Gå til innhold

Ganske fasinerende med de som er syklig opptatt av rettskrivning

Anbefalte innlegg

Skrevet

at de tror de er malen for all intelligens og allvitenhet.

Er du feks uenig med en annen i en tråden og de finner på å skrive et ord feil, ja da er jo hele saken avklart. Vedkommede er en idiot og tar dermed feil og du har rett.

Jeg kjenner svært mange mennesker som aldri skriver en eneste feil. Men de er så dumme at enkelte klarer ikke legge seg riktig i en rundkjøring èn eneste gang, vet ikke hva som er hovedstaden i Tyskland eller tror månen er en ost.

Som sagt, fasinerende :-)

Skrevet

hi hi hi jeg bare må

fascinerende

sykelig

Og kjenner du svært mange mennesker som er så dumme at de tror månen er en ost vil jeg anbefale deg å finne noen nye venner.

Skrevet

Hehe, det er ganske åpenbart at ikke du er sykelig opptatt av rettskrivning i hvert fall:)

Jeg tror ikke at evnen til å skrive riktig er avgjørende for intelligens. Det er mange intelligente mennesker som knapt nok klarer å formulere en setning uten å ha med skrivefeil. Jeg synes heller ikke det er riktig å avspore enhver debatt med å påpeke skrivefeil.

Men når det er sagt, når jeg leser et innlegg med mye skrivefeil, så hender det at jeg får litt problemer med å ta forfatteren seriøst. Når en person ikke klarer å skrive de enkleste ord riktig, da ser jeg for meg at det er en uskolert liten fjortis som sitter og skriver "lizm".

Når man da i tillegg slenger på en haug med utropstegn, spørsmålstegn og store bokstaver, i den tro at dette gjør det man skriver mer riktig eller understreker poengene bedre, da må jeg innrømme at jeg mister litt fokus på det vedkommende prøver å si - det blir bare en masse irriterende støy i teksten. Og ja, en person kan faktisk skrive med så mye feil at vedkommende fremstår som dum. Sånn er det bare - deal med det.

Vi lærer å skrive tidlig i dette landet. Det å lære seg rettskrivning er ingen stor bragd. Jeg vet at mange med meg syns det er vanskelig å ta personer som skriver slurvete seriøst. Derfor synes jeg det er litt merkelig at man ikke etterstreber å skrive riktig, slik at folk heller får med seg poengene i det man skriver. Folk her inne blir jo dritsure om noen påpeker skrivefeil. Hvorfor ikke bare rette opp i det?

Og før hylinga begynner: JA, jeg vet at det er annerledes for fremmedspråklige og personer med dysleksi.

Skrevet

Nå trakket du i salaten hi. Neida! Som de to første anonyme gjør så er de nå opphøyd for du hadde noen feill. Så er enig med deg.

Veldig lei av det maset om rettskriving.

Skrevet

De som blir sure over slike rettelser, klarer ikke å "bare" rette opp i feilene nettopp fordi de ikke kan bedre. Å skrive riktig og kanskje til og med bra, krever trening. I dagens samfunn er det for lite fokus på norsken til at folk flest gidder å ta denne treninga seriøst. Uttalelser som "åh - du skjønner jo hva jeg mener!" og "slutt å heng deg opp i filleting!" vil for alltid stå mellom oss som syns at et korrekt skriftspråk er viktig og dem som gir blanke.

Skrevet

Men synes du ikke det er litt pinlig å skrive så mange feil? Jeg ville i det minste jobbet med saken siden jeg ville følt meg "dum" om jeg visste at andre fant feil hver gang jeg skrev noe. Synes det er greit om folk sier ifra om jeg skriver feil slik at jeg kan rette opp i det.

Skrevet

Selvfølgelig er dere som ikke klarer å skrive riktig, lei av maset om rettskrivning.

Jeg som ikke utdannet meg utover videregående skole, er også møkk lei av å høre om hvor viktig det er med høyere utdanning.

Det betyr riktignok ikke at det å kunne skrive riktig og det å ta utdanning er uviktig.

Det er valg man tar. Og velger du bort rettskrivning, så får du også akseptere at enkelte har problemer med å ta det du skriver seriøst. Akkurat som jeg må akseptere at jeg ikke får de beste jobbene.

Skrevet

Enig med 11:08. Det burde være pinlig for et normalt oppegående menneske å ikke kunne skrive uten mange feil.

Rettskrivning er liksom så utrolig elementært, det er det minste man kan forvente av kunnskap fra voksne mennesker.

Herregud, tenk å ikke kunne hjelpe ungen sin med rettskrivning, ikke kunne luke unna de verste feilene i skolestilene? Den gjennomsnittlige 6. klassing skriver jo med mindre feil enn gjennomsnittet her inne. Det ER faktisk pinlig.

Skrevet

Hi. Nei synes ikke det er pinlig. Har en jobb jeg må bruke skriftspråket en del og har aldri fått klager.

Hadde 6 i norsk på videregående. Hva hadde du?

Jeg bruker kun Iphone når jeg er på dib. Så det blir kanskje en del feil i diverse innlegg. Men det bryr jeg meg om.

Får faktisk svært sjelden klage på skrivefeil her inne.

:)

Skrevet

Det som virkelig er interessant, er at de som retter på andre ikke kan rettskriving selv. Det er for eksempel helt kurant å skrive både "syklig" og "sykelig". Et av de karakteristiske trekkene ved norsk skriftspråk er nettopp at det finnes mange sideformer av en del ord, og at man selv kan velge hvilke man vil benytte. Alle er like riktige.

Skrevet

Vet du,det er faktisk jeg! Om det er på uttalelser eller skrive måte,så må jeg påpeke det ;) Ikke i en negativ måte,men en litt komisk,hehe:)

Skrevet

Kjære 11.20, da føler jeg at det er min plikt å minne deg på at det skal være mellomrom etter komma, at "skrivemåte" skrives i ett ord, og at du skal sette punktum etter endt setning. Dessuten heter det "når det gjelder uttalelser", og den korrekte preposisjonen i den siste setningen er "på": "Ikke på en negativ måte".

Skrevet

Nei vel 11:15, da får du bare la være å synes det er pinlig da, så får vi som mener det er pinlig etterstrebe å skrive riktig:)

Og hva i alle dager har norskkarakteren fra videregående med dette å gjøre? Det hjelper ikke at du fikk 6 i norsk hvis du uansett ikke klarer å skrive riktig?

I den grad det har noen betydning: Jeg fikk 5 i norsk. Hva trenger du den informasjonen til?

Skrevet

11.34 At jeg har bedre karakter enn deg. Så pinlig :-)

Skrevet

Haha! Takk for en god latter 11.26

Koozzzzer meg.

Skrevet

Synes du det er pinlig at du fikk bedre karakter enn meg i norsk, 11:42?

Nå må du gi deg da, nå er du bare dum:)

Skrevet

12.14 Pinlig for deg. Ikke meg :-)

Noen der ute som en gang i tiden synes jeg var hakket bedre i norsk enn deg.

Skrevet

For noen diskusjoner!

Dette blir for dumt. Er vel ikke fascinerende med folk som er sykelig opptatt av rettskriving?

Jeg kommer aldri til å skrive perfekt, men tror det er en viss sammenheng mellom intelligens, og rettskriving!

Og hva slags karakterer folk fikk i norsk, er vel ganske likegyldig?

Skrevet

Nu vel, jeg synes ikke en femmer i norsk fra videregående er spesielt pinlig.

Spesielt ikke når jeg har en mastergrad i nordisk fra Universitetet:)

Norskfaget innebærer for øvrig mye mer enn rettskrivning.

Skrevet

Tror jeg vet hvem du er. Om du ikke lyger nå da.

Til 13.15

Skrevet

Du burde vel i det minste vite at universitetet skrives med liten u, så lenge det ikke er spesifisert? Det skrives "Universitetet i Oslo", men ellers bare "universitetet".

Og det stemmer at norskfaget innebærer mye mer enn rettskriving, men du får verken 5 eller 6 dersom du har mange skrivefeil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...