Gå til innhold

"raskere tilbake program hos NAV", erfaring og ventetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med NAV i går, jeg lurte litt på når jeg skulle få svar på henvisningen fra legen for å få tilbud om behandling gjennom "raskere tilbake". Hun har ikke super peiling, hun mente at det ikke var noe særlig ventetid, og at jeg burde høre fra NAV innen min 2-ukers sykemelding var over.

NAV-konsulenten lo nesten av meg, det er visst kjempe ventetid, og man må 100% sykemeldt for å komme med så inntil jeg hører fra dem er arbeidsgiveren min helt låst (er eneste økonom der). Altså, "raskere tilbake" er ikke noe særlig raskt, i hvert fall ikke i Bergen.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har super dårlig samvittighet overfor jobben, de er virkelig i skvis fordi jeg er borte. Samtidig innser jeg at jeg trenger behandling, jeg er nok en typisk personlighet som blir utbrent, kaster meg ut 120% i alt og prøver å klare alt selv. Redd for at hvis jeg gir opp å være med på opplegget, så kommer jeg til å møte veggen en gang til om 1-2 mndr, osv. med jevne mellomrom til det klikker fullstendig for meg.

Alternativt kan jeg betale for behandling privat, men det er super dyrt (psykolog + fysioterapeut=$$$) og føles noe urettferdig å måtte betale fordi jeg ikke vil belaste NAV (og samfunnet) lenger enn nødvendig og ønsker å bidra på jobb.

Noen som har erfaring? Er det verdt å vente på? Eller skal jeg ta fra egen sparing og betale seg?

Takk for forslag og innspill!

Skrevet

Ventetiden kommer jo helt ann på hva du skal gjøre vil jeg tro. Men vet folk har fått fortgang i ting ved å ringe "fritt sykehusvalg telefon". Hvis det ikke er et stort inngrep som krever lang rekonvalesens kan du jo like gjerne fått utført behandlingen på et sykehus med kortere ventetid.

Jeg ville ikke betalt for det selv. Er du sikker på at du ikke har forsikring som dekker evt private behandlingstilbud. Mange private bedrifter som har slike gode forikringer til sine ansatte nettopp for å unngå lange sykemeldinger.

Skrevet

Er du "utbrent" så kan raskere tilbake være et helt topp tilbud.

Er det andre årsaker (en skade e.l.) bør du ikke velge dette.

Om du vil betale selv, må nesten være opp til deg og din økonomi. Du kan jo ev høre med jobben om de er interessert i å spleise med deg.

Dersom du har "store helseutgifter" blabla bla, kan du få trekt av 28% av utgiftene på skatten, men tror ikke det gjelder hvis det ikke er en permanent tilstand.

Skrevet

Hei animal, og takk for svaret.

Jeg trenger psykolog oppfølging for å komme meg ut av syklusen og få kontroll over det som gjør at jeg "brenner begge endene" bestandig. I tillegg har jeg ryggproblemer som følge av all stresset, trenger fysioterapeut. Går nå til privat massageterapeut fordi smertene gjør meg nesten invalid for tiden, men 750 kr for 1 time per uke blir dyrt i lengden. Privat psykolog vil komme på rundt en 1000 lapp i uken.

Får ingenting dekket av forsikring, jobben min tilbyr ikke slikt.

Jeg tjener godt, men 1750 kr per uke i et ukjent antall uker er drøyt, særlig hvis det er for å spare samfunnet for en langtidssykemelding.

Skrevet

Jeg er utbrent. Rimelig klart symptombilde fysisk og psykisk. Har vært sykemeldt i 1 uke, og takler ikke det så bra. Kan ikke si at jeg blir mindre stresset av det, grubler stort sett over hvordan jeg skal komme meg ut av det så fort som mulig.

Tenke, tenke...

Skrevet

Dette kan jeg ikke svate deg på for det vet jeg ikke. Vet at de er lang ventetid på psykolog dessverre, men vet ikke hvordan dette fungerer med "raskere tilbake".

Men høres ut som om du bør ta en samtale med arbeidsgiver og høre hvordan de bedre kan tilrettelegge arbeidssituasjonen din. Både med tanke på utbrentheten og ryggproblemene dine. Høres ut som om du er verdifull for dem, det er ditt beste kort. Kanskje du kan jobbe litt hjemme? Kanskje de kan leie inn en vikar, slik at du ikke får så mye arbeidspress. Slike ting må gjøres noe med tidlig, ellers vil vel utbrentheten din bare øke og sykemeldingene bli lengre. Blir du sykemeldt over litt lenger periode enn 2 uker, blir jobben din nødt til å gjøre slike tilpasninger i samarbeid med NAV.

En annen ting, nå er du sykemeldt, ikke tenk jobb!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kommer nok ann på hvor du bor, tror jeg! Her hvor jeg bor er det veldig kort ventetid. Pasientene på jobb hos oss får time iløpet av max 1 uke. Jeg selv fikk time til fysioterapaut (samtale) iløpet av 5 dager, og jeg var ikke 100% sykemeldt...

Skrevet

Tusen takk, skal ta det opp med legen neste uke.

Fikk litt rart følelse av (forøvrig hyggelig) NAV konsulenten, det virket ikke som om han visste noe særlig om programmet og bare svarte for å få meg ut av kontoret så fort som mulig. Han virket litt brydd over at jeg ønsket å komme "raskere tilbake", og ga inntrykk om at han syntes det var rart av meg å ikke bare sitte hjem og vente.

Og han sa klart at man måtte være 100% sm for å komme i betraktning.

Skal undersøke videre, var kanskje bare uheldig med konsulent.

Skrevet

Først og fremst, jeg forstår hvordan du har det, men "lugna ned dig"...Husk du er ikke sm uten grunn, og utbrenthet fikses ikke på et par uker...Ikke brenn lysene i begge ender, barna trenger sin mamma! Lykke, lykke til. Håper det ordner seg for deg. Så, trekk pusten dypt i magen og slapp av. Verden hviler ikke på dine skuldre, selv om det føles slik nå ifht jobben. Pust :)!

Skrevet

Jeg har god erfaring med "raskere tilbake".

Gikk på en smell på jobben, var først 100% sykmeldt i 2 uker, deretter 50% i 6 uker. 2 uker etter legen sendte henvisning til NAV, fikk jeg tlf fra psykolog (privat praksis) og avtalte time uka etter. Jeg prøvde å kontakte NAV tidligere, men de visste ikke når behandlingen skulle starte og fikk beskjed om å kontakte behandlingsstedet hvis jeg ikke hørte noe i nærmeste framtid.

4 mnd behandling og var i jobb mesteparten av tiden.

Skrevet

Tusen takk for betryggende svar. Får prøve å slappe av, men som dere kan se, er det ikke en aktivitet som faller meg inn naturlig. Hjernen går liksom på høygir hele tiden, jeg blir "sliten av meg selv" og all tenkningen!

Nå skal det være pizza og en øl foran en DVD med mannen, deretter tidlig til sengs. Gutten har våknet en del i det siste pga tett nese, får håpe han sover gjennom i natt.

God kveld!

Skrevet

Jeg kom med i "Raskere tilbake" med en gang.

Har bare positive ting å si om opplegget.. :)

Bor i Oslo.

Skrevet

Jeg var sykemeldt i ca 6mnd før jeg ble med i "raskere tilbake"

Gikk litt for lenge på jobb før det smalt. Ville ikke ha tabletter av noe slag, for tenkte det var bare hvile jeg trengte.. men ble ikke bedre.. Tilslutt, etter nesten 6mnd, gikk jeg til legen for å be om henvisning til psykolog. Før jeg kom så langt, var det hun som spurte meg om jeg kunne tenke meg å snakke med en psykolog. Det viste seg at hun hadde fått brev fra nav med dette spørsmålet - så jeg takket så klart ja. Det gikk et par dager, så fikk jeg brev om hva som var blitt vedtatt. Skulle få beskjed når og hvor jeg skulle møte. Jeg forventet egentlig at det skulle ta noen uker, men allerede en uke etterpå hadde jeg fått time..

Synes det gikk veldig bra.. Kom meg tilbake til arbeid en måned før planen:-)

Skrevet

Det er godt å lese. Jeg har egentlig strukket det litt for langt tror jeg. Har "tøffet det ut" i over et år nå, men frem til nylig har det ikke gjort utslag på jobben. Jeg var bare sur som f.. hjemme og aldri opplagt til å gjøre noe annet enn husarbeid og slikt.

Men så begynte jeg å bli svimmel når jeg ble stresset (det svartner), og jeg ble skikkelig hissig på møte med styreleder i selskapet. Da tenkte jeg at tilstanden gikk utover jobben, nå må jeg virkelig gjøre noe.

Gruer-gleder meg til å bli kontaktet, sliter veldig med å koble ut fra jobben nå som jeg bare sitter hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...