Gå til innhold

2-åring som våkner 10-20 ganger og gråter om natta, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har det vært mye sykdom hos jenta vår, først en runde med dårlig mage i forrige uke, og denne uken veldig høy feber og hoste. Nattesøvnen hennes har blitt dårligere og dårligere i sykdomsperioden. Hun skriker gjentatte ganger gjennom natta, både i våken og sovende tilstand. Vi prøver å gjøre minst mulig, men vi går inn og sier at hun må legge seg og sove, og da tar hun dyna over seg og legger seg. men så er det hyling 30-60 minutter etterpå, og dette varer hele natta! Er smokken på gulvet, eller vannflaska tok, får hun ny, men ellers prøver vi å gi minimalt med service om natta.

Føler vi/hun har kommet inn i en vond sirkel etter sykdomsperioden, og nå vil vi gjerne ha tilbake den vante rutinen, hun bruker kanskje å våkne normalt 1 gang i løpet av natta, enten fordi hun har drømt eller har mistet smokken, og mange netter sover hun hele natta uten at vi er inne. Har dere gode råd til oss?

Vi drar forresten til legen i dag for å utelukke UVI eller øreverk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tippet på øreverk... La henne ligge høyt med hodet og spray nesa med skikkelig nesespray.

Jeg synes dere absolutt skal gi ekstra service når jenta er syk!!

Skrevet

Enig med yrild - ekstraservice er et must når ungen er syk. Kanskje er det bedre om hun får sove i senga deres til hun blir frisk? Høres ut som om hun har vondt et eller annet sted, meget mulig det er ørene. Uansett er det smertelindrende å få ligge i senga til mamma og pappa når man er syk. God bedring til lillejenta! :)

Skrevet

Takk for råd, vi får se om legen finner noe som er galt. Jeg prøvde å spørre i natt hvor hun hadde vondt, og da pekte hun på korsryggen og sa ryggen. Det kan jo kanske være influensa. Hun er jo veldig slapp på dagtid, og da får hun slappe av på fanget eller i sofaen med smokken sin. Dere har rett i at hun fortjener ekstraservice når hun er syk, og det får hun jo spesielt på ettermiddag og kveld når hun er som slappest. Vi er bare litt redde for at når sykdomsperioden bli så langvarlig, og nettene bare verre og verre, er det vanskelig å snu det tilbake når hun er blitt frisk igjen. Men jeg skal prøve litt mer i natt og se om det kan bedre situasjonen. Hun har alltid sovet veldig godt for seg selv, så vi har aldri pleid å ha henne i sengen når hun er syk.

Skrevet

Så lenge hun ikke har vondt og gråter kan hun selvfølgelig sove i egen seng. Du kjenner jenta di best. Disse sykdomsperiodene er alltid en utfordring, og tiden etterpå (når man må få på plass de gode vanene igjen) likeså... Men jeg har tro på at det er bedre å trygge og trøste ekstra i sykdomsperioder (enten i egen seng eller i foreldrenes). Slik unngår man også at senga blir en plass de forbinder med å være alene og ha det vondt, og det blir dermed enklere å få barnet til å sove alene i sengen sin når han/hun har blitt frisk igjen.

Slitsomt med sykdomsperioder, både for liten og stor. Håper jenta di blir fort frisk igjen! :)

Skrevet

Takk, det håper jeg og! :) Hadde jo ikke lyst å lade opp til ny spedbarnsperiode med så masse nattevåk på kommende storesøster! og så er det ikke så greit å tenke klart og løsningsorientert på svarteste natta, bedre å tenke litt rundt det på dagtid. Flott med så mange tilbakemeldinger, det er alltid noe man ikke har tenkt på selv.

Skrevet

Hei, legen fant ingenting galt, bare litt økte infeksjonsverdier, men feberen ga seg i løpet av helga, og nå er energinivået tilbake. Fortsett våkner hun 1-3 ganger per natt og skriker, og kan bli veldig frustrert hvis hun ikke finner smokken, mister teppet eller vannet sitt. Men stort sett går det greit, litt oppvåkning om natten skal vi tåle! :) HI

Skrevet

Så fint at det går bedre:)

Vi har også en to-åring som har vært endel syk- våknet på natta her også, og lå også sammen med oss to-tre netter fordi vi ville følge med, visste ikke helt hvor syk han var.. også her gikk det fort bedre da han ble frisk, etter litt hyling fordi han ville inn hos oss da... ting går seg heldigvis til, man må i alle fall kunne gi litt ekstraservice når barna er syke uten dårlig samvittighet, man får heller reparere "skadene" av det etterpå ;)

Skrevet

Godt at det går bedre da, men trenger de virkelig å ha vannflaske oppi senga? Toåringen vår roper etter vann maks en gang pr. natt eller ingen, da får han det "servert". Det skal normalt ikke være nødvendig hvis de drikker bra før de legger seg. Jeg syns det høres ut som mye styr med den flaska som stadig forsvinner. Kunne den evt. vært bundet fast et sted f.eks.?

Mye uro på natta kan også komme av for lite søvn generelt, kanskje det trengs mer søvn på dagen eller at barnet må legges før. Kan det være for mye uro og tv-titting rett før leggetid? Vi har i alle fall merket stor forskjell fra kvelder med mye uro kontra de helt rolige.

Skrevet

Hei, takk for alle interessante innspill.

Nå når hun er frisk er ikke nattesøvnen noe problem lenger, og innsovningen er grei og rask, hun vil alltid legge seg, er god og sliten. Hun legger seg kl.19, og sover til cirka 6.30-7.30. Dagsoving trappet vi ned i høst, og kuttet helt ut for 2 mnd siden, når legginga begynte å bli trøblete, og det tok 1,5-2 timer før un sovnet.

Jeg tror hun drikker bare 1-2 ganger om natta, og syns det er greit å slippe å stå opp for å gi henne vann. Hun drikker generelt mye vann hele dagen, mer enn de fleste tror jeg. Men så er hun jo en turbo med et høyt aktivitetsnivå, barnehagen forteller at hun enten hopper eller springer stort sett hele tida.

Ja det er greit å roe litt ned på kvelden, vår unge er ikke noe særlig interessert i TV'en uansett, mye bedre å lese eller leke litt mellom middag og legging. Noen dager er de jo veldig slitne etter barnehagen, og kvelden blir mer kaotisk og sutrete. Kjenner meg godt igjen etter en lang dag på jobb... :)

Jeg tror også at det som skjer på dagtid kan påvirke natta mye. Og ting går jo i faser. I perioder med mye utvikling, har helesøster sagt de kan bli mer urolige på natta. Mareritt skjer jo stadig vekk. Vi får vel bare holde ut, det er jo stort sett mest kos! I dag da jeg kom hjem fra jobb fikk jeg stor klem fra jenta, som sa: Jeg er glad i deg. :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...