Gå til innhold

Dere bakekyndige, hvorfor hever ikke muffinsene mine ordentlig??

Anbefalte innlegg

Lager jeg dem uten noe fyll ala gulrot eller banan, går det greit. Men selv om jeg følger oppskrifter til punkt og prikke med fyll, så vil de ikke heve. Er røren for våt, temperaturen for lav....eller jeg heeeeeelt uten evne til å lage dem??

Fortsetter under...

I desperasjon har jeg søkt på nettet etter flere konkrete oppskrifter for muffins med fyll i den tro at NÅ blir de bra, men nei.

Siste forsøk var denne:

2 egg

1 dl sukker

1 dl melk

3 overmodne bananer

1 1/2 dl hvetemel

1 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

Stekes på 175 grader midt i ovnen ca 30 min

Gjest amandine

Og den samme oppskriften bruker du uten fyll og det blir bra? Er konsistensen lik med og uten fyll? Ser ut omtrent som min oppskrift, tror jeg, men jeg har nok litt høyere temperatur og ganske mye kortere steketid. Og du lager selvfølgelig en luftig eggedosis? Kan prøve å bytte litt av melken med surmelk/yoghurt og ha oppi litt natron i tillegg? Eller minske litt på mengden fyll? Hørtes ut som mye bananer i din oppskrift. Ta deg en titt hos villaparlesukker, evt kan du jo spørre henne om råd, hun er sjef!

Denne var for muffIns med fyll. Tenkte også det var for mange bananer i og brukte bare to, luftig eggedosis ble det også. Kan prøve halve oppskriften på din måte m høyere temp før jeg går til "høyere makter" og spør ;)

Takk for hjelpen.

Bakepulvere reagerer to ganger, en gang ved romtemperatur (når det er blandet i noe fuktig) og en gang ved høyere temperatur (ved steking). Så det kan være en idé å la røren få stå å svelle litt før du steker muffinsene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...