Gå til innhold

Sparer dere i fond?

Anbefalte innlegg

Jeg har et års tid spart 500 i mnd i Odin Norden, og det har gitt en avkastning på 500. Det synes jeg er ganske greit :-)

Skal opprette en ny fondavtale i dag, i Odin Norge, greit å spre det litt istedet for å spare på samme plass. tenkte å spare 1000 i mnd der.

Enn dere? Og kom gjerne med fondtips!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142923511-sparer-dere-i-fond/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer 1500 i mnd på fond, men har fordelt det på 4 forskjellige fond for å spre risikoen: et fond som investerer i India (kjempe høy risiko) Skagen Kon Tiki (middels høy risiko) og 2 KLP indeksfond (Europa og Norge, hvis jeg husker korrekt) (middels lav risiko, ingen forvaltningsavgift). KLP fondene er veldig lure å investere i, billige og samtidig god avkastning.

Jeg sparer gjennom banken min (Skandiabanken), kjempe enkelt, man oppretter en spareavtale som kan endres når man vil.

Det er pensjonssparingen min, derfor har jeg litt høyere risikoprofil mens jeg er under 40. Fornøyd med avkastningen så langt.

Da har jeg vært i banken, og slik ble det altså:

Fra før hadde jeg sparing i Odin Norden,

Nå har jeg i tillegg startet sparing i Odin Norge, og Odin Sverige. 500 kroner på hver av fondene i mnd.

Skal prøve meg på litt tøffere fond etterhvert, så kom gjerne med flere forslag!

Annonse

Dere tapte virkelig mye. Lånte dere for å spare, eller måtte dere ta pengene ut på et tidspunkt der fondet gikk med tap?

Jeg sparer kun langsiktig i fond. For meg selv til pensjon (Trollefar gjør det samme), og til Trollet for fremtiden. Kortsiktig sparing har vi bank på høyrente. Det blir ikke noe særlig avkastning på det, men der ligger det nok til å dekke uforutsatte utgifter. Også har jeg litt i enkeltaksjer, det er mest for moro. Kjøper ikke lottobilletter, spiller ikke nettpoker, og setter aldri penger i aksjer som jeg ikke har råd til å tape.

Aldri lån penger for å spare, det er veldig høyrisikosport.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...