Gå til innhold

Sove i senga på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde planer om at vesla IKKE skulle sove i senga på dagtid, da jeg tenkte at dette sikkert ville forvirre henne i forhold til dag og natt. I det siste har hun hatt vansker med å sovne i vogna og jeg har trilla som en gal over dørstokker og hatt en unge som bare sov i 30 min av gangen. Forsøkte så å legge henne i senga på dagen - og nå sover hun 3 blunder på dagtid (alt fra 30 min til 1.5 time). I senga har hun ingen problemer med å sovne selv og leggingen går nå som regel som en lek både dag og natt.

Hva vil jeg fram til? Lurer vel egentlig bare på om det er flere som har unger som bare vil sove i senga? Er dette greit, eller skaper det problemer når hun senere skal sove i barnehagen? Hva man ikke sitter hjemme å lurer på:P

Ellers er dette et aldri så lite tips til dere som har slitt med det samme(jfr. en rekke andre tråder her).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har sovet i sengen på dagtid. Ingen problemer pga det. Sover fint i bhg også i sengene der :-) og legger seg fint både for dagen og natten.

Ingen har likt å sove i vogn hvis de ikke blir trillet så hvis vi er avsted tar de bare å sover en halv time og gjerne 2 i senga.

Prøver å være hjemme til legge tid som regel da, ikke det at det er noe stress for da får jeg kokt middag og ryddet evt slappet av :-)

Skrevet

Lillemann her sover i senga si, fant ut at det funka best etter å ha prøvd vognsoving lenge. Sover fint i vogna på trilletur, men ikke når den står i ro. Tror ikke det dumt, senga er jo et trygt og godt sted, og tror ikke det blir krøll ift nattsoving. Ikke vært problem her i alle fall. Når det gjelder soving i barnehage tror jeg babyen din lett tilpasser seg hvordan det er der. Har likevel en plan om å prøve å få til vognsoving utover våren likevel.

Skrevet

Her sover småen også i senga si på dagtid. Det har han alltid gjort. Den eneste forskjellen er at han sover i stua på dagen og ved siden av meg på soverommet om natta. (det er hjul på senga, så den er lett å forflytte). Har aldri hatt noe problem med å få han til å sove hverken på dagen eller natta :)

Skrevet

Lillesøster på 4 mnd sover i vogna eller lekegrinda si om dagen, men når storesøster var liten sov hun i senga si både dag og natt.

Det eneste vi gjorde var å markere forskjellen mellom dag og natt med hhv lys og mørke sånn at hun ikke skullle bli døgnvill.

Når hun begynte i bhg og måtte sove ute i stillestående vogn for første gang i sitt liv, tok det bare en liten uke før hun var samkjørt med de andre barna, hun ville jo gjøre likt alle de andre! :D Så det var ikke problem i det hele tatt selv om jeg skal innrømme at jeg hadde gruet meg veldig til den biten ;)

Skrevet

Det høres bra ut dere! Takk for svar:)

Hun sover bare en halvtime når hun sover i vogna(enten den står stille eller er i bevegelse) og da må jeg som oftest trille henne i søvn. Har fått en helt annen hverdag nå etter at jeg begynte å legge henne i senga. Før brukte jeg alt fra en halvtime til to timer på å få henne til å sovne - nå tar det toppen 10 min. Og hun sover natten gjennom så det ser ikke ut til at det gjør noe. Håper hun tilpasser seg når hun skal i barnehagen - hvis ikke blir det litt av en jobb for dem:P

Heldigvis lenge til enda - snuppa er snart 6mnd:)

Skrevet

Jeg og var sånn, at han ikke skulle sove i senga på dagtid. Har vogge i stua som jeg hadde planer om at han skulle sove i.

Men neida, han sover aller best i senga og i vogna så på finværsdager har jeg pleid å være ute å gått på tur for da kan han fort sove 3 timer i strekk.

Men når det er surt og grått ute så har jeg prøvd å legge han i vogga, men da sover han bare litt i hytt og pine, av og på hele tiden, og resten av dagen/kvelden blir ødelagt fordi han blir så overtrøtt og sur.

Så jeg legger han i senga, gardinene oppe, pledd istedet for dyne og han sover som en stein i 2-3 timer og resten av dagen går som en drøm :)

Så jeg vil heller ha en fornøyd baby som sover i senga enn en sur baby som "ikke" sover i vogga.

Skrevet

jeg blir glad over å lese om andres tanker, spørsmål og problemer jeg, er det slemt?:P

Min sover kun korte dupper i vogn, og jeg hadde også planer om å skille dag -sove i vogn- med natt -sove i seng-. Men gutten vil ikke sove på dagen, men hvis jeg får han til å sovne så er det i senga si.

Det er vel bedre med en fornøyd og uthvilt unge, så får jeg ta barnehagesoveproblemet senere :)

Har jobbet i barnehage i noen år, og erfaringsmessig sover de godt der, selv om 40 unger leker, hyler og skriker rundt vognene :P

Skrevet

Andremann her sov kun i senga på dagtid, våknet bestandig i vognen når den stod stille. Han hadde ikke noe problem med å venne seg til å sove i vogn på barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...