Gå til innhold

Legging MARERITT hver kveld... 3 mnd... Når kan man begynne med "metoder"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det rundt 6 mnd. da? Aner ikke. Har aldri klart å la ungene skrike ved legging.

Skrevet

Huff får helt vondt imaven av slike innlegg......

Stakkars liten baby!

Jeg begynnte å lære ungen min å sovne av seg selv da han var 8 mnd. Men brukte ikke noe "metode" - lot han ikke gråte da jeg gjorde det.

Synes i det hele tatt det er litt tidlig med rutiner på en så liten en jeg da.

Skrevet

Selv om jeg skriver "metode" betyr ikke det at jeg skal la babyen min skrike seg i søvn.. Det finnes ti-talls metoder man kan bruke, og det er ikke alle å få vondt i magen av...

Hvis en 3mnd gammel baby syntes det er OK med rutiner og har laget dem selv så er det ikke noe galt i å ha leggetid på en så liten.... Hun har lagt seg 7 siden fødsel og det er ikke noe vi har gjort fra eller til for å få henne slik...

Begynner å bli mektig lei av spydige innlegg her inne, nesten så man ikke gidder å spørre om tips lenger i fare for sånne som deg..... VEt egetlig ikke hvorfor jeg gidder å bruke tiden min på å svare på dette...

Skrevet

Hei min lille har jeg begynnt med grøt på nå som hun ble 3mnd (begynnte også ved 3 mnd på de to andre) får grøt kl 17 tar på pysj kveldsstell 17.30-18, kveldskos til 18.30, tar henne med i senga og puppes i søvn tar ca en time og hun sover godt, har gått seg til av seg selv.

Skrevet

Du spør jo ikke om tips! ;)

Men om hun selv har laget seg rutine på at hun vll sovne kl 19 hvorfor er det da ett mareritt å legge henne??

Svaret mitt var heller overhode ikke ment å være spydig.... btw

Skrevet

Hvis du mener innlegget ditt var hyggelig så har vi ganske forskjellig personlighet........

Skrevet

Ja enig i det om du synes ditt hovedinnlegg var så mye bedre :)

Skrevet

Hentet fra sovlillebaby.com;

Både Ferber og jeg er enige i at barn ikke bør søvntrenes i det hele tatt før de minst er 4 måneder gamle, helst 6 mnd. Før den tid er hyppige oppvåkninger både gunstig og normalt.

les om flere ulike søvntreningsmetoder her;

http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm

og lykke til, håper det løser seg snart for dere, er ikke noe moro når de små sliter om kvelden=)

Skrevet

Tusen takk, lykkeli!!

Vet hvordan metode jeg kunne tenkt meg og bruke (samme som storesøs) men husket ikke når man kan gjøre dette... Er veldig slitsomt når hun er så dårlig på å finne søvnen.. Er det hele dagen også, men da har man jo heldigvis vognen.. Så er kun 1 legging inne og det er når det er kvelden, og da er det bare å reservere en time, minimum!

Hun sovner fint etter amming på natten, så det er deilig da... Men aldri vært typen baby som kan sovne hvor og når som helst uten "hjelp"..

Uansett deilig at hun er klar for å ta kvelden kl 7, så mor og far får litt kveld i stua ;)

Skrevet

her er ei som spør om råd. Jeg forstår ikke hvorfor folk som ikke kommer med råd gidder å svare. Og så spydigt.

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Nå legger han seg mellom halv ti og halv elleve - litt sent, men det verste er at uansett hvor trøtt han er, så vil han ikke legges. Vil hele tiden bæres eller rugges i vogn. Når han først har sovnet i senga si, går det imidlertid bra gjennom natta - dvs. han våkner hver 2. til 3. time, men sovner som regel greit ved puppen.

Så...hjr er målet å få han til å sovne litt tidligere på kvelden, og gjerne finne søvnen selv - uten for mye "hjelp". Jeg bruker ingen metode, men legger han i senga si hver kveld (tar han over til min seng om natta). Jeg har heller ikke angst for å la han skrike i et par minutter om det må til. Synes helt ærlig at mange har en litt fanatisk holdning til skriking her!

Skrevet

Som du vel allerede har fått til svar -når de er 6 mnd og har vært igjennom 6 måneders kontroll m lege på hs. (Er ihvertfall slik de anbefaler her på hs).

Skrevet

Jeg begynte å vekke babyen fast kl 07.00 hver dag da han var ca 6 uker. Dermed begynte han å legge seg 22.00 i steden for 24.00. Så har han etterhvert lagt seg tidligere og tidligere. Nå legger han seg kl 20.00 og får lov til å sove så lenge han vil på morgenen. Pleier å våkne mellom 07.00 og 07.30. Spiser før jeg legger meg og en gang på natta. Sover 3-4 ganger i løpet av dagen. Regner med at han snart kan slutte med den siste luren, som pleier å være bare 20 min, og heller legge seg 19.

Skrevet

Dere må jo bare følge med på babyens rytme, tretthetstegn osv å begynne å innføre faste rutiner. Det er jo også en metode. Trenger jo nødvendigvis ikke være ferbers metode HI mener, for det er vel litt tidlig for det.. Men når det er sagt så har vi begynt å lære våre unger å sovne alene veldig tidlig, så lenge det ikke innebærer masse skrik og hyl. Når de er 3 måneder klarer de fint å finne søvnen selv hvis en har gjort forarbeid en stund.

Skrevet

Hvis du allerede har innarbeidet den viss rutine rundt leggetid 19, så er jo det en god begynnelse til at ungen etter hvert lærer seg å sovne selv også!

Jeg har ikke brukt noen skrikekurer på mine - på førstemann brukte jeg 'opp/ned'-metoden, og det gikk ganske fint. Da tar du opp ungen når han gråter (ikke sutring), og legger ham ned igjen straks han slutter å gråte. Til slutt vil han forstå at det er helt greit å sovne i senga si, og så trenger du knapt gjøre noe mer enn å si en fast natta-frase før du går ut. Men det kan ta litt tid, da - en ukes tid. f.eks.

Med lille har vi ikke trengt å ta noen grep for å få ham til å sovne av seg selv. På dagtid gråter han nesten alltid noen minutter før han sovner, og det vet jeg nå at skjer enten han legges inne eller ute, så da lar jeg ham faktisk skrike de par-tre minuttene det tar - hender jeg vugger baggen litt hvis vi er inne, og på trilletur er det jo bare å trille... Det er stor forskjell på 'soveskriking' og annen skriking på min i alle fall, så jeg vet hva som er hva nå. På kveldstid sutrer han bare litt i noen minutter før han slokner helt av seg selv.

Er ellers enig i at det skaper dårlig stemning å skrive innlegg som er sure (eller lett kan oppfattes slik) når noen ber om gode råd. Det står ikke noe som helst i HIs første innlegg som tilser at hun er på jakt etter skrikemetoder!

Skrevet

Tusen takk for svar alle!! :D

Idag var hun trøtt tidlig og vi begynte legging klokken 18:10, klokken 19:30 klarte hun endelig å sovne.. Slitsomt for henne og for oss... :/

Det er opp-ned metoden jeg har tenkt å bruke, men da må jeg altså vente i 3 mnd til :/ Puh...

Slitsomt når legging er en kamp hver kveld... Veeeeldig glad for at vi bor slik at hun kan sove i vognen ute på dagtid så jeg slipper den hærsens leggingen flere ganger dagelig...

Skrevet

Jeg skjønner jeg er "bortskjemt" med baby som har siden 5 mnd alder blitt lagt i sengen sin, etter mat og bad/stell, uten å gråte e.l. Legger han bare ned, sier natta osv...går ut av rommet. Aldri vært gråting. Bare sovner. Han er nå 8 mnd.

Sånn var storebror også.

Skrevet

Opp/ned metoden må du vel ikke vente med i 3 måneder til? Det er jo ikke en skrikekur ,mer en metode for å lære å sovne uten gråt.. Der ungen får trøst hele tiden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...