Gå til innhold

Er det noen som ikke bestiller tidlig UL?

Anbefalte innlegg

Her inne virker det som om de fleste er veldig opptatt av å komme seg på tidlig ultralyd, mange uten at det nødvendigvis er noe som tilsier at det er behov for det..

Skjønner selvsagt at de som har opplevd komplikasjoner tidligere har behov for å få bekreftet at alt er bra.

Er det sånn at alle drar på tidlig UL nå for tiden, eller er det flere enn meg som smører seg med tålmodighet og venter i spenning på ordinær UL?

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg klage, men enig med deg :) føler meg mer merkelig for at jeg ikke løper avgårde med en gang..

Men jeg har fått ordinær i uke 12 fordi jeg bor i Danmark så mulig det er derfor jeg "klarer" å vente :) Er jo lengre til UL i uke 17-->

Synes uansett at det er merkelig at det er så stor forskjell i norden...

Heisan.

La meg si det slik, hadde jeg hatt en normal vei til gravditet og normale svangerskap, så ville jeg også ha ventet.

Tror det er mange av de som er en del her inne som kjøper seg tidlig UL, men atskillig færre generelt sett i den gravide populasjonen.

Jeg hadde heller ikke dratt på tidlig ul om det ikke hadde vært for at jeg ble innlagt og fikk det automatisk. Tror de fleste venter til ordinær? Men er enig i at det har vært mye fokus på det her inne, mange er jo (forståelig) veldig spente også om hjertet slår :)

Jeg smører meg med tolmodighet :) Men så har jeg vært heldig og ha et "normalt" svangerskap med førstemann også så ingenting som tilsier at noe skal gå galt (BANK I BORDET!!)

Ville nok vært anderledes hvis jeg hadde hatt mye "komplikasjoner" med førstemann :) Dessuten rådes man vel også til å vente mener jeg jeg har lest et eller annet sted, tror ikke det er helt bra for fosteret å ha tidlig UL så med mindre det er eller frykter at noe galt bør man jo også vente !

Annonse

Jeg hadde ikke noen tidlig ul i mine to første svangerskap, og hadde heller ingen planer om det detta svangerskapet, men jeg hadde STYRT blødninger to dager på rad :s

Så ble derfor henvist til ul, som jeg igjen måtte inn igjen på 14dager etter.

Og HELLDIGVIS fant dem en frisk liten krabat inni magen, så nå venter jeg bare i spenning på ordinær ul da <3

Kjekt du la inn dette innlegget, for nå ser jeg at jeg ikke er alene om dette! Vil vente..

Er 8-9 uker på vei og skal ikke til vanlig legetime før i uke 12.. og synes også det er veldig lenge å vente..

Men, men, den som venter på noe godt..

Tror det er vanlig å gå til første kontroll ved 12 uker, er det ikke?

Ja veldig mange som løper til UL både her og der og privat og fått mast seg til fordi de ikke klarer å slå seg til ro med at alt er bra enda ingenting tilsier at noe skal være galt. Jeg skjønner det ikke, og skulle ønske at UL faktisk er forbeholdt de som har behov av sykdomsgrunner.

Jeg skal ikke det

Jeg er av samme oppfatning, "alle" tar tidlig ul.. Vi smører oss også med tålmodighet og venter på ordinær ul. I forrige svangerskap bestilte legen tidlig ul, men det var fordi jeg hadde en del blødninger. Heldigvis var alt fint med den lille (som er 6 år den dag i dag, og ikke så liten lenger, hehe). :)

Jeg er veldig FOR forslaget om at alle bør bli tilbud tidligere UL, da jeg kjenner så utrolig godt på denne nervøsiteten. Jeg er redd og tenker på det flere ganger gjennom dagen. Jeg klarer ikke å se for meg at det er noe der inne, sel om jeg kjenner symptomene innimellom.

Er 10+1 og syns det er leeeenge igjen til uke 18. Men, skal på kontroll neste uke og håper de kan finne hjertelyd da... Jeg vil ikke bestille tidlig UL, for det første koster det faktisk 1000,- og for det andre vil de helst ikke ta imot folk som bare ønsker å "hilse på babyen", og sånn det er nå har jeg ingen annen grunn til å ta en tidlig ultralyd. Har ikke blødd, hatt smerter eller noe.

Symptomene har sluppet litt, men det er vel nå det begynner å dale.

Vi får håpe alt er tipp topp der inne ;)

Jeg går ikke til tidlig ultralyd, selv om jeg er i kategorien som absolutt kunne vært svært bekymret. Har hatt to MA, men deretter to vellykede svangerskap. Jeg tar heller HCG prøver litt oftere i starten for å se at det utvikler seg normalt. Jeg er litt skeptisk til ultralyd så tidlig, i alle fall å ta det ofte.

Jeg tenker som så at bankende hjerte på ul uansett ikke er noen garanti, og har jeg sett at alt er i orden en dag så kan det likevel gå galt neste dag. Jeg kan ikke gå til ultralyd daglig heller. Så lenge ingeting tilsier at noe er galt, så må jeg tro at det er i orden. Tiden må bare gå og det er ikke annet å gjøre enn å leve "etter boka" og vente tålmodig.

Annonse

Greit å høre at det er flere der ute som deler min oppfatning :)

Angående kontroll hos legen, så skal jeg på første kontroll i uke 8. Jeg sa fra at jeg var 5-6 uker på vei da jeg bestilte time, og da satte de opp en time helt i begynnelsen av mars.

I forrige svangerskap ble jeg satt opp til første kontroll i uke 10.

Varierer sikkert litt, men har forstått det sånn at første kontroll skal være mellom uke 8-12.

Så du som skal først i uke 12, hvis du synes det er veldig lenge til, så kan du jo sikkert høre om du får flyttet timen litt nærmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...