Gå til innhold

Barn som slipper å spise det de ikke liker

Anbefalte innlegg

Slipper de å spise alt de ikke liker? Uansett hvor mange ting det er?

Selv om det er noe hvert eneste måltid så og si? Får de sitte og plukke og fiske i maten og dytte unna det de ikke vil ha?

Bare lurer her altså. Ikke lett med de greiene der.

Fortsetter under...

Vi har som oftest "rene" produkter (ikke gryteretter med masse forskjellig i) så det blir lite plukking eller dytting av mat. De spiser det de vil, må alltid smake på maten. Hvis de ikke vil ha maten får de aldri noen erstatningsmat...da går de sultne til neste måltid. Har aldri hatt noe problem med at barna ikke spiser maten, tror det har skjedd totalt 3 ganger tilsammen på begge barna hvor de ikke har spist nok til å bli mett.

Lærte av en venninne m barn at alt skal på fatet, de velger selv hvor mye de skal spise av det.. vi bestemmer hva, de hvor mye... eller noe sånt.. de e små og vil bestem sjøl, så da bi det at de noen ganga spis det som er på fate og andre ganga nekte.. har valgt å ikke la meg frustrere av det :-)

Nei, her må ingen spise ting de ikke liker, hverken voksne eller barn. Jeg oppmuntrer til å smake, men jeg tvinger da ikke barna mine til å spise ting de ikke liker. Liker de ikke kjøttet/fisken, så får de spise potet og saus og evt de grønnsakene de liker. Plutselig en dag så liker de det ;)

Men jeg disker ikke opp med ørten retter. Lager jeg noe jeg vet at ett av mine barn missliker sterkt, lager jeg kanskje noe til, men aldri selvstendige retter nei. F.eks så likte ikke min yngste sønn potetstappe, det er jo ingen sak å ta av en potet før jeg stapper resten, så det har jeg gjort -.ikke laget noen sak ut av det. Så her i uka satt plutselig gutten å stappet i seg potetstappe og forkjynte at han nå likte det.

Ja, han slipper det. Rett å slett fordi at noen ting liker man bare ikke. Men alt må smakes på. Min liker ikke gulrøtter, men spiser alt annet, og det er ikke en kamp jeg tar.. :P

Alle har jo ting de ikke liker, jeg og, og hadde noen tvingt meg til å spise sopp hadde jeg blitt forbanna.. :P

Annonse

Her må all mat smakes på ,men om man ikke liker det trenger man ikke å spise opp den tingen man ikke liker .Må spise resten av det som er på tallerkenen .

Lager ikke flere middager og spiser de ikke må de vente til neste måltid .

Tvinger aldri noe til å spise mat de ikke liker eller å spise opp om de er mette .

Min stemor dyttet fisk ned i halsen på meg når jeg var liten pga dette spiser jeg ikke fisk ... Liker det sikkert ,men brekker meg når jeg får det i munnen eller lukter det :(

Men tror dere barn blir begynner å like mer mat etterhvert om de ikke blir tvunget til å spise det? Vet så lite om dette.

Vi har en 7åring her som har en masse ting som ikke faller i smak og lager mye uro og dårlig stemning. Lurer på hva vi skal gjøre. Får hun velge alt selv, blir det jo bare det samme hele tiden. Unngår jo visse ting som jeg vet ikke fordras men.

Vi har som regel at man skal smake, og at man skal ha litt på fatet. Maten skal se litt pen ut, og det blir den jo med farger på grønnsaker og diverse. Så kan de spise det de vil ha, men la resten være. Blir gjerne til at de spiser det meste. Noen unntak har vi, et av barna liker ikke fett eller saus på maten. Det slipper hun. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...