Gå til innhold

Dere som lurer på om/hvorfor det er dumt å leve etter tradisjonelle kjønnsrollemønstre, kan jo bare telle antall innlegg her inne som dreier seg om OS, dobbel barnetrygd, dagpenger, barnebidrag, faens NAV og økonomiske bekymringer...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Right to the point:)

Ganske Ok å vite at for min egen del er jeg fullt ut i stand til å forsørge egne barn - dersom ekteskapet skulle ryke (noe jeg selvsagt håper det aldri gjør - i likhet med alle dere som lever i den derre lykkelige 50-talls husmor-boblen deres).

Jeg lever lykkelig i mon 50 talls husmorboble bortsett fra at jeg jobber og tjener mest.

Og mange av personene som skriver innleggene det refereres til er vel ikke nødvendigvis å samenlikne med en husmor uansett?

Hmm. Trodde da det var ganske tydelig hva som var poenget mitt. At kvinner som ikke har deltatt i arbeidslivet mens mannen har jobbet er ganske rævkjørte ved samlivsbrudd - noe man blir minnet på i en ganske stor prosentandel av innleggene her inne! (Du som jobber og tjener mest der oppe, inngår absolutt ikke i definisjonen av tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Tradisjonelt har kvinner vært hjemme, det at en kvinne tjener mest er en ganske moderne mulighet :-) Det har ingenting å gjøre med hvem som vasker mest)

Tydelig nok?

HI

Annonse

HI

det er noe du glemmer her...

jeg jobber 100% som førskolelærer,men hadde jeg og mannen min skiltes hadde det gått jævla hardt ut over oss fordi vi bor i en dyr storby.jeg hadde sikkert klart å fått hodet over vannet med de to barna mine,men tror ikke det hadde gått uten støtte både fra her og der.

det hadde blitt økonomisk bekymringer og faens NAV her også SELV om jeg jobber.og nei,jeg sløser ikke med penger...

Jeg ser absolutt den, 14:38. Men du hadde vært ute i MYE hardere vær om du ikke hadde hatt jobben din (eller muligheten til å ta en tilsvarende jobb siden du var akterutseilt på arbeidsmarkedet), selv om den er dårlig betalt. Da hadde det bare vært å selge unna, flytte langt bort fra alt dere kjenner, og sette hjelpeapparatet i sving på alvor.

HI.

Rent bortsett fra at det ikke er større sannsynlighet for skilsmisse i kjønnsdelte hjem. Det er dermed ingen åpenbar sammenheng mellom spørsmål om OS og dårlig råd og tidligere kjønnsroller.

Så igjen, hva søren er poenget ditt?

Nå er det min tur til å spørre: hva er poenget ditt? Hvorvidt folk skiller seg mer eller mindre i hjem der mannen er i arbeid og kvinnen hjemme, er ganske likgyldig. Ca halvparten av alle par går hver til sitt. Hvis vi har 100 mennesker, vil altså 25 kvinner og 25 menn være partnerløse på sikt. Av de 25 kvinnene vil ganske mange ende opp i økonomisk trøbbel, avhengige av hjelpeaparat og eksmann (og ganske forbitrede, må jeg plumpt få legge til), mens utrolig få av mennene vil lide samme skjebne.

Poenget er at mottagere av OS, barnebidrag, dobbel barnetrygd ikke i hovedsak består av kvinner fra forhold hvor det var tradisjonell kjønnsdeling. At noen har tradisjonell kjønnsdeling betyr ikke at kvinnen etter et brudd vil slite noe mer økonomisk enn andre. Hovedinnlegget virker nokså meningsløst.

Jeg syns nå her er ganske så mange innlegg her om udugelige menn, jeg...... Det dveler jeg litt ved, og priser meg lykkelig fordi jeg er singel ;) Heller lite penger, enn en tragedie av en mann.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...