Gå til innhold

Sammenheng mellom skrivefeil og intelligens / utdanning. Sjekk dine venner på Facebook

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som sliter med å ta folk på alvor når de skriver mye feil, bruker å når de mener etc.

Vi som hakker på rettskrivning her inne får stadig svar av typen "jeg gidder vel ikke skrive rett når det bare er et nettforum" og lignende.

Men ta en titt på vennene dine på Facebook. Se hvem som aldri har skrivefeil og hvem som stadig vekk glimter til med interessante stavinger, gramatiske feil og feil bruk av og / å. Følg med på dette noen dager. Du vil antagelig se det samme som jeg har sett. Dette er jo mennesker jeg kjenner, og skrivefeilene ligger omtrent utelukkende hos de som ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Gjelder samme regel der? "Gidder ikke skrive rett for det er jo bare Facebook"?

La meg samtidig legge til at noen av de som skriver mye feil er nære venner av meg og verdens fineste mennesker selv om det ikke er til å stikke under en stol at de ikke er atomfysikeremner.

Fortsetter under...

Orddelingsfeil synes jeg er enda verre enn de som bruker å/og feil, dobbel/enkel konsonant o.l. Orddelingsfeil er så irriterende at jeg har lyst til å rette på alle som gjør slike feil.

Det du sier stemmer for mine venner også, med et par unntak. Jeg har f.eks ei venninne som konsekvent skriver "viss" (når hun mener "hvis"), "vaffler", "tøffler" og "ha ett godt nytt år". Jeg har prøvd å forklare dette for henne, særlig det med å ønske folk bare 1 godt nytt år, he he, men hun skjønner ikke. Hun har en (høyere) utdanning og jobb som ikke stiller for mye krav til rettskrivning, og jeg har ikke en eneste gang tenkt at hun ikke er skarp nok. Noen har bare et par hang ups i språket som følger dem gjennom livet uten at de skylder på at de ikke gidder skrive riktig.

Annonse

Spesielt på Facebook og andre "offentlige" steder bestreber jeg å skrive uten feil.

Dette rett og slett fordi jeg ikke ønsker å bli oppfatta som en uskolert tulling som ikke behersker elementær norsk.

det er vanskelig å sjekke det på min facebook, for der skriver nesten alle på dialekt, og de fleste er trødere så det er masse rare ord og stavelser :P hehe

men de få som skriver bokmål har vel noen skriveleifer innimellom ja, men jeg vet at 2 av dem har lese og skrivevansker da, så der er det mye stokking av ord og bokstaver.

Enig med deg.

Jeg synes også det er superteit når folk skriver på dialekt! Helt greit når folk skriver nynorsk, det er ett av to skriftmål her i landet.

Men når folk skriver på dialekter, klarer jeg ikke ta dem seriøst!! Til og med svigermor gjør dette. "Ekstremt barnslig", tenker jeg da. Absolutt ikke noe sjarmerende i det hele tatt!

Og ikke rart folk ikke klarer å skrive ordentlig bokmål, når de helt fra barnsben av "oppdras" til å skrive på dialekt...

det er vanskelig å sjekke det på min facebook, for der skriver nesten alle på dialekt, og de fleste er trødere så det er masse rare ord og stavelser :P hehe

men de få som skriver bokmål har vel noen skriveleifer innimellom ja, men jeg vet at 2 av dem har lese og skrivevansker da, så der er det mye stokking av ord og bokstaver.

Uff ja, jeg grøsser når jeg leser mld fra ei venninne fra stavanger, enten det er på sms eller msn og sånn.

Istedet for å skrive skikkelig skriver hun kjikkelikt (skikkeligt på godt rogalandsk) fordi det er slik hun snakker. Nei, det er ikke det, ingen sier KJIKKELIGT! Du sier fremdeles SK-lyden!

Når hun skulle levere inn engelsk oppgaver på skolen så skrev hun dem på særdeles dårlig norsk og limte dem inn i google translate og leverte det inn slik. Kunne ikke fatte hvordan det gikk an å få 2'ere når hun gjorde det slik fordi "google skolle jo likksom verr kjikkeligt særiøst!"

Ikke den smarteste, men ei kjempejente selv om jeg strever med å forstå hva hun skriver av og til ;o)

En av dere skrev at å skrive "viss" er feil. Det er det altså ikke, dumrian :-)

Dessuten: Det er ingen sammenheng mellom å ha høy IQ og få skrivefeil. Det finnes mange med svært høy IQ og skrivevansker.

Dere er helt enfoldige.

Annonse

Det jeg har merket meg, er at mange som er flinke til å skrive, er dårlige i matte og både logisk og abstrakt tenking... HEHEHEHE

Det morsomste er når dere retter på noens feil, og så retter dere faktisk på noe som ikke er feil, dere har bare ikke god riktig kunnskap. Flere av dere gjør det..

Faderullan, førr nån teite bedrevitera dokker e! Tenk å bruke et sånn her forum te å latterliggjøre folk som ikkje gidd å bruke stavekontroll, eller, gud forby, de måtte ha dysleksi! Du kan jo heller misbruke facebook på en anna måte og sjekke korr mange av vennan dine (som nok ikkje hadde vært vennan dine, om de visste ka du brukte dem tell på FB) som har dysleksi, og ka IQ-en deres e! Du e sjøloppnevnt rettskrivingsmester, så da e din IQ under 50? va d så?

At d går an......................

Jeg er ikke HI, men jeg kan ikke dy meg: Hva er feil med å "bruke" forum til å diskutere hva som helst? Jeg er ikke interessert i alle tema som blir tatt opp her inne, men da lar jeg bare være å åpne trådene. Hvis jeg har en mening, uttaler jeg meg av og til - akkurat som du gjorde nå. Du kan jo ikke påstå at ditt innlegg er "riktigere" bare fordi du går i forsvar...? Dessuten er du totalt usaklig når du insinuerer at HI har IQ på potetens nivå. Skamme deg! He he ;-)

"Riktig" kunnskap: at man kan skrive både hvis og viss på bokmål. "Feil" kunnskap er at det bare er på nynorsk man kan skrive "viss".... Åja, jeg glemte anførselstegnene - jeg må nok ha lav IQ.

Skulle gjerne sett hva dere genier (dere som tror dere er så smarte siden dere skriver ord rett) har i mattekarakterer fra diverse skoler..

... og DER kom dysleksikortet jeg har ventet på! :)

Det var jo bare et spørsmål om tid før en eller annen idiot måtte avspore debatten med "ja men hva med de som har dysleksi da, hæ?"

De av oss med et snev av intellingens skjønner at denne debatten ikke dreier seg om dysletikere. Eller fremmedspråklige for den saks skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...