lykkelignovember2010 Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 helt fra fødselen av så har lillegutt ikke klart å sovne av seg selv. ikke engang på sykehuset. dvs han kan sovne ved puppen men med en gang jeg legger han fra meg i vogga, sofaen, vogna etc etc så våkner han og hyler. I starten var han våken i opptil 17 timer i strekk før han sovnet av utmattelse. det ble legevakt og sykehus utenat noen fant noe galt heldigvis, annet enn kolikk. vi har prøvd alt: les kiropraktor, manuell terapeut, elektrisk vippestol, minifon, te etc etc. da babyen min var to uker gammel sov han fem- seks timer totalt på ett helt døgn!!!dette hadde han gjort siden fødselen. vi begynte da å trille eller kjøre bil morgen, ettermiddag og kveld/natt for å få han til å sove noe mer. noen ganger sov han litt etter at vi stoppet opp, men veldig ofte våknet han med engang vi stoppet å kjøre eller trille (selv om vi gikk 1, 5 time og han ikke hadde sovet på 15 timer...) slik situasjonen er nå så går jeg tur hver dag i elleve tiden for å få han til å sove: jeg går da i minumum en time. de fleste dagene kan han da sove to timer til i vogna ute, andre ganger våkner han med en gang jeg stopper opp. så er han våken helt til jeg kanskje får han til å sove litt igjen i 17.00 tiden ved å trille over dørstokken eller gå tur. som regel er han våken og urolig fram til 22- tiden. Hvis jeg legger han i senga si (har prøvd vår seng, vugga, vogna etc etc) så bare hyler han. Han må stimuleres til å sove (dette har vi som sagt gjort fra 2 uker av for at han i det hele tatt skulle få noe søvn). så hver kveld sovner han enten ved at jeg ammer han i søvn, bærer han en times tid, går tur en time eller kjører. Ofte bruker jeg mange timer på å få han til å sove. heldighvis har han de siste dagene begynt å sove litt bedre om natta. hvis han sovner kl. 22 våkner han kanskje 02.00 får mat, sovner igjen 03.00 (uten stimulering) sover til 06.00, mat. så en-to timer urolig søvn i senga mi eller sin egen. Så ha sover ca 9-12 timer totalt i døgnet. jeg jobber så utrolig mye med å få han til å sove og begynner å bli ganske så sliten. føler alt handler om å få han til å sove! mitt største ønske er at han en dag skal kunne sovne av seg selv, eller at jeg kan legge han fra meg etter amming og at han sovner. tror dere at dette er realistisk eller må jeg fortsette å jobbe for å få han til å sove også etter at kolikken er over? blir glad for alle søvntips!
Mamma til en liten prinsesse Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Hei, har desverre ikke så mye erfaring selv., men vil bare si at snuppa mi er 20 uker og sovner fortsatt ikke av seg selv. Som trøst kan jeg si at det har blitt myyyyee enklere å legge hun, men hun klarer fortsatt ikke å finne søvnen selv. Før måtte jeg gå med henne rundt omkring inne en times tid for at hun skulle sove, og eneste måten å få henne til å sove lenge var som du gjør å gå tur, eller så kunne hun sove en god stund på brystet mitt.. Nå trenger jeg bare vugge henne i vognen i ca 10 min så sovner hun, men nå sover hun kun ca 2 timer om dagen da., halvtimes lurer. Lykke til, det blir nok enklere etterhvert
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Har du prøvd bæresjal? Det var redningen her i huset de første 4 månedene, siden lillejenta ikke var så glad i å sove alene! På den måten fikk hun sove, gjerne flere timer i strekk, samtidig som jeg fikk armene fri til å gjøre andre ting i huset! Nå er hun 5 mnd gammel og blir stadig flinkere til å sove alene, det kommer som regel av seg selv etterhvert skal du se- men for noen tar det lengre tid enn andre.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Kanskje han er en mageligger? Jenta mi HATER å sove på ryggen, og våkner ofte når hun blir lagt på rygg. Har henne litt på magen på dagtid under nøye oppsyn for at hun skal få sove det hun trenger. Om natta tvinges hun til å ligge på ryggen, og det fungerer sånn halvveis. Men hun sover overhode ikke godt på ryggen på dagtid. For å si det sånn så skjønner jeg det godt, jeg liker heller ikke å sove på ryggen Men så er det jo denna krybbedødsfaren og detta der da. Jeg for min del har kommet fram til at hun tar mer skade av ikke å få sove skikkelig noen gang enn jeg tar av å måtte sitte ved siden av henne i perioder på dagen mens hun sover på magen. Barnelegen vår har også sagt at det er greit å ha henne på magen på dagtid når man følger med - men at de skal ligge på rygg om natta. Lykke til!
Purr+Purrfect Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Var som om jeg skulle ha skrevet det selv. Det hjelper jo ikke deg stort akkurat, men det finnes flere sånne! Min gutt er 8 uker. I går var han våken 14-15 timer uten å sove. Han sovner bare ikke. Uansett hvor utslitt han er. Akkurat som du sier, kan sovne ved puppen, men våkner med en gang han blir lagt ned. Tror jeg har lest alt som finnes, ikke funnet noe fornuftig ennå... Han har også kolikk. Så en del kommer nok av magevondt og timer med pressing og trykking. Så da blir det vel bare å si som det står overalt, det går vel over til slutt :S Bare håpe at mor og far har overlevd i mellomtiden! Masse lykke til videre ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå