Gå til innhold

Æsj! Er det jeg som er dum????

Anbefalte innlegg

Sitter med foreldrepengesøknaden.. Er sikkert sent ute med den også.. (termin 20.mai)

Syns det er håpløst vanskelig!

Har tenkt å ta ut tre uker ferie i løpet av året, for å forlenge permen litt, men er vanskelig å bestemme når alt nå!

Og så er det den jævla fedrekvoten da, for mannen min passer det forferdelig dårlig å ta ut noe perm denne gangen fordi han er i praksis, og dermed må ha praksis 10 uker lengre før han kan ta fagbrev.. Men i Norge blir det dyttet ned over hodet på deg uansett ja! Han har praksis i grunnskole, og har dermed mange ferieuker som han kan bruke til å være sammen med familien! Ja, han kunne sikkert tatt ut perm i sommerferien, men da regner jeg med at jeg ammer mye, og dermed er det upraktisk for meg å ut i jobb! Dessuten takler han svært dårlig dette med små babyer, og liker ikke væra alene med ansvaret for sånne.. Har funnet ut at det beste er at han tar perm en dag i uka fra han kan ta ut kvoten og så ta de siste par ukene til våren igjen, men hvor skal man skrive det da!?!

Får vel ta en tur innom NAV i morgen, og se om det er noen som kan hjelpe meg der.. FRUSTRERT ja!! :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142919507-%C3%A6sj-er-det-jeg-som-er-dum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt dum er du ;-)

Det du snakker om heter gradert uttak og har et eget skjema. Når du går inn på NAV sine sider under familie ser du på høyre side at det står kombinere arbeid og foreldrepenger - kanskje det du er ute etter. Ta er det lurt å trykke på den linken for da får du opp info om hva du må gjøre og hvilket skjema du må bruke. Hvis det blir for vanskelig så kan du bare klikke her:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Fint for deg at du skal få unge med en som " takler han svært dårlig dette med små babyer, og liker ikke væra alene med ansvaret for sånne.. " Kommer til å bli knall det her....

1. Du trenger ikke bestemme deg for ferieavviklingen nå (med mindre dere allerede har satt opp sommerferien på jobb). Du kan gi beskjed til NAV på et senere tidspunkt om når du vil avvikle ferie.

2. fedrekvoten er ikke Jævlig, men et gode gitt fra staten. Han er jo ikke forpliktet til å ta de ukene hvis han ikke har lyst??

3. Han kan ta ut fedrekvoten fram til barnet er 3 år, så skjønner ikke hvorfor du stresser med dette nå når han skal i praksis. Hvis det uansett ikke passer overhode, så la vær å ta de ukene da vel! fedrekvoten blir ikke dyttet ned over hode på deg.

4. Du sier han kan ta perm i sommerferien, men da ammer du så det passer dårlig. Du må jo ikke ut i jobb selv om han tar ut feriekvoten. Du kan jo ta ut ferie mens han har fedrekvote, eller ulønnet permisjon.

5. "Dessuten takler han svært dårlig dette med små babyer, og liker ikke væra alene med ansvaret for sånne". Akkurat DET kan vel ikke staten ta ansvaret for!! Dessuten er vel ikke en 2-åring akkurat å regne for små babyer (siden han kan ta kvoten fram til barnet er 3 år)

FRUSTRERT??? Ja, vi har helt forferdelige ordninger her i Norge altså.....

"Fint for deg at du skal få unge med en som " takler han svært dårlig dette med små babyer, og liker ikke væra alene med ansvaret for sånne.. " Kommer til å bli knall det her...."

Ikke alle pappaer er like interesert i nyfødte babyer i 2011, men det har ikke du hørt om?

Ja, ikke alle er like interessert i babyer. men man har jo tross alt valgt å sette barn til verden, og da kan man ikke hoppe over babystadiet!!!

Hva om han hadde sagt at han ikke var like interessert i skolebarn?? Eller tenåringer??

Med "sånne" så mener du babyer, skjønner.

Nei har faktisk ikke hørt om det, alle i min omganskrets har fått barn med menn som gleder seg til å møte sitt nye familiemedlem og hjelper til så mye de kan helt fra den dagen de er født. Kall meg gjerne naiv, men sånn er det ihvertfall her :)

Annonse

omtrent som å lese om meg selv dette her! Vi prøver også å få til fordelingen på en grei måte...

Min mann har også praksis i skolen, (omskolering) Og får arbeidavklaringspenger fra NAV. Jeg går i et vikariat på et aldershjem, og det vikariatet går ut like før permisjonen skal begynne, så det betyr at jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til de ukene han skal ta ut permisjonen. Er veldig usikre på hvordan vi skal organisere det, for å komme best ut av det økonomisk.

Til dere som mener at man bare kan ta ulønnet permisjon e.l: det er faktisk ikke alle som har råd til det..

Min mann er heller ikke glad i babyer, og tilk deg som syns det er såååå håpløst: det er faktisk ganske vanlig! Og det betyr ikke at man får store problemer i familien, og ikke burde få barn! For det går seg til når ungen vokser til!

Harregud, bare fordi mannen ikke har så lyst å ha alt ansvaret alene så betyr vel ikke det at han ikke liker babyer generelt. Han er vel bare redd for å ha ansvaret for noe så viktig helt alene. Min sambo var også litt redd i begynnelsen. Ville helst jeg skulel være til stede fordi han var redd for at noe skulle skje og at han ikke visste hva han skulle gjøre. Gikk bare to uker da før han var alene med babyen, så de venner seg fort til det:)

Hvem har sagt at det bare er å ta ut ulønnet permisjon???

Ikke alle kan eller vil det, men det er en MULIGHET dersom man ikke har lyst til å gå tilbake til jobb!!

En eller annen gang må du jo tilbake til jobb. Far kan jo ta sine uker etter at du er ferdig med din permisjon. I såfall måtte du jo ha gått tilbake til jobb (hvis du ikke skal være hjemme med barnet lenger) uansett om han tar permisjon eller ikke!

Har du ikke jobb, kan du jo ta tilfeldige vakter eller vikariater eller du kan søke dagpenger!

Enig med 10:51!

Min mann kunne kose med, og stelle førstemann, men han likte ikke å være alene med han! Han var ikke flink til å tolke babyens signaler, og syntes det var betryggende å ha meg i nærheten!

Hos han tok det et halvår før det gikk seg til da, men det er da greit! Vi er alle forskjellige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...