Gå til innhold

Kan man ikke velge KS ved seteleie?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at hvis man har seteleie så kan man selv velge om man ønsker keisersnitt eller setefødsel. Var på UL i dag og da sa jordmor at det var ikke fritt valg... Jeg har hatt KS en gang før pga seteleie. Dette ble gjort i Tyskland og det var bare helt uaktuelt både med snuforsøk og setefødsel. Det samme sa de i Belgia, slikt tull drev de ikke med, farligere både for barn og mor enn KS fikk vi beskjed om. Bodde der til en og en halv mnd før fødselen.

Noen som vet praksisen i Norge? Kjente jeg ble litt skeptisk i dag, ikke det at jeg regner med å få en til i sete, men alikevel.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142924747-kan-man-ikke-velge-ks-ved-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har man ikke like retningslinjer for slike ting i Norge? Føler at mye blir veldig "tilfeldig". Kan få akkupunktur som smertelindring, hvis du er så heldig at den som kan det er på vakt. Kan få KS ett sted men ikke et annet. Burde ikke dette følge samme mal, nemlig det som er sikrest for mor og barn? Ikke etter "personlig overbevisning" ved det enkelte sykehuset?

På Rikshospitalet og Ullevål (OUS) får den gravide selv velge mellom KS og vaginal fødsel ved seteleie. Vanlig fødsel er uansett kun aktuelt dersom babyen ikke er for stor og bekkenet ikke er for lite. Tror Norge er ett av de få landene i verden som er pro setefødsel, i de aller fleste vestlige land får man automatisk KS da.

Utrolig urettferdig at det skal være ulik praksis fra sted til sted i Norge på dette. Enig at det burde vært likt overalt.

Hvis du skulle være så uheldig å få et setebarn til, så insister på KS dersom det er dette du ønsker. Eller vurder å bytte sykehus, evt hør med en overlege på det sykehuset du tilhører.

Se nyttig info her:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/seteleie-og-forlosning-hvem-hva-hvor-35784.html

Var ikke automatikk i det da jeg skulle føde på Konsvinger for tre år siden. Jenta mi lå i seteleie helt frem til et par uker før fødsel. Jeg hadde time til snuing og ev. røntgen av bekkenet for å sjekke om jeg kunne føde vaginalt. Heldigvis hadde snuppa snudd seg på den siste kontrollen, så snuforsøk og røntgen ble avlyst...Men, det hørtes ut dengang som at man kunne velge KS hvis man ville det, men jeg er livredd for KS så jeg hadde nok født vaginalt hvis alt hadde ligget til rette for det.

Annonse

Dattern min lå i seteleie for 3 år siden... Var på Ullevål Sykehus og det var ikke snakk om at jeg kunne få KS heller fordi målene mine var mer enn stor nok, så ikke alle får velge selv nei!

Dette er hvorfor jeg tror det er det, fordi ikke alle sykehus har like gode oppfølgingsmuligheter hvis noe skulle gått galt..

Feks på Kongsvinger har de ikke sånn "barneavdeling" om noe skulle gått galt under fødsel derfor tar de alltid planlagt ks hvis de kan i de tilfellene..

store sykehus tar gjerne sjansen på setefødsel fordi de har bedre hjelpemuligheter for babyen og mor.. div maskiner osv... det er jo tross alt bedre for mor og baby å ha en setefødsel kontra ks...

altså grunnen til forskjellige praksis er pga mulighetene sykehusene har eller ikke har om noe skulle skje..

ingen som så jordmødrene denne sesongen??:)

Jeg kjenner jeg blir litt "sint" på den norske praksisen til tider. En vennine av meg ventet tvillinger, og jeg er ikke helt sikker på hva som skjedde under fødselen, men i ettertid var det klart at begge barna hadde overlevd dersom legene hadde valgt å ta KS. Hun mistet en jente, som var helt frisk, i magen, men som da døde pga dårlige valg som ble tatt da mor skulle føde.

Det virker som det på død og liv skal gå for seg på den naturlige måten for noen leger og jordmødre.

På nr. to ønsket jeg planlagt snitt siden den første ble akutt, men da fikk jeg slengt i trynet at nei her skulle det gå naturlig for seg. Og hva skjedde, jo det ble akutt an gang til. Det var greitt at jeg skulle prøve på den naturlige måten, men det var måten de sa det på som gjorde meg så utrulig deppa. De så ikke på hvordan den første fødselen hadde utartet seg en gang. Jeg orket ikke å krangle med dem den gang.

Denne gang SKAL jeg ha planlagt og ha en fin og rolig opplevelse, men jeg håper jeg slipper å krangle meg til det.

Jeg hadde ikke setefødsel med noen av mine, men jeg trodde en kunne få KS av den grunn.

har jeg forstått det riktig så må man ha keisersnitt gang nr 3 hvis man har hatt to keisersnitt fra før av..så du slipper nok å tenke på det Lene_

tror nok de fleste jordmødre og leger vet hva de driver med og vet hvilke valg de skal ta for oss..har blitt ett stort hysteri rundt det å ta ks..omtrent alle skal ha det fordi de ikke tør å føde normalt og mange faker angst og div for å få det..og det blir feil, og det blir feil i forhold til det at de som kanskje har behov for det blir ikke sett og hørt fordi det er andre som skriker høyt og ødelegger for andre hvis dere skjønte(litt rotete)

synes det er ganske mange som får innvilget ks jeg...( i fare for å irritere på meg noen nå så er ikke det meningen)

også må vi tenke på at det er faktisk bare vanlig mennesker som oss som driver med dette og det at du sier du fikk slengt i tryne en kommentar Lene_ kan det tenkes at vi er litt hårsåret? kan det være at hun hadde en dårlig dag? kanskje hatt problemer hjemme? vi må slutte å tro vi er prinsessen på erten bare fordi vi er gravide og skal føde så skal vi ha særbehandling der etter... hva så om hun sa det til deg på den måten, drit nå i det da..er vel ikke akkurat verdens undergang? etter min mening finnes det andre ting og bruke energien sin på.....

høres sikkert ganske fæl ut jeg nå, har nok endel hormoner innabords jeg å..men sånn er livet med de små i magene:)

Det var en lege som sa dette til meg.

Og jeg er enig med deg i alt egentlig, så nei du høres ikke fæl ut for meg :-), men de kunne ha sett litt på den forrige fødselen min før de bestemte seg. De lo nesten av meg når jeg sa at vi var der for å se på muligheten til å få planlagt KS. De klarte også å estimere at ungen var over halvkiloet mindre enn det egentlig var bare noen uker før termin. Men jeg får ikke ut så store unger tydeligvis :-)

Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forestille meg at førstemann skulle ende med KS, jeg var egentlig liveredd for at det skulle bli det. Men slik gikk det nå allikevel.

Det er høyere risiko for fødselsskader på baby ved vaginal setefødsel sammenliknet med planlagt KS. Så at det er bedre for babyen med vaginal setefødsel er ikke riktig! For mor derimot er det ikke større risiko. Men sjansen for haste-ks er relativt høy og da er komplikasjonsraten høyere enn for planlagt.. ikke helt enkelt..

Se http://nhi.no/foreldre-og-barn/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie-35703.html

og http://nhi.no/foreldre-og-barn/seteleie-og-forlosning-hvem-hva-hvor-35784.html

Norge må være det eneste vestlige landet i verden som ikke gir kvinnen rett til å velge KS ved seteleie. Det er relativt trygt med setefødsel i Norge, men hvorfor skal ikke kvinnen få være med å bestemme forløsningsmetoden i slike tilfeller?

At "alle" vil ha KS er vel en sannhet med modifikasjoner. Selvvalgt, planlagt KS uten medisinsk årsak utgjør bare liten andel av de KS som utføres i Norge hvert år. Langt de fleste KS er fortsatt medisinsk induserte ks og haste-ks.

Annonse

er enig med deg ja, de kunne nok vært flinkere til å ta i mot dere og ønske dere helt klart..man skal jo så godt man kan behandle alle likt og da skal man ikke svare stygt..

det med estimering har jeg tatt med en klype salt for jeg ser de tar feil hele tiden..skjønner ikke hvorfor de estimerer en gang når det er så store muligheter for å ta feil..

du får ha lykke til med neste baby da tror nok det blir keisersnitt siden du har hatt to keisersnitt fra før av..:)

Hm, jeg venter tvillinger og nr 1 ligger i sete. Han har ikke snudd seg på mange måneder, og har litt lite fostervann så jeg vet ikke om han blir å snu seg. Jeg ønsker i utgpkt ikke ks, men det høres ut som at legene ikke er villige til å la meg risikere vanlig fødsel siden nr1 er i sete. (ekstra påkjenning for nr 2 eller noe sånt)

Jeg vil selvfølgelig det som er best for ungene, og vil heller ha planlagt ks og "være tilstede" under fødselen enn å risikere mer komplikasjoner om den starte normalt og går over i akutt ks m narkose og hele pakka.

Vi får se :) dette er forresten sykehuset i bodø. Kan ikke si noe om deres holdning t setefødsler vs ks for enlinger, det vet jeg ikke noe om.

Mens jeg nevner sykehuset i bodø - lystgassanlegget har lekkasje, og de fødende får nå ikke det som lindrende tilbud... Sambo ringte føden i går og fikk dette bekreftet, de kunne heller ikke si når det blir reparert. Betryggende for de kommende fødende som ønsker å bruke lystgass. Håper det blir fikset fort i allefall :)

Tilbake til saken: (skriver med mobilen, beklager rotet svar) jeg mener også at det bør være like retningslinjer i hele landet ang ks/sete, slik at det ikke er på lykke og fromme man kommer til sykehuset og føder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...