Majka81 Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Har en sønn som blir 2 år i april. De siste 14 dagene har han begynt å få raserianfall når vi skla ta morgenstell, bytte bleier og ta kveldstellet. Dersom han ikke får det som han vil blir han rasende og ofte kaster han seg ned på gulvet, ruller rundt noen ganger mens han skriker. Jeg er ganske konsekvent av meg. Gir han et par sjanser, forklarer han hva som skal skje. Dersom han ikke hører etter så gjennomfører jeg kveldsstellet, morgensstellet og bleieskiftet mens han vrir seg som en ål og hyler. Mens jeg holder på så forklarer jeg han hvorfor det blir sånn. Er dette trassalderen? Vil det gå over? Takler jeg situasjonen riktig? Innimellom slagene er han en blid og fornøyd gutt.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Er dette trassalder? Ja Vil det gå over? Tja, ikke gå over, men roe seg, komme tilbake i en annen form, roe seg, komme til bake i en annen form osv Takler jeg situasjonen riktig? Ja, absolutt, synes du takler det kjempebra! :-) Trass kan også kalles løsrivelse, eller selvoppdagelse. Barnet tester hvor selvstendig det er, ser hvor grensene går osv for å finne sitt nye jeg både i forhold til seg selv og omgivelsene. Dette vil det antagelig fortsette med i ulike former frem til tenårene er ferdig ;-) Vår eldste er 8 år og har fortsatt raserianfall og "trassbyger", og jeg regner ikke akkurat med at det vil bli mindre av det med årene, heller mer, hehe.. Men det er på en annen måte nå enn før når ha var liten.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Vil også si det er trassalderen som melder sin ankomst...har det på samme måte her, og noen ganger er det en skikkelig tåmodighetsprøve. Høres ut som om du takler situasjonen bra:) Av egen erfaring er det ikke alltid like lett å snakke rolig og forklare men er ofte det som funker best:)
Majka81 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2011 Jeg er ikke så ofte inne her, men takk for svar! Det hjelper på å høre at det er flere som opplever trass og at jeg gjør takler det bra! Jeg tror nok også at det viktigste er konsekvens og at en snakker med barnet sitt og forklarer hva som skjer og hva som skal skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå