Gå til innhold

Ekstra oppfølging fra legen, hva bør vi overvektige gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg har bedt om å få ekstraoppfølging av lege, med blant annet to glukosebelastninger. Det fikk jeg nemlig forrige gang da jeg fikk all oppfølging via Riksen pga overvekten.

Men når er det vanlig å ta de to testene? hvilke uker?

Min lege viste ikke det, så jeg må sjekke ut på egenhånd.

Sist fikk jeg også målt ungen via ekstra ultralyder, målte ikke magen med målebånd slik jeg ser mange andre gjør.

Er det andre tiltak som dere har fått anbefalt for å følge svangerskapet litt tettere?

Fortsetter under...

Vet faktisk ikke hva man kan gjøre. Så vil gjerne høre om du finner ut noe. Hadde svangerskapsdiabetes sist, og veier IKKE mindre denne gangen. Gruer meg forferdelig til legebesøk. Legen min, har fortvilet over vekten min lenge, sa "nå har vi MASSE å ta tak i!". Gruer meg noe enormt, og har bare lyst til å gjemme meg vekk! Lever på lavkarbo om dagen, og gjør mitt ytterste for å unngå at kiloene skal øke forferdelig mye...

Hei. jeg har fått ekstra oppfølging i svangerskapet begrunn av høy bmi. veide 96 kg når jeg begynte. gikk ned til 94 og er nå opp i 97.5. Er i uke 34 nå. er 175 cm..

Jeg tok sånn sukker test i uke 28. Jeg fikk også en ekstra ultralyd på sykehuset i uke 29 ca. og en litt senere. for å se på sånn vekstestrimering eller hva det heter.

jeg er veldig redd for å får svangerskaps diabetes og prøver å styre unna lystene mine.. Men jeg synes at man kunne fått mer hjelp av legen og sånne ting. ikke bare at du må prøve å ikke gå opp formye i vekt!..

Hos jordmor første gang så fortalte hun at hun akkurat hadde vert på kurs på Haukeland Sykehus og der hadde de fått beskjed om at hvis man har en bmi på over 27 så skal man nå ta en glukosebelastningstest så fort så mulig når man er gravid ( men sikkert etter uke 12 pga den risikoen der) men hvertfall skulle man ta en så tidlig som mulig og så skulle man ta en igjen i uke 28-30.

Jeg tok en dagen etterpå den kontrollen og da var jeg i uke 15 + et eller annet og den var helt fin :) Og skal ta neste nå i uke 28-30, er 25+4 :)

• 3 måneder senere...

På min første kontroll fikk jeg ikke vite så veldig mye. Men jeg fikk høre at jeg skulle ta en glukosebelastning i hvert trimester. Siden jeg ligger på grensa til svangerskapsdiabetes (fikk 7,5, og nedre grense er 7,8), regner jeg nesten med at jeg vil få svangerskapsdiabetes etter hvert og bli henvist til sykehuset ved neste test. Selv om jeg spiser null sukker og mindre karbohydrater.

Ellers har jeg ikke hørt om så mye. Det kan kanskje være lurt å sjekke kolesterol, vitaminer og mineraler og slike ting, hvis det er lenge siden sist. Det har i alle fall jeg tenkt å be om ved neste kontroll. Men jeg ble virkelig interessert i ultralyd for å måle størrelsen på barnet. Hørtes lurt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...