Gå til innhold

8 mnd og veldig småspist -noen flere...? Hvor mye spiser deres småspiste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er ikke overivrig på maten og har helt siden fødsel lagt på seg litt i underkant av de ønskelige grammene, slik at kurven har flatet ut. Hun er lang (70,5) ved 7 mnd og veide da 7000 gr.

Nå følges vi opp av barnelege pga fortsatt endel gulping og lav vektøkning, og vi prøver nå ut om hun kan ha melkeintoleranse og gir melkefrie produkter.

Men så til spørsmålet, hvor lite spiser deres små som er småspiste?

Her er det (og dette er max porsjoner, som regel er det et eller flere måltider i løpet av dagen hvor hun knapt er intr i mer enn 3-5 skjeer)

06 120 ml mme

9.30 grøt basert på ca 0,5-(0,75) del vann

12-12.30 120- (150 ml på en god dag etter babysvømm) mme+ 5-6 skjeer frukt

15-16 1/3 av middagsglass vanlig str + noen skjeer frukt

noen ganger litt (alt fra 30-60 ml) melk i 17 tiden

18 grøt som til frokost (gjerne litt mer interesse på denne tiden, men fortsatt max 0,75 dl) + får tilbud om mme men vil oftest ikke ha, tar noen ganger litt ( 40-60 ml)

02 120ml mme

Hun er blid og fornøyd hele tiden, kryper framover, trekker seg opp på knærne etter ting, så utviklingen er i orden. Syns bare det kunne være greit å sammenligne med andre som sliter m å få i dem mat. Jeg er ikke spes bekymret og heller nok mot at hun er en slank småspist type.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta her er akkurat likedan, også 8 mnd. Det kan være ganske slitsomt, men godt å se at det er andre som har det sånn også. Vår veide 7,1 når hun var litt over 7 mnd. Målte henne ikke da, men hun er nok kortere enn jenta di.

Jeg tror lille frøken her spiser nesten akkurat like mye (eller lite da) som din. Jeg har nettopp begynt å lage grøt av 50-60 ml vann ikke 30 som jeg gjorde før. Av og til spiser hun nesten ingenting, men da prøver jeg å få i henne litt mer MME. Det eneste måltidet hun alltid har ganske bra appetitt for er 180 ml MME som hun får rett før hun legger seg. Da drikker hun ofte alt, det skjer veldig sjelden ellers. På natten drikker hun også alt. Som oftest en flaske med 135 ml i løpet av natten.

Vi har vært ganske mye bekymret for henne fordi hun har vært småspist og veldig vanskelig å få til å spise nesten helt siden hun var født. Var helt umulig å amme, så det måtte jeg bare gi opp til slutt. Men nå har jeg egentlig bare slått meg til ro med at hun bare er sånn. Hun er ellers veldig blid og fornøyd, og ekstremt aktiv. Kan ikke helt forstå hvor hun får energien fra, men hun klarer seg visst med lite.

Skrevet

Jeg har en 9 mnd gammel baby som også er småspist. Mange ganger er det utrolig frustrerende og jeg er alltid bekymret for at hun ikke får i seg nok mat. Hun går opp i vekt, men er veldig slank og veldig aktiv. Pga. aktivitetsnivået synes jeg hun godt kunne spist litt mer. Hun krabber mye, løper med gåstol og reiser seg opp. Aldri et stille sekund med denne jenta..

På torsdag skal vi på helsestasjonen, og da vil jeg at helsesøster skal undersøke dette mer og høre på mine bekymringer! Muligens henvise oss til sykehus på grundigere undersøkelse. Hun kaster ofte opp etter å ha fått de få skjeene med middag hun får i seg. Hun kaster også opp etter å ha fått brød, virker som om hun får noe i halsen og begynner å brekke seg av det.

Ellers er snuppa her også veldig blid, sover godt og utviklingen er helt topp.

Skrevet

Min jente var forresten også småspist fra fødselen av og ammingen ga jeg også opp. Fikk i henne mer når hun ikke trengte å "slite" for å få melk. Hun var omtrent 5 mnd og drakk kun 90 ml melk til hvert måltid, ofte kun 60. Men så er hun prematur, så da var hun kun 3 mnd korrigert.

Skrevet

Ammingen funket greit for oss fram til 6 mnd`ers alder. Da ble hun nysgjerrig og det ble mer surr enn spising, så vi gikk da over til mme for å få i henne mer mat, bortsett fra kvelds- og morgenmåltidet som funket i mørket i senga med meg. Men da vi fikk beskjed om å kutte alle melkeprodukter var det enklest å kutte den lille amminga som gjensto.

Her er også klumper i maten et problem. Hun har inntil nylig overhodet ikke ville ha mat med klumper i og jeg har stått med stavmikser på enkelte 6 mnd glass! Nå er det plutselig blitt greit m 8 mnd glass med endel biter i, men resultatet er alltid at hun ender med å spy opp igjen en stund uti måltidet. Har heldigvis oppfølgningstime hos barnelege om en drøy uke, og hs til uka.

Det med matmengden har jeg slått meg ganske til ro med, men syns det er litt vanskelig når hun nå begynner å spy opp mat med mer konsistens. Vet det er lang ventetid på sykehuset for mer undersøkelser (ph-måling), og vil helst slippe å se henne igjennom ubehagelige undersøkelser også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...