K_77 Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Jeg har en "30 minutters" som jeg skal forsøke å bryte mønsteret til, men har jo ingen erfaring med når og hvor mye en "normal" baby sover. Når har din baby første luren feks, og hvor lang er den? Har h*n en lengre lur i løpet av dagen, i tilfelle når?
EgG Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Ved 7mnd tror jeg snuppa mi også var en 30min baby 3 gang pr. dag. 1 dupp ca 9.30, neste ca 12.30 og siste ca 15.30. Ikke lenge etter holdt vi henne oppe litt lengre for å bryte mønstret og da tok hun 45-1 time to gang pr. dag.
K_77 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2011 Takk for svar EgG! Leste et sted at fra 6-12 mnd var det vanlig å sove 1-3 timer x 2 på dagtid, og 12-14 timer på natta. Men det er jo langt fra ytterkantene her, og stor forskjell på å sove 2 timer kontro 6 timer hver dag! Derfor lurer jeg på hvordan dere andre har det.. :-) Når ho sover 30 minutterne sine så har ho 4 av dem, altså ca 2 timer pr dag. Føler jeg driver og skal få ho til å sove hele dagen... Skulle gjerne fått det til å bli 2 litt lenger lurer :-) Men...du skrev at din baby "var" en 30 minutter....vil det si at det gikk over, eller er dagsovingen over for deres del?
EgG Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Ja, hun var en 30minutter ja. Så da hadde hun 3 dupper. Når vi tok vekk den ene duppen så tok hun 2x45min, men jeg også følte det var lite og strevde VELDIG med denne sovingen. Nå er jenta blitt 1år og hun sover kun 1dupp. Har gjort det siden hun var 10,5mnd. Det var tøft i begynnelsen og ta bare en dupp(kan være det av og til enda takket være tenner... Sukk...) Men det går greit. Vi underholder, går ut osv. Hun sover nå ca 11,5-12 timer på natt og 1,5-2 timer på dagen. En og annene sjelden gang sover hun 2,5timer, men det er ytterst sjelden. Jeg har også lest det du skriver ang. antall sovetimer, men flere jeg har snakket med forteller andre sider. Noen har barn som sover 15timer på natt og 3 timer på dag i en alder av 2,5år, mens noen sover ikke mer en 1 time på dag og 11 på natt i en alder av 1år. Tror spennet er stort. Det viktigste, føler jeg, er å se an barnet. Snuppa mi kan være trett, men jeg ser at hu "holder ut" siste time til legging f.eks. Men de sier søvn avler søvn... Håpe det var til hjelp. Lykke til!
K_77 Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. februar 2011 Takk igjen for svar EgG. Syns hele greia er utrolig frustrerende. Har prøvd hele denne uka og trilla mil etter mil for å bryte mønsteret, og forsøke å "hjelpe" henne over 30 minutter-kneika sånn at ho sover lenger....men neida...
Mjølkekua Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Vår jente er 8,5 mnd, men jeg svarer likevel siden dagsoving har vært relativt stabil. Hun sover første lur ca kl 0900-0930 (avhenger av når jeg går med storebror i bhg) Da sover hun normalt to timer. Noen ganger 2,5 t. Så er hun våken i ca 2,5-3 timer, til ca 1330, for deretter å sove i ca 1,5 time (+/- 30 min). Våken fra ca 15-1845. Da er hun stuptrøtt. Hun sover urolig, men vi står normalt opp 0630. Storebror begynte med en god lur fra 10 mnd alder (da begynte han så smått i bhg). Det gikk veldig greit det, egentlig. Han sov da to timer. Nå er han rett over to og sover bare smålurer på dagtid (15 min-1 t) og sover ofte fra 1900-0730.
Blomsterpiken og tullene Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Jenta mi på 7,5 mnd sover to dupper på tilsammen ca. 3 timer på dagtid, og 12 t på natta. På dagtid kan lengden på duppene variere fra 1-2 timer i strekk. Hun er våken i 2,5-3 timer i strekk.
To små tuller Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Da mine var 7 mnd. så sov de ca. 1 time fra 09.00, og så halvannen time fra ca. 12.00, og 1 time fra ca. 15.00. De ble lagt kl. 19.00, og sto opp kl. 07.00. Nå er de snart 10 mnd. og vi har kuttet ut en av dagsøvnene. Nå sover de 9-10 og 12- 14 + 19.00 - 7.00 om natten. Funker fint for oss.
EgG Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Gråter hun når hun våkner? Hvis ikke kanskje du bare skal la henne ligg litt? Ellers tror jeg tipset mitt må være å prøve å bryte sovemønstret. Hvis hun er vant til å bli lagt ca kl 9.30 til dupp så prøv enten 30min tidligere eller senere. Jeg tror disse små har lett for å "henge seg opp" i en vane. Ser jenta mi har vent seg på 1,5timer nå og det er litt lite når hun har en dupp, men det går og hun er ikke sur og grinette til kvelden, så da får det bare være slik. Tror iallefall ikke du skal stresse med disse små duppene hvis hun ikke er trøtt, prøv heller å la henne gå litt lengre. Det vil nok bli en periode med litt hokus pokus, men det ordner seg nok. Har forstått at disse 30min barna er ganske vanlig. Leste et innlegg her tidligere om noen som hadde klart å bryte det. De små vekket barnet etter ca 20min. (slik at de klippet med øynene eller noe, men sovnet videre)Dette skal vist nok gjøre at barnet faller i dypere søvn igjen. Jeg fikk det ikke til, men flere her hevdet at det fungerte og var en kjent metode.
Cmoi Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 Tulla vår er snart 7 mnd og sover 20:00-07:00. Har en spisepause i 2-3 tiden om natta som varer i ca 1/2 time, så sover hun igjen På dagen sover hun en dupp ca kl 9, som varer i 1 time, ny dupp ca kl 12, da sover hun i 2 til 3 timer, så en ny dupp igjen ca kl 16, som varer i 1 time. Den siste våkenperioden er hun litt grinete, så det er deilig når hun blir lagt for natten, sovner med en gang Totalt 4 til 5 timer pr dag, hun vil legge seg etter at hun har vært våken i ca 2 timer på dagen. Veldig individuelt hvoe mye barn sover, vi er veldig fornøyde med lillegulls mønster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå