Gå til innhold

Til dere som ikke vaksinerer barna deres...

Anbefalte innlegg

...på grunn av sære konspirasjonsteorier:

Jeg håper dere holder hele familien innelåst på ett kott resten av livet evt flytter til nordpolen så andre slipper å lide og miste sine nære på grunn av deres egne egoistiske vrangforestillinger!

Og nå som er det er en liten epidemi i Oslo lurer jeg virkelig på hva dere gjør med deres egne barn. Jeg håper dere ikke leverer de i barnehagen, på skolen, lar de henge på kjøpesenter eller andre steder der de får nærkontakt med andre. Om de ikke blir smittet selv kan de lett være smittebærere som sprer meslinger til barn som er for små til å være vaksinert!

Fy f som slike idiotforeldre provoserer meg! Hadde det vært opp til meg hadde dere ikke fått lov til å ha barn!!!

Fortsetter under...

Finn deg ei bok.

Det er fritt valg i Norge, så hva jeg velger for mine barn innen for norske lover bør for deg være likegyldig.

Selvsagt lever vi som normalt. Vi ser helst at barna får det naturlig og er ikke redd for smitte, om det er det du tror.

Tror du foresten behandlingen av meslinger er den samme som var i 1890?

HI: Måten du ordlegger deg på, den åpenbart fryktbaserte utblåsningen, og den diskutable evnen til logisk resonnering, får meg til å mistenke at du kanskje ikke har satt deg så mye inn i vaksineproblemstillingen, som er relativt komplisert. Men deg om det.

Jeg benytter forøvrig anledningen til å stille spørsmålet jeg stilte i en annen tråd her: Den gangen vil alle fikk barnesykdommer som meslinger, kusma, røde hunder, osv - hvor mange tilfeller var alvorlige? Hvor mange dødsfall i Norge? Er det noen som sitter på god informasjon om dette?

Selv er jeg født i 71, og husker barnesykdommene godt på kroppen. Vi fikk dem i tur og orden alle mann, og det var meningen den gang.

Kort svar: I årene før vaksinasjon ble introdusert i barne­vaksinasjonsprogrammet ble det årlig meldt 20 000-30 000 tilfeller av meslinger, 20-30 tilfeller av alvorlig encefalitt og 5-10 dødsfall årlig forårsaket av meslinger. Neon som er gode i prosentregning?

Les forøvrig under, fra fhi:

Meslinger er en av de mest smittsomme sykdommer vi kjenner og forårsakes av Morbilliviruset (meslingevirus) som tilhører gruppen paramyxovirus. Sykdommen ytrer seg ved katarralske symptomer og utslett. Mennesket er eneste reservoar for viruset. Meslingeviruset kan deles inn i åtte grupper (A-H) med totalt 15 genotyper. Genotype C2 og D6 er de vanligste forekommende i Europa.

Meslinger har vært kjent siden de tidligste sivilisasjoner og var lenge en fryktet sykdom som medførte høy barnedødelighet. Viruset ble første gang påvist i 1954. Situasjonen i Europa ble dramatisk forbedret etter at vaksine mot meslinger ble introdusert på 1960-tallet.

På verdensbasis regner Verdens helseorganisasjon med over 30 millioner sykdomstilfeller årlig og at sykdommen årlig forårsaker ca. 500 000 dødsfall. Dette gjør meslinger til den vanligste dødsårsak av de barnesykdommer som kan forebygges med vaksinasjon. Vaksinasjonsdekning for verdens barn ved 1-års alder var 77% i 2003, men var i mange afrikanske land under 50%. Insidens og letalitet er betydelig høyere i utviklingsland, og i tillegg får mange barn i utviklingsland sekveler i form av døvhet og nedsatt syn. Verdens helseorganisasjon har satt som mål å stoppe overføring av meslinge­virus i organisasjonens Europaregion innen 2010.

Den første meslingeepidemien i Norge ble beskrevet i 1669. På 1700-tallet er det beskrevet gjentatte store epidemier i Norden. I Norge opptrådte fra midten av 1800-tallet periodiske meslingeepidemier med 3-4 års mellomrom. Så å si alle gjennomgikk meslinger i barndommen. Immunstatusundersøkelser har vist at over 97% av nordmenn født før innføring av meslinge­vaksinasjon i 1969 har hatt meslinger. Dødeligheten var på 1800-tallet høy, men sank i første halvdel av 1900-tallet. Stor epidemi i Kristiania 1902-03 med over 3000 meldte tilfeller i 1902 hvorav 163 dødsfall.

I årene før vaksinasjon ble introdusert i barne­vaksinasjonsprogrammet ble det årlig meldt 20 000-30 000 tilfeller av meslinger, 20-30 tilfeller av alvorlig encefalitt og 5-10 dødsfall årlig forårsaket av meslinger. Etter at meslingevaksine ble tatt i bruk, har insidensen av meslinger stadig sunket. Siste større landsomfattende utbrudd i Norge var i 1980-81, siste mindre lokale utbrudd var på Nesodden 1996 med 82 registrerte tilfeller. Siste registrerte dødsfall forårsaket av meslingevirus var i 1989. Selv i grupper med høy vaksinasjonsdekning og høy beskyttelse er det rapportert utbrudd av meslinger, f.eks. ved internatskoler og militærleire. I 1990 var det et utbrudd i militærforlegninger i indre Troms med 80 tilfeller.

Meslinger er i dag en meget sjelden sykdom i Norge og kan unntaksvis opptre som mindre utbrudd i lokalmiljøer med ”lommer” av uvaksinerte barn, ofte med tilknytting til antroposofiske eller andre livssynsmiljøer. Nesten alle sporadiske tilfeller av meslinger de senere år har hatt tilknytning til smitte fra utlandet. Meslingeutbrudd kan forekomme blant flyktninger i asylmottak i Norge. I 2007 var det et i Norge et meslinge-utbrudd blant barn i reisende familier fra England med 18 tilfeller i flere deler av landet.

Jeg skal ikke gå så langt som å mene at uvaksinerte bør holde seg innelåst på et kott, men jeg er enig i at man så langt det er mulig BØR følge det anbefalte vaksinasjonsprogrammet i Norge.

Det ER en grunn til at vi blir vaksinert mot akkurat disse sykdommene. Les den artikkelen som ble linket til over her, så får dere et overblikk.

Skjønner heller ikke helt greia med at man absolutt skal smittes naturlig?? Hvorfor det? Ved å få vaksine så BLIR man jo faktisk smittet! Men dosen er såpass lav og svekket at man ikke blir syk av det. Isteden danner kroppen selv de antistoffene som trengs for å kunne bekjempe smitte fra samme sykdom senere.

Og vil gjerne presisere at det er de samme antistoffene som dannes uansett om du blir vaksinert eller smittet av andre.

Annonse

Når det gjelder registrerte alvorlige bivirkninger etter mmr-vaksiner, kan man lese følgende på nettdoktor.no:

"Det er rapportert enkelte tilfeller av gangforstyrrelser og få tilfeller av hjernebetennelse.

Enkelte barn har fått varige skader i form av epilepsi. Noen har hatt hudblødninger".

Hvorfor kan de ikke operere med tall her også, det ser alltid ut til å bli utelatt i informasjoen.

Det stemmer ikke,1242. Vaksinen gir beskyttelse på lik linje med gjennomgått sykdom. Dere som sier det finnes behandling for sykdommen, det gjør det altså ikke -Det finnes ingen behandling mot sykdommen når du først er smittet.- fra wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Meslinger

Kan du gi meg link til dokumentasjon på at vaksinen beskytter lite mye som sykdom?

Og kan noen gi tips om link der man finner antall rapporterte alvorlige bivirkninger av mmr? Jeg finner alvorlige bivirkninger, legestanden legger ikke skjul på dette, men det oppgis aldri tall?

Det er en grunn til at det ikke oppgis tall når det kommer til alvorlige bivirkninger. Da hadde folk sluttet å vaksinere barna sine og seg selv, og gud forby det! Da kunne det jo hende at folk faktisk begynte å tenke selv :-O

Forebyggende tiltak

Meslingevaksine ble introdusert i barnevaksinasjonsprogrammet i 1969. Fra 1983 brukes kombinert vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksine) ved 15 måneders og 12-13 års alder. Vaksinasjonsdekning for MMR-vaksine ved 2-års alder har de senere årene vært over 90%.

Målet med vaksinasjon er å utrydde meslinger. Vaksinen består av levende svekket meslingvirus dyrket i fibroblaster fra kyllingfoster. Vaksinasjon med en dose gir ca. 95% beskyttelse. Beskyttelsen varer sannsynligvis livet ut. Likevel anbefales to doser, først og fremst for å immunisere de 5% som av forskjellige grunner ikke responderer på første dose. Ren meslingvaksine finnes, men er ikke alltid tilgjengelig. Det er ikke skadelig å gi MMR-vaksine til personer som tidligere har fått en eller flere doser av noen av enkeltkomponentene. Folkehelseinstituttet mottar årlig melding om 50-90 hendelser som mistenkes for å være MMR-bivirkninger. Av disse klassifiseres mindre enn 10 per år som alvorlig uønsket hendelse.

tatt herfra http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82822::1:6043:80:::0:0

Annonse

Som noen andre har skrevet over er dette fordi bare 95% av de vaksinerte blir immune etter første dose (av ulike årsaker). For at også de siste 5% skal blir 100% immune får alle en dose til. Det er ikke farlig å få en ekstra dose selv om man ble immun første gangen.

Jeg har snakket med både immunolog og leger forøvrig om dette og de mener at det ikke er en nødvendighet.

Jeg følger vaksinasjonsprogrammet forøvrig, men ser ikke hensikten ved å "overvaksinere" barnet mitt.

Denne vaksinen har ikke vært i vaksinasjonsprogrammet i mere enn 4 el 5 år.

Vaksinen beskytter mot ca 10 % av serotypene og ikke alle disse medfører potensielle konsekvenser.

I tillegg er varighet av beskyttelsen og behov for boosterdoser er foreløpig ikke klarlagt.

Sikkert ikke en "god nok grunn" for mange her på forumet, men en god nok grunn for oss foreldre.

Hi

Jeg vet at det er en valgfrihet men min personlige mening er at jeg ikke synest det burde være det. Det eneste gode grunnlaget for å ikke vaksinere barna sine er om de ikke kan ta vaksinen av medisinske grunner.

Når det gjelder at hovedinnlegget mitt er fryktbasert - nei det er det ikke - det er skrevet i ren forbannelse over menig mann som tror de "vet bedre" enn fhi og den store majoriteten av medisinske eksperter. Det som er rent fryktbasert er foreldre som lar være å ta vaksinen fordi de har lest "en artikkel" på internett, eller hørt om en eller annen personer som i en eller annen forskningsrapport har uttrykt skepsis til vaksinen.

Når det gjelder at jeg er uvitende om vaksiner og immunologi har jeg en eksamen på høyere nivå som beviser det motsatte - men det er uinteressant.

POENGET mitt var ikke å forelese om hvordan vaksiner virker, men å få ut min indre aggresjon... :)

(Bokstavelig talt håper jeg selvfølgelig ikke at noen låser familien sin inn i ett kott, men at de tar til vett å vaksinerer barna sine.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...