Gå til innhold

Hvorfor er dere så opptatt av å kalle de som ikke vaksinerer for snyltere

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dere så opptatt av å kalle de som ikke vaksinerer for snyltere, når de bare utgjør 2-3% av befolkningen. Hva med alle de voksne som ikke revaksinerer seg, og som "snylter" på barnas vaksiner. Mange vaksiner varer bare i 8-10 år. Jeg sendte mail til folkehelseinstituttet og fikk der bekreftet at dette faktisk er en realitet. Nesten hele den voksne befolkningen flyter på barnas vaksiner.

Fortsetter under...

Det er riktig det du sier, men samtidig: De fleste voksne har hatt en hel rekke av barnesykdommene det nå vaksineres mot, noe som gir livslang immunitet.

Da jeg var barn hadde vi alle både kusma og meslinger, i tillegg til vannkopper og ofte også røde hunder.

Flere grunner....

Barn utveksler smitte på en helt annen måte enn voksne. (Bare tenk på barnehagen der x antall barn deler spytt hver dag.Eller ungdom som deler på den samme flaska med brus)

Dermed har barn større sjanse for å bli både smittet og ofte for å bli alvorlige syke. OG for ikke å snakke om at ett barn har ikke selv skylden for å bli syk når det ikke er blitt vaksinert - det er foreldrene sitt ansvar!

Annonse

Kort svar: I årene før vaksinasjon ble introdusert i barne­vaksinasjonsprogrammet ble det årlig meldt 20 000-30 000 tilfeller av meslinger, 20-30 tilfeller av alvorlig encefalitt og 5-10 dødsfall årlig forårsaket av meslinger. Neon som er gode i prosentregning?

Les forøvrig under, fra fhi:

Meslinger er en av de mest smittsomme sykdommer vi kjenner og forårsakes av Morbilliviruset (meslingevirus) som tilhører gruppen paramyxovirus. Sykdommen ytrer seg ved katarralske symptomer og utslett. Mennesket er eneste reservoar for viruset. Meslingeviruset kan deles inn i åtte grupper (A-H) med totalt 15 genotyper. Genotype C2 og D6 er de vanligste forekommende i Europa.

Meslinger har vært kjent siden de tidligste sivilisasjoner og var lenge en fryktet sykdom som medførte høy barnedødelighet. Viruset ble første gang påvist i 1954. Situasjonen i Europa ble dramatisk forbedret etter at vaksine mot meslinger ble introdusert på 1960-tallet.

På verdensbasis regner Verdens helseorganisasjon med over 30 millioner sykdomstilfeller årlig og at sykdommen årlig forårsaker ca. 500 000 dødsfall. Dette gjør meslinger til den vanligste dødsårsak av de barnesykdommer som kan forebygges med vaksinasjon. Vaksinasjonsdekning for verdens barn ved 1-års alder var 77% i 2003, men var i mange afrikanske land under 50%. Insidens og letalitet er betydelig høyere i utviklingsland, og i tillegg får mange barn i utviklingsland sekveler i form av døvhet og nedsatt syn. Verdens helseorganisasjon har satt som mål å stoppe overføring av meslinge­virus i organisasjonens Europaregion innen 2010.

Den første meslingeepidemien i Norge ble beskrevet i 1669. På 1700-tallet er det beskrevet gjentatte store epidemier i Norden. I Norge opptrådte fra midten av 1800-tallet periodiske meslingeepidemier med 3-4 års mellomrom. Så å si alle gjennomgikk meslinger i barndommen. Immunstatusundersøkelser har vist at over 97% av nordmenn født før innføring av meslinge­vaksinasjon i 1969 har hatt meslinger. Dødeligheten var på 1800-tallet høy, men sank i første halvdel av 1900-tallet. Stor epidemi i Kristiania 1902-03 med over 3000 meldte tilfeller i 1902 hvorav 163 dødsfall.

I årene før vaksinasjon ble introdusert i barne­vaksinasjonsprogrammet ble det årlig meldt 20 000-30 000 tilfeller av meslinger, 20-30 tilfeller av alvorlig encefalitt og 5-10 dødsfall årlig forårsaket av meslinger. Etter at meslingevaksine ble tatt i bruk, har insidensen av meslinger stadig sunket. Siste større landsomfattende utbrudd i Norge var i 1980-81, siste mindre lokale utbrudd var på Nesodden 1996 med 82 registrerte tilfeller. Siste registrerte dødsfall forårsaket av meslingevirus var i 1989. Selv i grupper med høy vaksinasjonsdekning og høy beskyttelse er det rapportert utbrudd av meslinger, f.eks. ved internatskoler og militærleire. I 1990 var det et utbrudd i militærforlegninger i indre Troms med 80 tilfeller.

Meslinger er i dag en meget sjelden sykdom i Norge og kan unntaksvis opptre som mindre utbrudd i lokalmiljøer med ”lommer” av uvaksinerte barn, ofte med tilknytting til antroposofiske eller andre livssynsmiljøer. Nesten alle sporadiske tilfeller av meslinger de senere år har hatt tilknytning til smitte fra utlandet. Meslingeutbrudd kan forekomme blant flyktninger i asylmottak i Norge. I 2007 var det et i Norge et meslinge-utbrudd blant barn i reisende familier fra England med 18 tilfeller i flere deler av landet.

Nå klipper og limer jeg litt fra mitt eget innlegg i en annen tråd her inne;

"Det ER en grunn til at vi blir vaksinert mot akkurat disse sykdommene. Vi blir ikke vaksinert mot sykdommer som ikke kan gi alvorlige skader eller dødsfall.

Skjønner heller ikke helt greia med at man absolutt skal smittes naturlig?? Hvorfor det? Ved å få vaksine så BLIR man jo faktisk smittet! Men dosen er såpass lav og svekket at man ikke blir syk av det. Isteden danner kroppen selv de antistoffene som trengs for å kunne bekjempe smitte fra samme sykdom senere.

Og vil gjerne presisere at det er de samme antistoffene som dannes uansett om du blir vaksinert eller smittet av andre."

Som en over her sa, så er det ikke like vanlig å bli smittet som voksne nettopp fordi vi ikke slikker på andres ting, vi vasker hender oftere, osv. Før det er anbefalt OG gratis å revaksinere seg som voksen tror jeg dessverre ikke det er mange som kommer til å gjøre det.

Da det var mye oppstyr rundt svineinfluensavaksinen i fjor bestemte jeg meg for å vaksinere meg av hensyn til andre. Ikke fordi jeg var redd for å få svineinfluensa selv! Svigerinnen min hadde ikke tenkt til å ta vaksinen, og vi hadde en lang diskusjon med henne (hun jobber i bhg) om at hun BØR vaksinere seg pga barna rundt henne (+ at hun har et barn med hjerneskade og nedsatt immunforsvar).

Hun skulle IKKE ta. Da hun noen uker senere ble gravid, ble hun hysterisk for at hun ikke var vaksinert, og styrte unna ALLE andre som ikke var vaksinert (sykemeldte seg fra jobb osv). Først DA forsto hun poenget med å vaksinere seg for ANDRES del...

Det er moralsk forkastelig å sprøyte barna fulle av giftstoffer som kan risikere å ødelegge livene deres for alltid!

Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om for jeg har forsket på dette og jobbet med dette.

Det er en grunn til at folk som jobber blant annet på Folkehelseinstituttet sjelden tar vaksiner selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...