Gå til innhold

Ja-a. Da er det straks påtidet for meg å søke meg inn på høyere utdanning via sammordna opptak. Problemet er, jeg aner ikke hva jeg vil søke!

Anbefalte innlegg

Finnes det noen snille damer her ¨på forumet som kan fortelle meg litt om sin egen utdanning og skolegangen sin?

Jeg kan vel si at jeg er dårlig i matematikk og fysikk. Jeg har gode karakterer i biologi og kjemi, da. Så alt av realfag er jeg ikke dårlig i.

Ellers så fikk jeg veldig gode karakter i Norsk og samfunnsfag.

Jeg vet overhodet ikke hva jeg skal søke eller hva jegkan se for meg at jeg jobber i senere i livet.

Noen av yrkene jeg har snusa på:

Sykepleier - Fordi jeg er glad i mennesker og er kjent med yrket fra før av. Kun sykehus selvfølelig. Har ikke kunnskap om hva annet sykepleiere kan finne på.

Kunst - Fordi jeg er hobbymaler og det er en lidenskap for meg å male bilder. Jeg vet derimot at det ville være vannskelig å få seg jobb etter studiet. Og det er en sikkerhet jeg gjerne vil ha for sønnen min.

Fortsetter under...

Sykepleiere kan gjøre mye mer enn å løpe febrilsk rundt i en sykehusavdeling. Jeg jobber i hjemmesykepleie, noe som gir en veldig mye mer utfordrende hverdag med alle typer pasienter. Sykehjemssykepleier er også en utfordrende jobb. En del sykepleiere jobber i ambulansetjenesten, på legevakt og amk-sentral. Ellers kan du bruke sykepleierutdanninga som et springbrett inn i helseundervisning, du kan utdanne deg til helsesøster, jordmor, psyk.sykepleier, operasjonsspl, anestesispl, geriatrisk spl, rehabiliteringsspl, du kan drive forebyggende helsearbeid, du kan jobbe i helseledelse, i rusomsorg, innen veiledning og oppfølging... Det er utallige muligheter.

Lykke til!

Jeg er sykepleier og elsker jobben min. Den gir meg utrolig mye, bortsett fra høy lønn. ;o) Men om det er en jobb du vil elske kan ikke jeg svare på. Du blir ihvertfall ikke arbeidsledig. :o)

Som sykepleier kan du jobbe på sykehus, i kommunen og andre institusjoner. Man kan jobbe med barn, ungdom, voksne og eldre, og må samarbeide med ulike yrkesgrupper og pårørende. Det fins travle steder, og det fins rolige arbeidsplasser. Litt ut i fra hvor du bor, kan du jobbe med svært mye forskjellig. Det er mange veier å gå med videreutdanning, og innen f.eks psykiatri kan man gå videre på kunstterapi, for å få inn noe av hobbyen din i jobbsammenheng.

Enig med deg i at en utdanning innen kunst er mer usikker når det kommer til sikker inntekt, og med barn er man mer avhengig av det. Du kan velge jobber hvor du får bruke litt av din interesse, eller du kan velge jobb på siden av hobbyen, og heller drive med dette på fritiden.

Vet at både lærerutdanning og førskolelærerutdanningen har fordypning i kunst. Det er jo en løsning for å kombinere.

Jeg er sykepleier, jobber på sykehus og elsker jobben min, men snuser nå på læreryrketeller en videreutdanning for å få et yrke som er enklere å kombinere med famile. Jeg må jobbe både dag, kveld og natt, helg og høytider. Jo, jeg har mulighet til å dra til byen å gjøre unna handlingen eller ta husvasken en tirsdags formiddag mens barna er på skole og i barnehage, men har ikke mulighet til å følge de på fotballtrening eller delta i familiebursdager kveld/helg på grunn av jobb. Julaften må feires første juledag, fordi kl 15 24. desember starter jeg på jobb. Vi kan sjelden reise bort på langhelger, for jeg jobber kristi himmelfart og liknende dager. Nei, jeg jobber ikke alle helger og helligdager, men det føles som om jeg jobber nesten alle. Og ja, man kan ha flaks å få jobb på poliklinikk eller ett sted hvor de har stengt i helgene, men her i byen må man ha mange års erfaring og en stor dose flaks for å få en slik stilling.

Er supert med turnus så lenge barna er i barnehage, da kan jo de ha fri når du har fri, men når de starter på skolen er det ikke like greit lenger, syns jeg. Da er de borte hver dag uansett, og om du har kveldsvakt ser du ikke ungene den dagen. Dette er noe du må tenke over før du går inn i et slikt yrke.

Hva med sosionom, eller det som nå vel heter bachelor i sosialt arbeid? 3 år med studier som ikke er knalltøffe, du må jobbe en del, men antar at andre studier er tøffere. Du kan få mange ulike jobber, men aldri spesielt god lønn. Du kan få kontor jobb som gir 8-15 arbeidstid, eller turnus som for noen passer bedre med familielivet. Bare et tips fra meg, som nå har jobbet som sosionom i 12 år.

Jeg studerer sykepleie nå, og har jobbet 5 år i helsevesenet tidligere(på sykehus, sykehjem, hjemmesykepleie, dagsenter). Jeg føler at jeg har valgt riktig.

Men jeg har alltid interessert meg for dette yrket da så det var ikke så vanskelig å vite hva jeg skulle søke på :)

Annonse

Det er ikke alltid lett å vite hva man har lyst til , nei:)

Jeg syns du skal tenkte godt igjennom hva du har lyst til. Jeg jobber som sykepleier på akuttmottak og syns det er veldig fint yrke. Trives veldig godt men begynner nå etter 14 år å bli litt lei turnus og helger og røde dager. Det er jo ikke noen krise fordi du kan alltid få deg en dag jobb også. Jeg har ikke lyst å slutte jobbe som sykepleier men har kanskje lyst å endre arbeidsoppgavene litt. Jeg har søkt på videreutdanning i år. Har søkt på helsesøster og på masterstudie med fokus på rus.

Lykke til uansett hva du velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...