvor tok du det fra at jeg skulle ta sjansen på setefødsel? det kommer vel frem i innlegget mitt at jeg så absolutt ikke skal, det lar ikke sykehuset meg få lov til. Det jeg lurer på er om jeg skal ta sjansen på vaginal fødsel dersom han snur seg riktige veien...

Ang. snuing av baby fra utsiden så er det mange steder man ikke utfører dette grunnet for stor risiko i forhold til morkake, livmor-ruptur og navlesnorproblemer.

Hodet er jo det største som skal ut uansett hvilke del som kommer først...hva er da forskjellen på 4 kg ved sete og 4 kg ved hodeleie? :)

Det som jeg også synes er merkelig er at dem praktiserer med ulike minstemål på ulike sykehus.. det er ikke speseielt beroligende.

Det er jo STOR forskjell på en baby i seteleie og hodeleie, ved hodeleie kommer hodet først og "lager vei" for resten av kroppen, ved seteleie kommer kroppen først og det er vanlig å få problemer ved forløsning av hodet - nettopp av denne grunn er det jo også fødselslege og ikke jordmor som skal forløse hodet... Mange kan helt fint føde en like stor baby i hodeleie men få alvorlige problemer ved seteleie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...