Gå til innhold

jada.. enda et spørsmål om mattilvenning.. (men dette er vanskelig og litt skummelt for en førstegangsmamma,,) :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

gir dere forskjellig type grøt hver dag - eller gir dere en type en liten stund (noen dager f.eks) for så å bytte..

Jeg har til nå kun gitt snuppa mi risgrøt - begynte med nestle risgrøt med hvete og gir nå risgrøt med banan (denne er logisk nok mye mer populær.. hehe.. veldig søt).

Ville dere ha gitt litt andre typer grøt innimellom? For å venne magen til andre grøttyper og smaker? Hvilke andre typer grøt finnes? Jeg har ørt at mange gir hirsegrøt kjøpt på helsekost.. andre tyyper?

Og til slutt, hva kan jeg bruke for å gi smak til de mer nøytrale grøtene? Andre ting enn svisker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia!

Jeg er også førstegangsmamma, så jeg kan jo ikke akkurat kalles ekspert;-) Min gutt er 8,5 mnd.

Vi begynte med smaksprøver da han var 4,5 mnd, men det tok ca en mnd før han fikk smake grøt første gang. Det var faktisk ikke før vi hadde tenkt å begynne med grøt som et måltid ganske snart. Før det fikk han potet, gulrot, avokado, pære, svisker, aprikos, mango, brokkoli +++. Alt var selvførlgelig finmoset. Han fikk kun ca ei teskje per dag. Noen dager på rad med potet, så noen dager med gulrot osv.

Den første grøten var hirsegrøt. Blandet med morsmelk i noen dager, men jeg synes det er så mye styr med pumping, så gikk over til mme. Det er jo mme i de "vanlige" grøtene. De første dagene gav vi ca ei teskje grøt. Trappet så forsiktig opp til det ble mer som et måltid. Fortsatte med smaksprøver av forskjellige ting når vi visste at han ikke reagerte på grøten.

Etter kanskje 2-3 uker introduserte vi ny grøt. Husker ikke hvilken, men en nestlegrøt. Har variert litt på grøttypene. Har ikke gitt samme type to ganger om dagen i flere dager.

Nå gir vi en god natt-grøt fra nestle om kvelden og varierer mellom to andre på morgenen. Tenker at det er lurt å variere litt, så han ikke blir lei... Jeg tilsetter smak i kveldsgrøten. Den er jo i utgangspunktet naturell. Tilsatte smak i hirsegrøten også når det kom opp i et måltid. Jeg har brukt svisker, eple, pære, aprikos, mango, banan. Har laget mos selv og fryst ned i isterningformer. Lager grøten av kokvarmt vann, tilsetter en isterning med mos. Blander og vips er grøten passe temp:-) Det er jo andre ting man også kan bruke. Bær f.eks.

Jeg vet ikke hvor gammel jenta di er, men kanskje hun kan få smaksprøver av annet enn grøt? Angående grøt fra helsekost, så har vi prøvd en quinoa-grøt som måtte kokes. Mini likte den godt, men det var litt mer tungvindt... Tror det fins quinoagrøt som ikke må kokes også.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...