Gå til innhold

Jeg synes ikke det skulle vært lov med anonym egg/ sæddonorer!

Anbefalte innlegg

Hverken i Norge, eller noe annet land! Det har forundret meg like mye hver gang denne diskusjonen har kommet opp i media at mødrene og fedrene til barn av anonyme egg/sæddonorer mener at deres barn ikke vil få noen "identitetskrise" ved at de aldri noensinne vil kunne få vite noe om sitt biologiske opphav!

Altså, hvordan kan man uttale seg på vegne av sine barn?? Jeg vet jo ikke nå, hvordan mine barn vil reagere på at vi ikke har døpt dem f.eks?? Jeg kan jo ikke si nå at, mine barn vil ikke ha noen problemer med dette! Jeg er jo ikke dem. Det jeg kan gjøre er å fortelle hvorfor jeg lot vær å døpe og si at jeg står for det valget, men hvis de er uenige i at det var det beste så kan de selv gjennomføre dåp.

og her kommer vi til sakens kjerne for min del...

barn som er resultat av anonym sæddonor/eggdonor vil jo ikke kunne "angre" valget om at donoren er anonym og få tak i informasjon. De må leve med å ALDRI få vite noe og det synes jeg er egoistisk av foreldrene som tar valget på vegne av barnet!!

Tenk deg bare hvis du går til legen pga en sykdom eller noe så enkelt som at du ønkser p-piller og legen spør om det er forekomst av blodpropp i slekten.. med anonymdonor vil du jo aldri ha muligheten til å finne ut av det....

likeså kan du ende opp med å gifte deg med /få barn med en som er biologisk søsken fordi du ikke vet hvem som er din biologiske far/mor..

vet at det skal endel til for at det skal skje, men det er jo faktisk ikke umulig.

jeg synes rett og slett at hvis man skal benytte egg/sæddonor så må det være mulig for barnet å få vite hvem som har donert.

Fortsetter under...

Nei sikkert ikke så lurt, men jeg har tenkt på dette en stund og ville bare se om noen kanskje var enig i tankegangen.

Vil ikke skrive innlegg om slike ting med nick.. jeg skriver innlegg med nick kun når det gjelder litt mer "ufarlige " temaer..

Ikke spesielt enig selv om jeg ser poenget med sykdomshistorikk i familien. Å sammenligne donasjon og dåp blir for søkt.

Forøvrig ser det ut til at adoptivbarn ikke nødvendigvis får en identitetskrise så da ser jeg ikke helt at donorbarn trenger å få det heller.

Åpen donasjon vil bare hindre at kvinner og menn donerer.

Så du vil helle la ungen vite at dens egentlige far er Jens Jensen og han har runka i 20 år og produsert mange hundre barn?

Går jo an å være anonym donor, men inkludere sykehistorie.

heh, er enig at det er søkt å sammenligne dåp og donoregg/sæd, men var den eneste tingen jeg kom på i farten...

greit nok, man kan inkludere sykdomshistorikk.. men hva med det at man faktisk kan gifte seg med sin halvbror/halvsøster uten å vite om det??

Noen adopterte får "identitetskriser" andre får det ikke... sånt vet man jo aldri.!! ei heller med donorbarn, mitt ståsted er at staten ikke skal legge til rett for for anonymedonorer nettopp av de grunnene jeg nevnte i hovedinnlegget.

Adopsjon foregår jo av barn som allerede er født, så det blir uansett annerledes...

det er desverre ingen menneskerett å få barn, så om folk lar vær å donere egg /sæd hvis det kun er tillatt med åpen donasjon, så ja vel, da får kanskje ikke alle som har lyst på barn det.. men sånn er livet! Trist, men sant!

Annonse

Det er med dagens regelverk faktisk ikke mulig å være anonym sæddonor her i landet. Og det er en klar grense for hvor mange barn man kan bli opphav til (maks 8). Når barna fyller 18 år, har de krav på å få vite hvem som er den biologiske faren.

Å inkludere sykdomshistorikk er jo ikke alltid et poeng. Hvis den anonyme donoren er feks 20 når han donerer, tviler jeg på at han har hatt mye sykdom i livet sitt. Mange av de arvelige sykdommene vil jo slå inn først senere. Og denne fortløpende oppdateringen av sykdomshistorien går barnet glipp av.

Så litt naivt å tro at det løser saken.

HI innledet med å skrive "Norge", derfor på sin plass å orientere om hvilke regler som faktisk gjelder. Ellers har jeg ingen tro på at norske menn reiser til Danmark for å avgi sæd. At norske kvinner reiser dit for å få sæd, er en annen sak.

Annonse

for min del skjønner jeg de som vil være anonym.tror du virkelig noen villet ha blitt sæddonor om de ikke kunne være anonym?

de hjelper jo barnløse,hadde det ikke vært for anonym sperm så hadde ikke de barnløse/single hatt mange alternativer!

synes de gjør en strålende jobb jeg!

hvem vil vel risikere å plutselig få 8 barn til?

Jeg skiver jo i HI at jeg mener dette ikke burde være lov, hverken i Norge eller i noen adnre land! :)

Selvfølgelig skjønner jeg at ingen statsmyndigheter leser innlegg på BIM/DIB/BAM, eller andre nettforum..

Dette innlegget ble skrevet kun for å se om noen andre fulgte tankegangen min. Barn av anonyme donorer kan jo opplevde disse dilemmaene uansett om de er norske, danske, thailanske, amerikanske, engelske eller fra hvilket som helst land i hele verden!

Derfor mener JEG at det ikke burde være lov, men jeg respekterer fult ut at andre ener noe annet!

Men igjen, det er ingen menneskerett å få barn, så min personlige mening er at det ikke burde finnes noen mulighet for noen, uansett hvilket land du bor i å få tak i egg eller sæd fra anonyme donorer...

jaja, nok om det. .

takk for svar!!

ikke en menneskerett å få barn nei...det kan du si som sikkert sitter der og smiler med de barna du vil ha og kan få..?

lett å sitte høyt til hest når man får det man selv vil...:)

Akk ja. Hvorfor skriver du da, HI, som om det er lov å være anonym sædgiver i Norge, noe det faktisk ikke er? Det er vel nok av aktuelle problemstillinger allerede, om man ikke skal konstruere noen i tillegg.

Ehh.. angående sydomshistorik så blir anonyme donorer sjekket ganske grundig både selv og bakover i slekta. Du kan ikke donere hvis du har mye alvorlig sykdom bakover i slekta eller selv.

Jeg kan gjenta meg selv til det kjedsommelige. Dette er en problemstilling så lenge det er lov med anonyme donorer uansett hvilke land dette er tillatt!! Det gjelder ikke spesifikt for Norge. ( Ja jeg vet det ikke lenger er lov i Norge..og det er bra synes jeg).

Poenget er at jeg mener at myndighetene (i et hvilket som helst land!!) ikke SKAL eller burde være med på å lage et system hvor barn mister muligheten til å finne ut av sitt biologiske opphav!!

Og til deg som mener at jeg sitter på min høye hest med de barna jeg vil ha. Hva vet vel du?

Jeg er sikkert slem som mener dette da, men det er igjen min mening. Bare gøy å høre hva andre mener, selv om mange går inn for å misforstå meg med vilje.

Uansett om dette hadde vært lov i Norge eller ikke så kan dilemmaene (som nevnt i HI) oppstå så lenge det er lov et eller annet sted i verden generelt!! Jeg synes det er rart at ikke flere er kritiske til dette!

Ha en god dag folkens! :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...