Gå til innhold

Jernmangel - og sarte mager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll hos fastlegen min i dag og fikk bekreftet det jeg har gått og ventet på: jernmangel.

Jernverdiene har ligget på normalen helt til nå de siste ukene og det er ikke noe kjære mor lenger: må ha tilskudd. Greit nok. Prøvde meg på "Spise mer brunost...?", men det holdt ikke, sa legen. Må ha mye mer jern enn brunost eller vanlig kosthold kan gi. Verdiene synker drastisk her, i takt med den ekstra blodmengden kroppen produserer til Knøttis.

Problemet er at jeg har dårlig erfaring med jerntabletter fra tidligere. Magen gikk helt bananas. Så jeg har kviet meg for å kaste meg utpå jerntilskudd igjen. Men dette er riktignok noen år siden.

Legen anbefalte meg Floridix (flytende form). Har også lest at Amino jerntabletter er mild mot magen. Så valgets kvaler... Samme for meg hvordan det ser ut eller smaker, om det er fast eller flytende form, bare den ikke f***cker til magen min.

Noen som har erfaring med en eller begge deler?

Skrevet

For meg funker kun flytende. Er også en del plaget med magen til vanlig.

Jeg måtte ta jerntilskudd etter forrige fødsel. Kjøpte da flytende på apoteket, men husker ikke hva det het.

Floradix er også helt grei, men man kan ha litt dårligere opptak av den har jeg hørt. Tror det er fordi det er vegetabilsk jern. Men den kan sikkert være grei å bruke sammen med et jernrikt kosthold.

Brunost er ikke noen god kilde til jern lenger, da de er slutt på at de tilsetter jern i den. Men det finnes en prim som er tilsatt jern, den som heter Litago.

Ellers er leverpostei en jernkilde, gjerne med rødbeter på. Rødt kjøtt. Grønne grønnsaker er rike på jern. Grove kornvarer. Havre, spis havregrøt/suppe.

Og drikk juice/spis frukt, C-vitamin hjelper til med opptaket av jern.

Skrevet

Har selv tatt Niferex, de er litt dyre, 180,- for 50 tabletter (50dager) men verdt det. Reagerer på alt som har mmed slikt å gjøre, så jeg var negativt innstilt til de også, men positivt overrasket..

Uansett hva du ender opp med ta jern sammen med c-vitaminer, glass juice for eksempel, og ikke til mat.. en time før eller etter er det beste..

Er akkurat ferdig med min kur igår, så spent på blodprøvene jeg skal ta til uka.. har bare 8uker igjen så jeg håper å slippe sprøyter, noe jeg har endt opp med de to første svangerskapene..

Lykke til..

Skrevet

Jeg har alltid reagert på jerntilskudd, har sikkert ikke prøvd alt som er da, det skal sies. Men jeg tar det i hvertfall som injeksjoner, husker ikke hva det heter; cosmofer eller no sånt. Får resept av legen, også setter "damene" på legekontoret de.

Den settes i "skinka", kan sprenge litt der og da, og man kan bli litt blå etterpå, ellers funker det supert!

Skrevet

Jeg tar aminojern. Viktig å ta jerntabletter sammen med appelsinjuice eller C-vitamin! Hvor lavt var jernlageret ditt?

Ellers så er det mye jern i grønne grønsaker...

Skrevet

Jeg tar hemofer (hemjern) jeg prøvde AAAALT før dette,ble dårlig,kvalm,vondt i magen,dårlig i magen osv...men dette har jeg ikke reagert NOE på! :D så hemofer anbefales til sarte mager!;)

Skrevet

Dette var tråden jeg trengte i dag, takk! Har Hb på 8-tallet og det gjør ikke overskuddet bedre... Da har jeg handlelisten klar etter blodprøvekontroll til mandag:)

Skrevet

hvor laft er hjernlagrene dine??

jeg fikk beskjed om å kutte ut jern av jordmor, å mine ligger på 5 :/ Legen sier noe helt annet så jeg er bare forvirret.

Jeg gikk på hemofer og floradix tidliere, d tåler magen min bedre enn de andre tablettene,men floradix smaker ikke nå spesielt godt.

Skrevet

jeg bruker hemofer (hemjern) og har ikke vært noe plaget med magen. Spiser som regel en appelsin når jeg tar tablettene, for å gjøre opptak av jern bedre.

Men det skal sies at jeg ikke har prøvd noen annen type da, så kan ikke si hvordan hemofer er i forhold til andre typer, men for meg funker de fint!

Skrevet

Takk for mange supre svar og tips! :-)

Gogglet litt i dag og landet vel sånn noenlunde på Floradix, som legen min også anbefalte. Stakk innom en helsekost og kjøpte det etter jobb i dag, så da får jeg teste det ut og se.

Flasken heter egentlig "Floradix Formula - Jern og vitaminer" og jeg spurte flere ganger damen bak disken om det var den spesifikt for jernmangel og ikke en sånn all-round greie med litt av alt (og aldri nok av det du egentlig trenger). Liker ikke sånne. Men det skulle visstnok være riktig flaske, for jerntilskudd. Kostet 141,- kr. for 250 ml.

Ang. jernnivået mitt: vet ikke hva det lå på i dag, for jeg hadde glemt helsekortet mitt hjemme og ikke fikk oppdatert det med alle tall og verdier. Og glemte å spørre også. Men legen har det jo på dataen og fyller det inn på kortet mitt om 3 uker, ved neste sjekk, så da får jeg se og sammenligne da. Om verdiene har gått opp igjen, etter å ha klunket litt Floradix noen uker! ;-) Hvis ikke får jeg prøve noe annet.

Skrevet

... eller, tallene skal kanskje ikke gå opp, men ned....? He he! Har ikke så mye peil på dette. Mange, mange år siden jeg hadde jernmangel sist, så husker ikke hvordan verdiene var da eller skal være.

Og dessuten, spiser mye grønne grønnsaker og sunt ellers, men ifølge legen holdt det ikke å "spise sunt" lenger. Måtte ha tilskudd, i tillegg.

Skrevet

Tallene skal opp;)

Og en annen ting - det er forskjell på blodprosent (Hb) og jernlager. Blodprosenten kan være lav fast jernlagret fortsatt er ok. Men visst henger det sammen, bare det att noen sier jernmangel og lave jernlager ved lav blodprosenten, og det kan jo bli litt forvirrende.. :)

Hemofer er forresten det eneste som min mage tåler.

Lykke til!

Skrevet

Angående forvirringen :)

Kanskje legen og jordmor refererer til forskjellige saker - Hvis tallet 5 står for din Hb-verdi så er ikke det jernlagret, det er blodprosenten din. Jernlager måles også men føres ofte ikke på helsekortet..

Kanskje legen snakker om jernlager og jordmor om Hb? Bare en tanke.. :)

Skrevet

Om du har jernmangel bør ikke tallene gå lenger ned iallefall,hehe.

Hadde selv jernlager på 2 i august-kronisk jernmangel/anemi-og har gått på flere jernsprøytekurer opp i gjennom årene.Har nå begynt å ta en hemjerntablett daglig og det påvirker faktisk ikke magen utenom å ha gravidtregmage;)

Jordmor sa at produsentene har fjerna jerntilskuddet fra brunosten,derfor holder det ikke å få dekket behovet gjennom den iallefall.Hadde også håpet å slippe tabletter nemlig,hehe.

Men disse jerntablettene funker som sagt og kan som andre her anbefale dem videre:)

Lykke til med magen!

Skrevet

Feretin er på 5 og hb er på 10.5. jordmor har fått utskrift av begge prøvene, ennå mener hun at jeg ikke skal ha jern, mens legen min mener d er helt hull i hodet.

Skrevet

Jeg hadde ferritin på 7 og hb på 9...etter sist fødsel var hb på 8..så nå måå jeg spise jern:/

og jeg prøvde den der floradix..fyfaaaaaen for en smak...issssssssj

Skrevet

Hei gjen, fant en klinikk i sverige som jobber utelukkende med jernproblematikk (så de kan sikkert sine saker)

De anbefaller tabletter eller aller helst intravenøst, da det tydligen tar opp til 6 mnd for kroppen å bygge opp lave jernlager til normalt nivå.

De skriver videre at Ferritinnivåer under 40 er å betrakte som lave jernlager.. Noe å tenke på for flere her inne antaklighvis..

Her er et utdrag:

Under de första månaderna av graviditeten minskar järnbehovet på grund av utebliven menstruation, men under andra halvan av graviditeten ökar järnbehovet betydligt. Då är behovet lika stort som hos en blodgivare som tappas på blod varannan månad. Medan kvinnor normalt absorberar 1-2 mg järn per dag kan behovet under graviditeten öka till upp till 5 mg järn per dag. Under de sista 6-8 veckorna kan järnbehovet öka ytterligare, upp till 10 mg järn per dag, betydligt mer än vad som kan absorberas genom tarmen. Det är inte möjligt för kroppen att ta upp liknande mängder. Därför är det viktigt att man som gravid ser till att äta järnrik kost, och att järnvärden kontrolleras på Mödravårdscetralen. Vid konstaterad järnbrist krävs tillägg av järntillskott i form av tabletter eller sprutor.

Og her er link til siden: http://www.jarnkliniken.se/i-riskzonen/riskzonen-gravida-mammor

God lesning :)

Gjest Koseklompen og jeg
Skrevet

tabletter daglig i flere måneder etter at prøvene sa at jeg hadde litt lite jernlager...

Og så tok jeg nye prøver her om dagen og jernlagrene er fortsatt for lite...og da hadde jeg som sagt gått på 2 tbl dagen leeeenge..

Blitt satt over på Duroferol, lurer på hvordan det går.....

Gjest Koseklompen og jeg
Skrevet

Har brukt Hemofer, tatt 2

tabletter daglig i flere måneder etter at prøvene sa at jeg hadde litt lite jernlager...

Og så tok jeg nye prøver her om dagen og jernlagrene er fortsatt for lite...og da hadde jeg som sagt gått på 2 tbl dagen leeeenge..

Blitt satt over på Duroferol, lurer på hvordan det går.....

Skrevet

Hei Koseklumpen og jeg, tror du finner svar på dette i mitt innlegg litt lenger opp i samme tråd..

Eksperter på jern som sier det tar opp til 6 mån å bygge opp jernlager med tabletter, og de forespråker derfor injektion.

Lykke til, håper du finner noe som hjelper. :)

Skrevet

Må høre med fastlegen min neste gang, hva tallene ligger på og hva som er hva.

Har tatt Floradix 2 x daglig i 2 dager nå og synes faktisk ikke det smaker så verst, jeg! Litt sånn gulerot-juice, med noko attåt... Uvant, men definitivt ikke pyton.

Fant forresten flaska til 40,- kr billigere på min lokale Kiwi, enn i helsekosten, så ingen tvil om hvor jeg kjøper det neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...