Gå til innhold

Til dere med lavt stoffskifte!

Anbefalte innlegg

fikk dette i forrige gravivditet antar man. Nå er jeg gravid igjen og lurer på hva som er vanlig ang. oppfølging=?

er det mer kontroller, oftere og noe en må "kreve om en har en lege som vet lite om dette??

(har økt medisin dosen litt og nettopp tatt nye prøver)

hvordan opplevde du å være gravid med lavt stoffskifte?

føler jeg vet så altfor lite om dette! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142921486-til-dere-med-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har operert bort hele skjoldbruskkjertelen og må ha all levaxin kunstig tilført. Ble gravid i sommer og visste selv at jeg måtte øke dosen. Viktig at man tar kontakt med lege med en gang man vet man er gravid. Jeg spurte legen min, men han visste hvis ikke noe om det, for han spurte om jeg visste at dosen skulle økes. Svarte han at det vet jeg selv, men gynekologen min sa det også til meg. Hun mente jeg måtte øke dosen 50%. Men tror ikke de øker alt med en gang. Nå har jeg leste en plass at hvis man måler stoffskiftet når man er gravid kan man få feil svar. Har visst noe med hormonene å gjøre. Mener også å ha hørt at man skal til kontroll 1 gang i mnd. Viktig at man følger med selv på hvordan man føler seg. Nå blir mange veldig trett i svangerskapet, og har man lavt stoffskifte trenger man ekstra søvn. Blir du veldig sliten og trett, så ta kontakt med lege. Bedre å gå til kontroll en gang for mye enn en gang for lite. Jeg økte dosen med 100 i uka, men tror det var litt for lite. Nå mistet jeg i uke 10, så jeg vet ikke noe om hvordan det er lengre ut i svangerskapet. Vet bare at legen sa jeg skulle ha tett oppfølging. Mange leger vet lite om stoffskifte så det er viktig at man setter seg inn i det selv. Se på stoffskifte.org, det er thyreoideaforbundet sin side. Skal stå noe om graviditet og stoffskifte der.

Lykke til!

jeg tror ikke jeg hadde lavt stoffskifte ved forrige svangerskap. Men da vi skulle prøve på neste og gått på pergotime,metformin uten å bli gravid og bl.pr. på stoffskiftet viste lave verdier så tok legen min kontakt med spes. på på sykehuset innen endokrinologi. Da måtte jeg begynne på medisiner da dette kunne ha noe med ufrivillig barnløshet. Nå er jeg 6+2 uker på vei og snakket med legen på tlf da legen skulle alikevel ringe meg for å øke levaxin. Jeg fortalte jeg var gravid og da nevnte legen min om at hun skulle ta kontakt med endokrinolog på sykehuset for å få oppfølging under svangerskapet. Nå skal jeg til legen den 25 feb. da jeg skal ta nye prøver på stoffskiftet og ta svangerskapskontroll samtidig. Da regner jeg med hun kommer til å nevne hva som skjer videre. skal også på tidlig ul da jeg har en SA bak meg itilegg . skal dit samme dagen. Det er ikke farlig å ha denne sykdommen,men har lest at veksten av fostere bør følges opp med stoffskiftesykdom.

jeg er i uke 8+3 og har ikke hatt svangerskapskontroll. Burde jeg det i forhold til stoffskiftet? skal man da gå en gang i måneden fra en tester pos.? og hva gjør man da hos legen de gangene som er annerledes enn de uten stoffskifte probl.?

Jeg hadde høyt stoffskifte før jeg fikk barn, fikk radioaktivt jod og dermed lavt, går nå på levaxin. Til vanlig ca. 100 mikrogram pr dag, det er ganske mye. Skjoldbruskkjertelen min er vel ganske ødelagt.

Jeg har nå fått ett barn og venter nummer to i disse dager. I begge svangerskapene har jeg tatt stoffskifteprøver ganske ofte, ca. hver tredje eller fjerde uke. Min fastlege har ganske god greie på dette, ville ellers hatt tettere oppfølging av endokrinolog/ indremedisniner på sykehuset, det hadde jeg i første svangerskap.

Det er viktig å komme seg til legen og få tatt blodprøver så fort en vet en er gravid, i alle fall i uke 6-8 eller der omkring. Det er ikke noen grunn til å styrte til legen i uke 4 akkurat, det tar litt tid før stoffskiftet endrer seg.

Det går ikke an å si noe generelt om hvor mye dosen skal økes i svangerskapet, jeg har økt til nesten dobbel dose mot slutten. Mer og mer levaxin utover i svangerskapet. Men dersom noe av skjoldbrukskkjertelen er intakt vil den øke produksjonen selv også, dermed trenger du kanskje ikke trappe opp så mye, eller noe i det hele tatt.

Viktig å følge med på blodprøvesvarene, sjekk referanseverdiene, se etter at du har nok T4 og T3. TSH kan blir veldig høy, særlig i starten av svangerskapet, men dette er kun en indikasjon på at behovet for levaxin er stigende og ikke farlig i seg selv. Har du nok T4 og T3 så skal det gå bra. Men følg godt med på formen din!.

Jeg har ikke vært spesielt trøtt, men kanskje mer sliten, er ikke av de sprekeste til vanlig heller. Uansett, er du gravid så ta hensyn til kroppens signaler og hvil når du føler for det, det bør alle gjøre. Alt av svangerskapsplager blir værre om du driver rovdrift på deg seg.

Husk også at du kan trenge mer levaxin enn vanlig hvis du skal amme. Det kan være snakk om en betydelig økning i forhold til din normale dose. Følg derfor godt med på formen og ta ofte blodprøver i ammeperioden også.

Det er bare stoffskifteprøvene som er annerledes i forhold til vanlige kontroller, ellers har oppfølginga og svangerskapene vært normale.

Jo forresten. Har vært til to ekstra ultralyder i hvert svangerskap for vekstkontroll av babyen. Det er en viss fare for liten baby dersom du går med altfor lavt stoffskifte lenge. Førstemann var 4.1 kg ved fødsel og nummer to regner de med er helt normal. Kan godt være han er større også.

Lykke til!

PS

Jeg har ikke opplevd å være gravid uten denne sykdommen, så jeg har ikke noe å sammeligne med. Men det har gått greit. Jeg har heller ikke hatt så lavt stoffskifte i svangerskapene, siden jeg har vært riktig medisinert.

Har vært innom mange av de kjente plagene, men ikke noe ekstraordinært. Eneste mye kynnere i siste trimester. Har nå lest at magnesium kan motvirke kynnere. Magnesiummangel er et kjent fenomen hos de med lavt stoffskifte, så kanskje dette er verd å undersøke også. Litt sent for min del i denne omgang.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...