Gå til innhold

Hvor "fjernt" må et navn være før en kan bruke det på sitt eget barn?

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente fra før, og siden hun har et navn med 2 stavelser og a-ending, synes jeg at en eventuell neste jente bør ha en annen type navn.

Favorittnavnet mitt er Alvilde. Det passer til storesøsters navn og vårt etternavn. MEN, dette er ikke et vanlig navn, 5-15 personer har fått dette navnet hvert år de siste 10 åra.

Og jeg vet om en liten jente på cirka 4 år som heter det. Vi bor i en kommune med cirka 15 000 innbyggere, og jeg vet av moren til jenta. Vi er ikke venninner, men nikker når vi møtes og har noen få felles venner. Vi har gått i samme klasse i 2 år, men var ikke direkte venninner da heller, men heller ikke uvenner. Mine og hennes barn kommer neppe til å ha noe med hverandre å gjøre i framtida, da de ikke tilhører samme skolekrets.

Men jeg undrer; hvor går grensa for når en kan "ta" et navn og gi til sitt eget barn? Siden navnet er så sjeldent er det jo naturlig at moren forstår at vi har blitt inspirert av henne. Hadde navnet vært Emma hadde det jo ikke vært noen fare, men dette er jo nærmest hennes navn. Det er i allefall garantert ingen andre i kommunen vår som heter det samme.

Fortsetter under...

Det syns jeg helt klart du kan bruke. Blir dumt å kutte ut et navn man liker godt bare fordi man bor i en liten kommune og navnet ikke er så vanlig. Virker jo som om du og moren ikke har noe særlig med hverandre å gjøre, og det blir jo endel år mellom barna deres også. Tror som du sier at du ikke ville tenkt over det dersom det hadde vært et mer populært navn.

HI her, tror jeg var litt kjapp på lappen i begynnelsen. Den andre Alvilde er vel kanskje ikke mer enn 2 år, så det blir 3 år mellom henne og min jente. Og mannen min sier at han prater med henne hvis han møter henne på fest (noe som ikke er særlig ofte). De er heller ikke venner direkte, sikkert bare litt mer sosiale enn det jeg er. :-)

Mannen min synes at det blir som å stjele et navn, men jeg heller mot å bruke det, siden det faktisk er det eneste jentenavnet jeg kan tenke meg å bruke. Han har flere alternativer i liker-bunken sin, og synes derfor at vi bør styre unna navnet hvis vi har mulighet til det.

Men han liker det også, og sier at han ville ha brukt det om det ikke hadde vært for at det er opptatt. Huff, ikke lett dette!

HI

Jeg mener fremdeles at dere helt klart kan bruke navnet!

De har jo egentlig bare vært "heldige" med at ingen andre har brukt det enda. Alvilde er ikke sååå uvanlig heller. Det er ikke et navn de har laget selv, liksom. Jeg har vurdert det selv, som oppkalling etter oldemoren min.

En av våre naboer fikk en datter da jeg var liten, foreldrene ringte min mor og spurte om det var greit at de ga henne samme navn som meg. Hun syntes bare det var koselig, og dette var folk vi hadde mye med å gjøre.

Ingen eier et navn, tross alt:)

Ja, du har kanskje rett. I tilfelle vi møter denne moren før fødselen, i en setting hvor en faktisk blir stående og prate litt, bør vi nevne navnevalget da? Det blir litt kleint å spørre henne via Facebook, for eksempel, for som du sier så har hun jo ikke patent på navnet.

Men hvis en bekjent av meg skulle kalt barnet sitt det samme som det jenta mi heter, som også er et sjeldent navn, hadde det vært greit om det kom opp i forkant, hvis vi hadde møtt hverandre.

Eller skal vi bare kjøre på? Det er kanskje 2 år siden jeg i det heletatt så denne damen sist, men mannen min, som er mer sosial, møter henne som sagt oftere.

HI

Annonse

Vanskelig dilemma. Og jeg skjønner godt at dere lurer på det. Jeg vet at jeg ville stusset litt hvis noen bekjente hadde kalt jenta si det samme som vår jente heter - ettersom det ikke er blant de vanligste navnene. Men vi har jo ikke patent og enerett på navnet.

Og Alvilde er et nydelig navn - som har stått på mine navnelister gjennom flere svangerskap også. Men barna fikk andre navn for mannen var ikke enig...

Jeg tror jeg hadde vært litt stolt, jeg, om noen syns navnet jeg hadde valgt til mitt barn var så fint at de også ville kalle barnet sitt det samme. Jeg kalte den ene datteren min det samme som datteren til en kollega, (og i tillegg heter hunden hennes og hunden min det samme, så kanskje hun lurer litt...;o)). Jeg har ikke en gang tenkt tanken at jeg burde ha spurt henne før jeg kalte datteren min det samme som hennes, men det er et veldig vanlig navn. Vet ikke om det har noe å si, men jeg ville ikke tenkt på det. velg det navnet du liker - basta bom!

Hvis det noen gang blir et tema at dere har valgt samme navn - kan du jo bare si at det er et nydelig navn du alltid har villet gi en kommende datter... Det hadde jeg sagt tror jeg ;)

Hva ville du tenkt om du var i hennes situasjon da? Kanskje svaret gir seg selv... :)

Forstår godt at du lurer på dette, og da ene og alene fordi navnet ikke er poppis. Jeg kunne gjerne sagt - ja, selvsagt! Men hadde jeg stått overfor valget selv, så hadde jeg nok gått mye frem og tilbake. Snuppa her har et navn som ganske få heter, og så lenge ikke det popper opp flere i hvert kull så synes vi det er morsomt når vi hører om andre (en sjelden gang) som har valgt det samme. Dog har ingen i nær, eller forsåvidt fjern, omgangskrets brukt navnet. Næsj, vet faktisk ikke hva jeg skal råde deg til...

Hva med Alvira? Alvilde er pent, men liker Alvira bedre faktisk :o)

Annonse

Er ikke noe å tenke på en gang!

I en stor kommune er det en selvfølge at flere deler navn. Kunne ikke ramlet meg inn å bekymre meg for i det hele tatt, gitt. Skulle det likevel komme opp mellom deg og moren til den andre Alvilde, så sier du jo bare at navnet var ditt favorittnavn i så mange år at du bare måtte kalle jenta di det.

Hei,

så lenge dere ikke er omgangsvenner med Alvildes foreldre kan dere etter mitt syn selvfølgelig velge dette navnet. Det hadde vært litt verre om dere treffes jevnlig og dere allerede kjenner Alvilde. Selv i slike tilfeller mener jeg det må være lov å bruke samme navn om det er mer vanlige navn, men at det nok kan være lurt å prøve å unngå det. På mindre steder er det også ok å ikke velge samme navn om det er store sjanser for at barna havner i samme klasse, ettersom det alltid er kjedelig å vokse opp som Emma H., Emma V. og Emma L. osv. Men det er det jo ikke snakk om her:)

Jeg ville ikke ha spurt heller - fordi jeg mener at om foreldrene skulle finne på å si nei så er det ikke noe dere "må" rette dere etter. Men om det hadde falt seg naturlig ville jeg nok nevnt det for moren på forhånd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...