Pialisa Skrevet 18. februar 2011 #1 Del Skrevet 18. februar 2011 Noen som har flere erfaringer om holdninger til seteleie/setefødsler i utlandet? Kopierer meg selv fra en annen tråd: Jeg var mesteparten av svangerskapet mitt i Belgia,men flyttet til Tyskland 6 uker før termin. På min siste kontroll i Belgia fikk jeg beskjed om at jeg måtte regne med KS så lenge det var seteleie. Spurte om vending og setefødsel. Da lo legen av meg og sa at slik tull drev de ikke på med. Det var mye større risiko i forbindelse med det enn KS. Kom så til Tyskland og fikk samme beskjed der. Setefødsel kom ikke på tale. Fikk KS to og en halv uke før termin for de ville være sikre på at fødselen ikke startet. Skulle jeg få seteleie igjen er det ingen som får meg til å prøve hverken vending eller setefødsel. Syns det er merkelig at man praktiserer så forskjellig fra sykehus til sykehus i Norge. Høres skummelt ut syns jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142925004-holdning-til-seteleie-i-utlandet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, dette har jeg lurt på også. Jeg er "bare" i uke 33 ennå, så det er jo fortsatt håp om at babyen vil snu seg, men da jeg var hos legen kikket hun på ultralydbildet og sa; "snur han seg ikke snart så kan du ikke føde vaginalt." Det var ikke noe annet alternativ ved det sykehuset. Jeg bor i Gulfen, og skal føde på et amerikansk sykehus. Har lest at i USA tar 90% KS ved seteleie, og de som velger setefødsel må visst skrive under på at de er kjent med komplikasjonene. Så nå har jeg googlet side opp og ned, og ettersom jeg finner, er det ikke særlig mange andre land som anbefaler setefødsel. Jeg har jo vokst opp med tanken om at det er typisk norsk å være god, men nå blir jeg litt usikker... Hvorfor i all verden er anbefalingene så forskjellig? Selv i Norge ender jo de to studiene på området (Stavanger og Nordlandsstudien) opp med to forskjellige anbefalinger. En annen ting som er merkelig er at så mange opplever å ikke bli hørt når de selv mener det er seteleie, eller at jordmor/lege tar feil om hvordan barnet ligger. Her tar de kjapp ultralyd på nesten alle kontrollene, så det er aldri tvil om hvordan barnet ligger. Hvorfor er det så vanskelig å få ultralyd i Norge, samt at de som ønsker det nærmest må grine seg til KS. Jeg skal ikke gjøre narr av Norge altså, jeg mener Norge absolutt ligger blant toppen i verden når det gjelder helse, men når jeg ser hvor mye flott utstyr de har på den ellers litt sjabby klinikken jeg går til, så må jeg le av svangerskapsomsorgen jeg fikk på mitt første barn i Norge, det var en eneste time på ultralyd, og jordmor lyttet ellers på magen med en tretrompet... Er det en sånn back-to-nature-hype, eller et sparetiltak, siden det er gratis? Her fyller man ut hva man ønsker når man booker plass, kryss av; tomannsrom eller privatrom, vaginal fødsel eller KS, ønsker du mat? Jaja, her ser det ikke ut som jeg får velge selv ved seteleie, så det blir bare å vente å se om han snur seg. Det er jo litt trist at man ikke kan velge setefødsel dersom man ønsker det og alt ligger til rette for det. Uansett vil jeg ikke velge det her, for når KS nærmest er opplest og vedtatt, så mistenker jeg at kompetansen ikke er så høy når det gjelder setefødsel, og det øker jo faren for komplikasjoner betraktelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142925004-holdning-til-seteleie-i-utlandet/#findComment-142964750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shh11 Skrevet 1. mars 2011 #3 Del Skrevet 1. mars 2011 Her i England så får man velge om en vil gjennomføre setefødsel (men blir advart at stor % ender i emergency KS) eller ha planlagt KS 1-2 uker før termin. Min lille var i sete opp til uke 37 og vi snakket bare om KS for jeg sa ganske fort fra at jeg ikke var spesielt lysten på setefødsel... Og det var ikke noe problem i det hele tatt. Nå snudde han seg dagen før jeg hadde time på sykehuset for å prøve å snu (mitt valg, de sa at sjansen var bare 30% at de kunne så kunne la være om jeg ville) så da gikk vi tilbake til å snakke "normal" fødsel. I dag, etter nesten 3 uker med hodet ned (men ikke festet) så var jeg på kontroll med JM og fikk beskjed om at han har snudd seg igjen... Har time på sykehuset på torsdag når jeg er 39+5 og har fått beskjed om å ta med meg sykehusbagen for det er veldig sannsynlig at de vil ta KS allerede da (siden jeg sa nei takk til setefødsel sist så ble ikke det nevnt i det hele tatt i dag). Helt utrolig at folk føler at de må kjempe seg til KS i Norge ved setefødsel! Skjønner det ikke i det hele tatt. Her anbefaler de som regel KS ved alle seteleie "cases" (men gir deg tilbud om setefødsel så du føler at du kan velge...) for det er sett på som mye mer traumatisk både for mor og barn (og høyere risk for at noe skal gå galt) ved setefødsel enn ved KS... Lykke til alle sammen, godt å bo i utlandet virker det som i disse tilfellene! Ellers så har jeg hatt fantastisk oppfølging her i England, aldri følt meg så trygg på helsevesenet i mitt liv for føler at jeg blir tatt seriøst hele veien. Nesten sånn at jeg har hatt for mange timer med fastlege/JM/sykehus... Og her er det offentlig sykehus og har ikke betalt et øre for hverken pleie, medisiner eller tannlege for det er gratis tom 1 år etter en har født (legetimer er alltid gratis uansett, men må normalt betale for medisiner og tannlege) :-) Kjempebra!! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142925004-holdning-til-seteleie-i-utlandet/#findComment-142968454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå