Gå til innhold

Sammenheng mellom skrivefeil og intelligens / utdanning. Sjekk dine venner på Facebook

Anbefalte innlegg

Å herregud,man kan jo ikke diskutere noe som helst lenger,er alltid en eller annen liten gruppe som føler seg støtt. Venninna di og andre dyslektikere bør skjønne at denne debatten ikke dreier seg om dem,men om folk som kan FORVENTES å skrive riktig. Eller skal man ikke kunne diskutere rettskrivning,fordi noen har dysleksi? Skal skolen slutte å fokusere på det av hensyn til noens overfølsomhet?

Fortsetter under...

Jeg har en mastergrad + et ekstra år til på universitetet. Tenkt jeg er en lærer, en lektor med opprykk OG jeg har dysleksi!! Så ja jeg har en del skrivefeil, men jeg er så smart at jeg ikke dømmer andre;-) så de kan skrive så mye feil de vil for min del(bortsett i fra mine elever da), så lenge jeg skjønner hva de mener.

Men det er sånne som deg som gjør at jeg i det hele tatt kviet meg for å ta en utdannelse. Blir litt for dumt å trekke en sammenheng mellom intelligens- skrivefeil...

Vel, alle kan vel skrive en feil innimellom, uansett utdannelse. Men det er spesielt en på min facebook som skriver helt horribelt. Hun skriver feks "skal lage lazaje idag".

Oj, dette har utartet seg skikkelig.

Det jeg skriver er at jeg ser en sammenheng mellom skrivefeil og intelligens blant mine venner. Jeg har ikke sagt et eneste ord om dysleksi eller om folk jeg ikke kjenner.

Jeg klandrer ikke dyslektikere for å skrive en og annen feil, men samtidig er min oppfatning at mange dyslektikere fint kunne lært seg skrive rett men ikke gidder fordi de kan skylde på dysleksien.

Annonse

Jeg har dysleksi og har aldri hatt skrivefeil på hverken videregående eller universitetet. Dette er fordi lærerene har latt meg skrive på datamaskin. Datamaskinen vil finne feil som dobble setninger, ordstillingsfeil, gjentakelse og andre typiske dysleksifeil.

Jeg bruker rettskrivningsprogrammer i de fleste sammenhenger, men ikke på BIM:-). Oppdaterer forøvrig aldri statusen på FB.

Må si jeg stusser mer over de som presterer å si eller skrive "hytt og pine" i en setning. For dem er det gud hjelpe meg mange av! Folk som går rundt og sier saker uten mening. USJ! Irriterende.

Skrivefeil tåler jeg ganske så greit, likeså dårlig skriftlig fremstilling. Betyr vel kanskje at de ikke leser mye bøker eller bruker skriftspråket så ofte? Man må jo holde det i hevd på et vis. Dessuten er jeg ikke like god i språket og spesielt rettskriving når jeg skriver på pc. Jeg "har det mer i hånda".

Det som blir skrevet på dialekt eller sms språk derimot hopper jeg elegant over! Orker ikke lese det. Meg om det.

Jeg sliter generelt med oppheng i skrivefeil. Det er det jeg ser når jeg leser. Har funnet mange i bøker jeg har lest, og avisene florerer med dem.....

Men jeg vet da at jeg selv kan skrive feil ;) Så jeg må bare ha roen til å godta litt feil fra andre.

Jeg har sett det samme som deg, HI :)

Bare sånn at du blir klar over det, HI, og aldri gjør den samme språklige feilen igjen: Det heter at noe har UTARTET, så punktum. Å utarte, ikke å utarte seg. Å arte seg, derimot, er riktig. Ok?

Annonse

Enig med hi, men jeg synes at når man skal starte en tråd som handler om å snakke nedsettende om andres skrivefeil, så bør den være temmelig perfekt skrevet.

Grammatikk skrives med to m`er, hi.

Kanskje denne tråden kan holdes oppe for de som må beklage seg over andres skrivefeil i andre og kommende tråder?

Skriv det her slik at man slipper spamming om rettskriving i andre tråder!

Og da lurer vi jo på, nøyaktig hvordan dere kjenner alle disse menneskene overalt som skriver så mye feil? HI`s innlegg retter seg mot ALLE som skriver mye feil, og jeg nekter å tro at hun kjenner alle sammen, og vet hvorfor de skriver så mye feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...