Gå til innhold

Hvor lenge orker babyene deres å være våkne av gangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på straks tre måneder klarer ikke å være våken mer enn halvannen time, maks to, av gangen. Mellom disse "våken-øktene" sover han 2,5-3 timer i strekk. Han har tre lange sove--økter i løpet av en dag. Om natten sover han fra kl 21 og er oppe og spiser en gang i 03.30-04 tiden, og sover til 07-08 tiden.

Veldig fornøyd med nettene, men går det an å gjøre noe med søvnmønsteret på dagtid, eller trenger han rett og slett så mye søvn?

Er litt slitsomt hvis vi skal noe, for han nekter å sove andre steder enn i vogna. Det er liksom ikke stort vi rekker på 1,5 time...

Tips, råd og erfaringer mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min var rundt 3mnd så spiste han ca. hver tredje time, og sov 1-1,5time mellom hvert måltid med våkning før og etter måltid. Så lenge han sover så greit om natta, vil jeg tro at han trenger så mye søvn. Tror nok han vil regulere det etterhvert. :)

Nå er min 9mnd, og han er våken 2-4timer før han må sove.

Skrevet

Jenta mi er våken ca 2,5 time av gangen på dagen. Når det gjelder dagsoving har vi to alternativer: sove i vogna eller ammes i søvn i senga. Vet ikke om jeg vil anbefale deg å begynne å amme han i søvn -for de sier jo at det skal man ikke- men det funker iallefall her i gården. Så får jeg ta problemet med å venne henne av med det senere...huff

Skrevet

Min lille gutt er 3,5 mnd. Han er våken i ca 2 timer før han må sove igjen. De siste par ukene har han økt våkenperioden med 30 min, så før var han stuptrett etter bare 1,5 time! Her i gården sover han maks 40 min under lurene sine.. Så nyt at babyen din sover mye! Det går over før du aner det, og da har du null egentid lenger..

Skrevet

Gutten min på 6 mnd pleier å være oppe mellom 2,5- 4 timer før han pleier å sove litt.

Skrevet

Snart 5 mnd gammel, og ca 2 timer våken mellom hver blund.

Skrevet

Jenta mi har så vidt bikka 3mnd, og hu sover fra ca 18.30-6.30 og så sover hun igjen fra ca. 8-8.30, 10-13 (13.30) og 1,5-2 timer fordelt på to dupper på ettermiddagen. Prøver å legge den ene duppen så nært opp til kveldsstell som mulig slik at hun har glede av badinga og ikke blir overtrøtt rett før natta. Spiser omtrent kl. 6.30, 9.30, 13, 17 og en liten påtår etter bading før det er natta 18.30. Med andre ord sjelden hun er våken mer enn 1,5 time av gangen.

Jeg tror jeg ville forsøkt å legge litt tidligere, slik at du får "samlet" litt av søvnen. Og så prøve å bevare en langdupp midt på dagen, for den er jo grei å beholde når baby blir større også, slik at man etterhvert bare "plukker bort" litt av duppene før og etter. De trenger vel en formiddagsdupp ganske lenge :) F.eks. 11,5-12 timers natt, og en formiddagshvil på 2,5-3,5 time. Ellers ville jeg regnet ut hvor mange timer han sover i døgnet nå, og fordelt det restrerende timene utover dagen. Det er ikke sikkert han går med på planen din ved første forsøk, men hvis du vil "venne" han til ett litt annet søvnmønster på dagtid er det gjort på max 3 dager - bare rugge vogna til han sovner på de tidene du ønsker, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Må i alle fall ta utgangspunkt i hans søvnmønster og søvnbehov, men kanskje hjelpe han til å samle det litt.

Ikke sikkert du syns dette er den optimale løsningen for deg, men jeg har prøvd det og det fungerer fint her, så det er mitt eneste råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...